به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فیلم «مغزهای کوچک زنگزده» به کارگردانی هومن سیدی و بازی نوید محمدزاده و فرهاد اصلانی، اکران موفقی را در سینماهای کشور پشت سر گذاشته است.
سیدعبدالجواد موسوی، در سومین قسمت از برنامه ویدیویی «بیرون از کادر» که در خبرآنلاین منتشر میشود، نگاهی انداخته است به فیلم «مغزهای کوچک زنگزده» که فرازهایی از آن را در زیر میخوانید:
- بزرگترین حسن هومن سیدی به عنوان یک کارگردان این است که هیچگاه به آنچه دارد راضی نیست، یعنی هر باری که فیلمی ساخته، سعی کرده است متفاوت باشد. اینکه یک فیلمساز به داشتههایش راضی نباشد و هر بار سعی کند ما را غافلگیر کند، قابل تحسین است.
- هومن سیدی در «مغزهای کوچک زنگزده» هم روایتی متفاوت از آثار پیشین خود را برای بیان داستان بهکار گرفته است. او سراغ طبقهای رفته که جای آن در سینمای پس از انقلاب ما خالی بوده است؛ طبقهای که غیرقابل پیشبینی است، خطر میکند، داستان و درام را به وجود میآورد و برای همین در سینمای ما باید حضوری پُررنگتر داشته باشد.
- برخلاف آن چه گفته میشود، رویدادگاه فیلم «مغزهای کوچک زنگزده» جهان شمول نیست و اتفاقا محیطی ایرانی است. ما در حاشیههای شهرها، خلافکارانی ایرانی داریم که آدمهایی نفرین شده و از زمین و آسمان امید بریدهاند که سعی میکنند گلیم خودشان را به بدوی و غریزیترین شکل بیرون بکشند؛ اصل و اساس زندگی آنها تنازع بقاست.
- یکی از اشکالهای وارده به فیلم هومن سیدی، این است که یک جاهایی بومی و ایرانی نیست؛ مثلا وقتی به خلافکارها میگویند آشپزخانه آنها (کارگاه تولید مواد مخدر) توسط نیروهای انتظامی محاصره شده است، اسلحه بر میدارند و میروند به مقابله با نیروهای امنیتی که این حرکت در ایران غیر قابل باور است.
- با وجود آنکه جسارت هومن سیدی برای رفتن به سراغ این طبقه فرودست و حاشیهای، درخور تحسین است، اما بهنظر میآید به دلیل آنکه خودش این نوع زندگی رو تجربه زیستی نداشته است، برخی از موارد در فیلم «مغزهای کوچک زنگزده» باور پذیر از کار درنیامده است.
- فیلمبردای «مغزهای کوچک زنگزده» خوب است اما یک جاهایی بیخود و به طور اغراقآمیزی تاریک است.
قسمت اول بیرون از کادر: عرقسرد در روایت عبدالجواد موسوی در بیرون از کادر
قسمت دوم بیرون از کادر: کاری که اصلاً درخور روزبه بمانی نیست
6161