مقصود اسعدی سامانی درباره امضای تفاهمنامه خرید هواپیماهای سوخو که اخیرا شرکتهای هواپیمایی با این شرکت امضا کردند، اظهار داشت: قراردادهای شرکتهای هواپیمایی داخلی با بویینگ و ایرباس به قوت خود باقی است اما باید از هر فرصتی برای نوسازی ناوگان هوایی کشورمان استفاده کرد.
وی ادامه داد: باید بپذیریم که ناوگان هوایی کشورمان فرسوده است و نیاز به نوسازی دارد یکی از گزینههای کاهش عمر ناوگان هوایی کشورمان هم خرید هواپیماهای سوخو است.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: این شرکت روسی درصدد کاهش تجهیزات آمریکایی هواپیمای سوخو است تا برای فروش آن به ایران نیازی به اخذ مجوزهای اوفک نباشد.
وی افزود: قرار بر این است که بخشی از این تجهیزات از سوی شرکتهای اروپایی تامین شود تا نیازی نباشد که به دلیل استفاده از سیستم ها و تجهیزات آمریکایی برای فروش این هواپیماهای روسی به ایران مجوز اوفک را دریافت کنند.
اسعدی سامانی درباره قیمت هواپیماهای سوخو 100گفت: به طور قطع قیمت فروش این هواپیماها متفاوت از قیمت کاتولوگ خواهد بود چراکه یکسری از آپشن ها و تجهیزات آن تغییر میکند و در ادامه مذاکرات چانهزنیهایی هم در مورد تعیین نرخ انجام میشود.
وی درباره استقبال مسافران ایرانی از ورود هواپیماهای روسی به ناوگان کشورمان گفت: به طور قطع هر هواپیمایی که وارد ناوگان کشورمان میشود توانسته مجوزهای مورد نیاز از سوی سازمان هواپیمایی را کسب کند و در غیر این صورت سازمان هواپیمایی به هیچ وجه به هواپیماهای غیر ایمن اجازه پرواز نخواهد داد.
دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی تاکید کرد: پیش از آنکه تفاهمنامه خرید هواپیماهای سوخو تبدیل به قرارداد شود ایمنی و استانداردهای آن توسط سازمان هواپیمایی بررسی خواهد شد. از سوی دیگر هواپیمای سوخو قابل مقایسه با آنتونوف و توپولفها نیست چراکه از تکنولوژیهای به روزتری برخوردارند.
اسعدی سامانی درباره نحوه تامین مالی خرید این هواپیماها هم اظهار داشت: روش تامین مالی خرید هواپیماهای سوخو هم مانند سایر قراردادهای معمول خرید هواپیما در دنیا فاینانس است.
وی ادامه داد: تا کنون دو شرکت هواپیمایی تفاهمنامه خرید هواپیماهای سوخو 100 را منعقد کردند و سایر ایرلاینها هم به دنبال اجاره این مدل هواپیما هستند.
453535