روح الله حسینی دبیر نخستین همایش بین المللی «سینما در عصر دیجیتال» جزئیات تازه‌ای از محتوای موضوعات، سخنرانی‌ها و پنل‌های تخصصی مطرح در این همایش را تشریح داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روح الله حسینی مدیرعامل مدرسه ملی سینمای ایران و دبیر نخستین همایش بین المللی «سینما در عصر دیجیتال» درباره چگونگی طراحی موضوعات این همایش گفت: طراحی و برگزاری این همایش محصول جلسات مشترکی است میان مدرسه ملی سینمای ایران و نمایندگانی از خانه سینما که از مهر تا بهمن‏ ماه سال گذشته تشکیل شد. این جلسات پیرو تفاهم‌نامه با خانه سینما و به منظور شناسایی نیازهای آموزشی و پژوهشی فعالان سینمای ایران که عموماً از اعضای صنوف مختلف هستند، برنامه‏‌ریزی شده بود و همچنان هم ادامه دارد.  

وی ادامه داد: طبیعتاً وقتی دو نهاد مهم، در چنین سطحی به تامل و چاره‏ اندیشی پیرامون مسائل سینمای ایران می‏ پردازند، حوزه‏ های کلان‏ تر با ابعاد و تاثیرات گسترده‏ تر بیشتر و زودتر محل مداقه و پژوهش قرار می‏ گیرند. فناوری دیجیتال و تاثیرات شگرف و گسترده‏اش بر صنعت سینما از جملة این حوزه‏ هاست. دست یافتن به این فناوری گرچه خیلی سریع و چه بسا آسان بوده، اما تقریباً هرگز فرصت درک و فهم تجربه‏ ای که از خلال این فناوری و استفاده از آن باید حاصل می‏ شده، دست نداده است؛ تجربه‏ ای که صرفاً منجر به آسانتر شدن کار فیلمسازی یا تغییر مناسبات اقتصادی نشده، بلکه بر حوزه‏ های فکر و فرهنگ هم تاثیر گذاشته و در جاهایی حتی منجر به توزیع و جابجایی قدرت شده است. درک این تغییر و تحولات و مناسبات، موضوع کلیدی و بنیادی این همایش است.

حسینی با اشاره به حضور رشته های علمی در کنار مباحث مطرح در حوزه سینما در همایش بین المللی «سینما در عصر دیجیتال» بیان کرد: در همین راستا در حوزه‏ های دیگر هنری و علمی مثل ارتباطات، جامعه‏ شناسی، ادبیات یا نقاشی هم به این گفتگو دعوت شده‏ اند. تعامل میان سینما و ادبیات یا نقاشی و هنرهای دیگر در دوران جدید از جمله موضوعاتی است که در این همایش به آنها پرداخته ایم. تحولات فرهنگ و جامعه‏ ای که فیلمساز یا هنرمند ناگزیر از ارتزاق از آن‏هاست تا اثر خود را خلق کند، تحت تاثیر فناوری‏ ها که بارزترین آنها همین فناوری دیجیتال است، از دیگر موضوعات مباحثات و مناظرات در این همایش است. بنابراین سخنرانی‏ های این همایش از تخصصی‏ ترین موضوعات که طراحی کانسپت در سینما یکی از آنهاست تا موضوعی میان‏ رشته‏ ای مانند قصه‏ گویی تعاملی در سینما که محل تلاقی گیم، ادبیات و سینما است را شامل می‏ شود. سخنرانی‏ ها عموماً بر مبنای مقالاتی که به دبیرخانه رسیده‏ اند ارائه می‏ شوند و ماهیتی تخصصی‏ تر و علمی‏ تر دارند. در عوض پنل‏ ها با توجه به موضوعات و سیاست‏ های در دست اجرا و مبتلابه سینمای ایران یا حتی جهان طراحی شده‏ اند و گرچه ماهیتی کم‏تر تخصصی دارند لیکن به موضوعاتی حساس‏ تر و کلیدی‏ تر می‏ پردازند. مثل اینکه در عصر دیجیتال کنترل و نظارت بر سینما و آثار سینمایی چه شکل و نظامی پیدا کرده است. یا اساساً آیا می‏ توان مثل گذشته بر تولید و توزیع و نمایش آثار در این عصر نظارت کرد یا خیر؟ و در این موضوعات به تجربه کشورهایی مانند هند و آلمان هم مراجعه می‏‌شود. در مجموع نزدیک به 50 شخصیت سینمایی، فرهنگی و علمی در 6 پنل مجزا و طی بیش از 20 سخنرانی تخصصی تلاش می‏‌کنند تصویری تا حد امکان جامع از سینما و شرایط و تحولات آن در عصر دیجیتال ارائه دهند. و این تازه شروع فعالیت‏های مدرسه است برای گفتگو درباره سینما و فناوری‏‌ها در سال‏های آتی.

مدیرعامل مدرسه ملی سینمای ایران درباره انتخاب سرفصل موضوعاتی که در همایش مطرح می شود، توضیح داد و گفت: متر و معیار اصلی ما در انتخاب این موضوعات نظر نمایندگان کمیتة مشترک خانه سینما و مدرسه ملی بوده، به علاوة اینکه از همان ابتدا و پس از تایید موضوع و عنوان همایش شورایی بزرگ تحت عنوان شورای سیاستگذاری شامل مدیران و سینماگران و استادان دانشگاه تشکیل شد که تک‏ تک محورهای همایش را تعریف و تعیین کردند. محورهایی که چنانکه که گفتم با هدف ارائة تصویری جامع و روشن از اهمیت و جایگاه و تاثیر این فناوری بر سینما، تعریف و تشریح شدند. بعد هم کمیتة علمی همایش شکل گرفت که  این کمیته کار بررسی چکیده ‏ها و تطابق آنها با ضوابط علمی و محورهای همایش را بر عهده داشت.

وی با اشاره به انتخاب اعضای کمیتة مشترک خانه سینما و مدرسه ملی گفت: در انتخاب و تعیین اعضای کمیتة علمی تلاش کردیم همان ملاحظه ‏ای که در انتخاب محورها و موضوعات همایش به کار گرفته شده بود، برقرار باشد. به این شکل که اعضای کمیتة علمی هم با رویکردی میان‏ رشته‏ ای انتخاب شدند. هم از سینما، هم از حوزه‏ های ارتباطات و جامعه‏ شناسی و هم از انیمیشن و ادبیات. وانگهی توجه هریک از دوستان به سینما و همزمان تحولات تکنولوژیک در این انتخاب موثر بود . البته می‏‌شد کمی گسترده‏ تر عمل کرد و افراد بیشتری از حوزه‏‌های دیگری همچون تئاتر هم که نسبت ویژه‏ ای با سینما دارد انتخاب کرد، اما همزمان باید به امکانات اجرایی و زمان کمی که در اختیار داشتیم، توجه می‏‌کردیم.

دبیر نخستین همایش بین المللی «سینما در عصر دیجیتال» در پایان صحبت های خود با اشاره به چشم‏ انداز برگزاری این همایش در سال های آینده گفت: به نظر من، برای کشوری مثل ایران که مدتی است در عرصة سینما صاحب نام و جایگاه ویژه‏ ای است و بیرون از مرزهای آن، در همه جای جهان به آثار و تولیدات و سینماگران آن توجه می‏‌شود، برگزاری مراسمی سالانه که طی آن این سینما خود و شیوه‏‌ها و نظام کار و تولیدش را مورد ارزیابی و پژوهشی علمی قرار دهد، کاری مفید و چه بسا ضروری است. خوب است که در کنار زمان و مکانی ویژه برای عرضة تولیدات این سینما که جشنوارة فیلم فجر نام دارد، زمان و مکانی ویژه هم برای تامل در باب این تولیدات و میزان نسبت و عیار آنها در قیاس با تولیدات جهانی و آخرین شیوه‏ ها و تحولات نظام سینما، در نظر گرفته شود. جایی که سینماگران در کنار پژوهشگران و اهل دانشگاه با یکدیگر گفتگو و تبادل نظر کنند و حاصل آن ارتقاء کیفیت آثار سینمای ایران باشد. بر این اساس، استمرار در برگزاری این همایش را موثر و لازم می‏ دانم.     

همایش بین المللی «سینما در عصر دیجیتال» با حضور صاحبنظران و استادان حوزه نظری و عملی سینما در حوزه فناوری دیجیتال در عرصه ملی و بین الملل  از تاریخ ۲۱ تا ۲۳ آبان ماه در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی ایران برگزار می شود.

241241