مسئله ترافیک در کلانشهری چون تهران اینروزها یا بهتر بگویم سالهاست تبدیل به یک معضل لاینحل شده است؛ معضلی که گاه به شکل بحران در شهر بروز میکند و افراد جامعه و مسئولان را در مقابل خود ناتوان میکند. این مسئله همچنین باعث اتلاف انرژی و مصرف سوخت نیز میشود.
در شرایطی که همگی دم از کمبود سوختهای فسیلی میزنیم و همواره شهروندان را دعوت به صرفهجویی و اصلاح الگوی مصرف میکنیم باید دولت، مجلس و شهرداری دست به دست هم دهند و شرایط را فراهم کنند که این منابع انرژی کمتر به هدر بروند و یا بهتر است سعی کنیم درست مصرف شوند. این در حالی است که تنها به بخشی از مشکلاتی که ترافیک برای شهروندان پدید آورد.
مهمترین معضلی که ترافیک برای شهروندان به وجود میآورد آثار سوء روحی و روانی بسیاری برای کل شهر است. از افراد سالم و جوان که بگذریم بسیاری از بیمارن قلبی، تنفسی و کودکان در معرض آلودگیهایی هستند که از ترافیک به محیط منتقل میشود و شاید برنامهریزیهای جامع و کامل بتواند از بروز ترافیکهای طولانی و خستهکننده جلوگیری کند. به هرحال تهران نیازمند طرح جامع ترافیک بود و مطمئن هستم که این طرح میتواند آثار مثبتی برای سلامت روحی و جسمی شهروندان تهرانی به همراه داشته باشد.
این طرح حتی با خود مزیتهای اقتصادی بیشماری را نیز به ارمغان میآورد که اگر بخواهیم بهخلاصه به آن بپردازیم، میتواند جنبههای مختلف اقتصادی را نیز درمان کند که متأسفانه تا به حال طرح جامع ترافیک تهران مورد بیمهری قرار داشته است و مسئله ترافیک نیز همواره با عدم مدیریت واحد بر ترافیک و نبود برخورد جدی و کارشناسانه با این معضل، ترافیک کلانشهری چون تهران تا به امروز دچار مشکل بود و این از بدو ارائه مورد توجه و استقبال مجلس قرار گرفت و به هرحال به سرانجام رسید. اما باز هم درباره مسئله ترافیک هنوز نگاههای غیرعلمی و غیرکارشناسانه و متأسفانه حتی نگاههای سیاسی باعث شدند که این معضل در شهر تهران به قوت خود باقی بماند.
گاه عدم تفاهم بین دولت و شهرداری برای اجرای طرحهای گوناگون ترافیکی نیز ضررهایی را متوجه شهروندان کرد. مشکل دیگری که بر سر حل معضل ترافیک در تهران وجود دارد مسئله اختصاص بودجه بهموقع به شهرداری است و شاهد مثال آن، قضیه مترو و توسعه کُند آن در پایتخت است. پروژه مهمی چون مترو را شاهد کُندی کار و عدم پیشرفت بهموقع پروژههای مهم ترافیکی عنوان میکنم. اینکه روند تخصیص بودجه مستقیم به شهرداریها اگر به این منوال پیش برود متأسفانه به همین شکل پیشرفت فیزیکی پروژههای مهمی چون مترو به تأخیر میافتد. بههرحال امسال از سوی رهبر فرزانه انقلاب به عنوان سال اصلاح الگوی مصرف اعلام شده است.
باید توجه داشته باشیم که اصلاح الگوی مصرف در سطح برنامههای ملی بسیار مهمتر از سطوح پایینتر مانند مصرف خانگی است.
امیدوارم با تصمیمهای درست که از سوی مسئولان گرفته میشود، بتوانیم بخش مهمی از منابع مالی کشور را محفوظ نگه داریم و مرتکب حتی یک اشتباه کوچک در تصمیمگیریها نشویم که همین اشتباههای کوچک میتواند تغییر کلی و ناگهانی در اجتماع ایجاد کند. متأسفانه همواره شاهد حوادث گوناگون به خاطر ترافیک نابهسامان در سطح شهر هستیم که به لحاظ روانی بار منفی به همراه دارد. میزان حوادث گاه به حدی میرسند که نگرانکننده هستند.
از سوی دیگر این حوادث به لحاظ اقتصادی نیز با خود عواقبی را به دنبال دارند که در چنین وضعیتی باید همگی مانع آن شویم. بنابر این ترافیک تهران نیازمند تحولات جدیدی از نظر مهندسی ترافیک و برنامهریزی است که هماهنگی بین دستگاههای ذیربط از گامهای اصلی و مهم این تحول است.
نایبرئیس فراکسیون شهری مجلس