ایرنا نوشت: مسئول آزمایشگاه هوا اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه میزان غلظت آلودگی گرد و غبار اخیر در این استان به بیش از 67 برابر حدمجاز رسید، گفت: منشا گرد و غبار یکشنبه شب و صبح دوشنبه در خوزستان کانون های داخلی و خارجی بود.

علیرضا آذریان بیان کرد: هم کانون های خارجی در جنوب خوزستان و هم کانون های داخلی در شرق، غرب و جنوب این استان در شکل گیری توفان گرد و غباری که از دیشب تا امروز در خوزستان رخ داد، تاثیر داشتند.

وی گفت: خوزستان از یکشنبه شب با آشفتگی آلاینده های هوا روبرو بود، به این معنی که باد موجب جابجایی آلاینده های هوا شده که شاخص ترین آنها گرد و غبار بوده است؛ این پدیده در برخی نقاط خوزستان تا هم اکنون ادامه دارد ولی در اهواز به بارش باران و پایداری هوا ختم شد.

آذریان اضافه کرد: وزش باد شدید از جنوب و غرب بر شدت گرد و غبار اخیر خوزستان افزود که به همین دلیل در شهرستان های مرزی از جمله آبادان، خرمشهر، و دشت آزادگان غلظت آلاینده ها بسیار زیاد بود؛ این آلایندگی ها و آشفتگی ها در نهایت به سمت اهواز آمد و بر آنجا به شدت تاثیر گذاشت.

وی گفت: بیشترین آلودگی هوای خوزستان در این مدت در شهرهای امیدیه، بندرامام و هندیجان به وقوع پیوست که میزان آلودگی در این شهرها به بیش از 10 هزار میکروگرم برمترمکعب (بیش از 67 برابر حد مجاز) رسید.

وی ادامه داد: حداکثر میزان گرد و غبار از شب گذشته تا امروز در شادگان هشت هزار و 876 میکروگرم بر مترمکعب، حمیدیه هفت هزار و 206، آبادان 6 هزار و 300، سوسنگرد پنج هزار و 732، ماهشهر پنج هزار، خرمشهر چهار هزار و 966 و اهواز 2 هزار و 437 میکروگرم بر مترمکعب بود.

به گفته وی، گرد و غبار در شهرهای جنوب و جنوب غرب خوزستان از دیشب آغاز شد و در برخی از آنها تاکنون ادامه دارد که اوج آن بین ساعات هفت تا هشت صبح امروز بود اما شهرهای شمال و شرق خوزستان دیشب درگیر این پدیده بوده که تداوم آن حداکثر 2 ساعت بود.

آذریان ادامه داد: غلظت گرد و غبار دیشب در شوشتر 6 هزار و 388 میکروگرم بر مترمکعب، شوش چهار هزار و 564، رامهرمز 2 هزار و 222، دزفول یک هزار و 800 و اندیمشک به 864 میکروگرم برمترمکعب رسیده بود.


تصاویر بیشتر در اینستاگرام خبرآنلاین

ضرورت تعطیلی مدارس ابتدایی
وی در ادامه با اشاره به اعلام دیرهنگام تعطیلی مدارس در برخی مناطق خوزستان گفت: شدت آلودگی هوا در ساعت هفت صبح در تعدادی از شهرستان ها به اوج خود رسیده بود، در حالی که این زمان تردد دانش آموزان به مدارس است و موجب می شود آنها در معرض آلاینده ها قرار گیرند.

آذریان افزود: کودکان مقاطع ابتدایی و پیش دبستانی به ویژه به دلیل داشتن ریه حساس، بیشتر دچار آسیب می شوند به همین دلیل توصیه می شود که مدارس این گروه تعطیل شود.

وی اضافه کرد: با توجه به نگرانی از نخستین باران پاییزی و تاثیر آن بر کودکان و گروه های حساس، این مساله نیز باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا دستگاه های مسئول از جمله هواشناسی، محیط زیست و ستاد بحران با هماهنگی بیشتری در زمینه تعطیلی مدارس اقدام کنند.

حد مجاز غبار در هوا برای ذرات با اندازه 10 میکرون 150 میکروگرم بر مترمکعب و برای ذرات 2.5 میکرون 35 میکروگرم بر مترمکعب است.
هواشناسی خوزستان دیروز یکشنبه وقوع توفان را گذرا اعلام کرده بود و اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز با وجود آلودگی شدید هوا مدارس را تعطیل اعلام نکرد. این مساله موجب سردرگمی شهروندان شد و بسیاری از آنها فرزندان خود را به مدرسه نفرستادند.

در نهایت صبح امروز فرمانداری های ماهشهر، هندیجان، آبادان، خرمشهر و شادگان مدارس این شهرستان ها را در نوبت صبح تعطیل اعلام کردند. شدت گرد و غبار باعث شد جاده های ماهشهر - امیدیه ، ماهشهر - هندیجان و ماهشهر - رامشیر نیز مسدود شود.
از صبح امروز موجی از انتقاد در فضای مجازی نسبت به ناهماهنگی در اعلام تعطیلی مدارس به راه افتاده است.

پدیده گرد و غبار از اوایل دهه 80 در خوزستان آغاز شده و تاکنون هیچ شیوه نامه مشخصی برای تعطیلی مدارس و ادارات وجود ندارد و بیشتر مواقع مسئولان در زمان وقوع این پدیده غافلگیر می شوند.

۴۵۴۵

منبع: ایرنا
"