زائری در یادداشتی ضمن تحسین فیلم «طلاومس» برخی نقدهای به این فیلم‌ را در جهت حفظ پرستیژ روشنفکری دانست و با اشاره به اینکه این فیلم بهترین فیلم سه‌گانه روحانیت منوچهر محمدی است، بار دیگر از مارمولک دفاع کرد.

به گزارش خبرآنلاین، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری در این یادداشت تاکید کرده است: «من هنوز هم علیرغم برخی انتقادات - که حتى روی متن فیلمنامه نهایی ذکر کرده بودم و به جای خود باقی است  - از فیلم مارمولک دفاع می‌کنم و معتقدم اگر نام فیلم و آتش افروزی برخی فتنه‌گران سوء تفاهم ایجاد نمی‌کرد همه می‌توانستند پیام درخشان فیلم را به وضوح ببینند.»

زائری در این یادداشت بلند، «طلا و مس» را یک شاهکار سینمایی د شرایط فعلی دانسته و نوشته است: «در روزگاری که شرایط اجتماعی و سیاسی و مشکلات موجود و روزمره از یک سو و رفتار برخی از صاحبان این لباس دست به دست هم داده و توطئه رسانه ای دشمن برای تخریب این جایگاه را تقویت می کنند فیلم هایی چون «طلا و مس» کار ناکرده حوزه‌های علمیه و بار بر زمین مانده روحانیت را برداشته‌اند و برای تصحیح این چهره و آشتی دادن مردم و خصوصا جوانان با این لباس می‌کوشند.»

او همچنین درباره ارتباط معنادار قالی‌بافی و روحانیت نیز در این فیلم معتقد است: «قالی بافی انتخابی منطقی و بسیار درست و معنی‌دار است. نقش‌های خالی به مرور شکل می‌گیرند و با سختی کامل می‌شوند. درد و رنج در تاروپود این فرش جای می‌گیرد و کسی که نقش مبلغ دین بر عهده دارد در واقع بافنده‌ای است که باید رسالت بزرگ خود را از این تجربه هنرمندانه بیاموزد. اینجا نمی‌توان از نقشه تخطی کرد و الگو را کنار گذاشت. اینجا نمی‌توان فقط با یک رنگ بافت. اینجا نمی‌توان با چشم بسته کار کرد. اینجا باید درد را تحمل کرد و زخم را پذیرفت. اینجا گل‌ها را باید با حوصله کنار هم نشاند و...»

متن کامل این یادداشت را بخوانید.

منبع: خبرآنلاین