ابوالفضل کریمی: بیپی اعلام کرد عملیات متوقف کردن نشت نفت به داخل خلیج مکزیک با موفقیت به پایان رسیده است. این شرکت در روز پنج شنبه هفته گذشته با قرار دادن یک سرپوش روی چاه نفت، برای اولین بار از ماه آوریل از ورود نفت به داخل آب جلوگیری کرد.
به گزارش بی.بی.سی، کنت ولز، مدیر بیپی در این باره گفت: «سرپوشی که روی چاه قرار گرفته به طور کامل نشت نفت را متوقف کرده و در حال حاضر هیچ نشانهای از ورود نفت به داخل آب مشاهده نمیشود. البته آزمایشهای فشار بیشتری باید انجام شود تا از نبود شکاف و نشتی در تمام قسمتها اطمینان کامل حاصل شود».
البته دریاسالار تاد آلن، مسول نظارت و پاکسازی نفت منتشر شده در خلیج مکزیک، این آزمایشها را قانع کننده ندانسته بودو و به همین دلیل خواستار ادامه پیدا کردن آزمایشهای فشارسنجی تا چند ساعت دیگر شده بود. باراک اوباما، رئیسجمهور آمریکا نیز در مورد خوشبینی زیاد در مهار نشت نفت هشدار داده و معتقد است کارهای بسیاری هنوز باقی ماندهاند که باید انجام شوند. یکی از مشکلات، این است که وقتی نشت نفت متوقف میشود، همه تصور میکنند که کار تمام شده است، ولی این باور درست نیست.
در روز پنجشنبه برای اولین بار از تاریخ 20 آوریل / 1 اردیبهشت به این سو، سرپوشی برای متوقف کردن جریان نفت در خلیج مکزیک استفاده شد و در نهایت نشت نفت به داخل آب متوقف شد.
مقامات آمریکایی حادثه چاه نفت خلیج مکزیک را یکی از بزرگترین فجایع زیستمحیطی در تاریخ این کشور معرفی کردهاند. یازده کارگر در حادثه انفجار سکوی نفتی دیپواتر هورایزن کشته شدند، حیات وحش در بسیاری از قسمتهای این خلیج در معرض خطر جدی قرار گرفت و بخشهای زیادی از باتلاقهای ساحلی با لایههای سیاه و زخیم نفت خام پوشیده شد.
از ماه آوریل تاکنون نفت منتشر شده صدها کیلومتر از سواحل خلیج مکزیک را آلوده کرده و خسارتهای اقتصادی سنگینی را به این منطقه وارد آورده، چرا که صنعت توریستم منطقه با بحران جدی روبه رو شده و بسیاری از مناطق ماهیگیری بسته شدهاند.. بیپی خسارت وارد شده بر اثر این حادثه را نزدیک به 3.5 میلیارد دلار تخمین میزند و تاکنون بیش از 200میلیون دلار به 32هزار شاکی پرداخت کرده و در حال بررسی 17هزار شکایت دیگر است. علاوه بر اینها، اطلاعات 61هزار شکایت دیگر نیز به زودی به روند بررسی وارد میشوند.
مرحله اول: در خردادماه، بی.پی کلاهکی را به نام ال.ام.آر.پی را طوری روی دهانه چاه نصب کرد که بتوان نفت را از سطح آن جمعآوری کرد. اما نشت نفت از اطراف آن ادامه پیدا کرد و اکنون، این کلاهک با نمونه بهتر و بهاندازهای جایگزین شده است.
مرحله دوم: در تاریخ 10 جولای / 19 تیر، وقتی مهندسان کلاهک ال.ام.آر.پی را برداشتند، فوران نفت دوباره از سر گرفته شد. اما سیستم محدودکننده کیو4000 کماکان بخشی از نفت راهیافته به سطح را گردآوری و به سطح منتقل کرد.
مرحله سوم: مهندسان، قطعهای جدید را به ابزار جلوگیری از فوران متصل کردند که به آنها امکان میداد مجموعهای از آزمایشها را انجام دهند و بررسی کنند ایا میتوانند با ابزارهای جدید جلوی فوران نفت را بگیرند یا خیر.
مرحله چهارم: در خلال آزمایش، تمام منافذ خروج نفت از جمله سیستم کیو4000 بسته شد و بهطور موقت، نشت نفت قطع شد.
مرحله پنجم: پس از آنکه آزمایشها با موفقیت به پایان رسید، بی.پی جمعآوری نفت را دوباره از سر خواهد گرفت. کشتی هلیکس هم به تازگی به کلاهک روی چاه متصل شده است تا علاوه بر کیو4000، مسیر دیگری برای خارج کردن نفت فراهم کند.
فشار بالا و نوید موفقیت
تصاویر دریافت شده از دوربینهای روبوتیک و ابزارهای نظارت تاکنون نشان داده است که نشت نفت از چاه آسیبدیده متوقف شده است. اگر فشار داخل چاه نفت که با سرپوش جدیدی بسته شده است همچنان بالا بماند، نشان میدهد که هیچ نشت دیگری در این چاه وجود ندارد، اما اگر فشار چاه شروع به پایین آمدن کند، میتواند نشان از وجود مشکلات دیگر در این مکان باشد.
آقای ولز در این باره گفت: «دانشمندان ما تاکنون هیچ نشانهای از این مشکل پیدا نکردهاند. این شرکت به زودی تحقیقات لرزهنگاری دیگری نیز برای بررسی بهتر وضعیت انجام خواهد داد».
بیپی و دولت هر 6 ساعت یک بار نتایج تحقیقات را بازبینی میکنند. اگر نتایج آزمایشها موفقیتآمیز باشد، باز هم مشخص نیست که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. مسوولان بیپی اعلام کردهاند که آزمایشهای چاه خلیج مکزیک را تا بعدازظهر دیروز ادامه دادهاند.
دریاسالار تاد آلن ابراز امیدواری کرده که اگر نتایج موفقیتآمیز باشند، عملیات جمعآوری نفت از سطح آب با کمک کشتیها دوباره از سر گرفته خواهد شد. کشتیهای سطحی برای جمعآوری نفت میتوانند تا 80هزار بشکه نفت در روز جمعآوری کنند.