عباس آخوندی در مراسم امضای قرارداد شش پروژه آزادراهی با مشارکت بخش خصوصی با بیان اینکه امروز شاهد ارائه گزارش درباره 3500 کیلومتر آزادراه هستیم، اظهار داشت: این رقم یک و نیم برابر طول آزادراههای موجود در تاریخ ایران است و این عملکرد نشان از امید ملی و اعتماد است.
وی با اشاره به میزان سرمایهگذاریهای بخش خصوصی در اواخر دولت دهم اظهار داشت: در سال 92 شاهد آن بودیم که سهم سرمایهگذاری شرکتهای بخش خصوصی در آزادراهها 30 درصد و سهم دولت 70 درصد بود که امروز شاهد هستیم سهم تامین مالی در این بخش به 70 درصد رسیده است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بیشتر سهم دولت از طریق اوراق مشارکت تامین میشود، گفت: این جابجایی سهم دولت و بخش خصوصی نشان از این دارد که دولت توانسته است اعتماد سرمایهگذاران را به خود جلب کند و بنده مسئولیت این کار را میپذیرم.
وی با اشاره به دریافت عوارضیها از آزادراهها برای بازگشت سرمایه بخش خصوصی گفت: زمانی که بحث آزادراه پردیس- تهران مطرح بود همه میدانستیم که نرخ عوارضی این آزادراه باید چیزی حدود 2500 تومان باشد اما نرخ تثبیت شده 1500 تومان تعیین شد و این حاتم بخشیها از جیب بخش خصوصی بود که من مخالف آن هستم چرا که نباید بخش خصوصی زیان ببیند و دست کردن دولت در جیب بخش خصوصی هیچ ارزشی ندارد و باید بتوانیم اعتماد بخش خصوصی را جلب کنیم.
وی با بیان اینکه تا سال 1404 میزان طول آزادراههای کشورمان باید به 10 هزار کیلومتر برسد، گفت: تا به امروز تمام تعهدات خود در بخش آزادراهی در برنامه ششم توسعه را به انجام رساندهایم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مهمترین موضوع در بخش ساخت آزادراهها تامین مالی سرمایهگذاران است، گفت: بحث نحوه تامین مالی از بانکها در حال انجام است و به طور قطع بانکها باید در این مورد به کمک بخش خصوصی بیایند.
آخوندی افزود: وقتی 70 درصد سرمایهگذاری پروژهها بر عهده بخش خصوصی است یعنی از مبلغ 1000 میلیارد تومان باید 700 میلیارد تومان آن را تامین کنند و طبیعی است که هیچ سرمایهگذاری 700 میلیون تومان پول نقد در جیب خود ندارد بنابراین باید بخشی از آن توسط بانکها تامین شود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه موضوع مهم در تامین مالی بحث مساله تضمین است، گفت: موضوع تضمین از داراییهای شخصی امکانپذیر نیست و تضمین باید بر اساس فروش خدمت در آینده انجام شود.
3535