در برگزاری انتخابات همواره دو امر مدنظر است که باید محقق شود اول اینکه مشارکت مردم به حداکثر برسد و دوم اینکه انتخاب خوب و اصلحی انجام شود تا منافع ملی کشور تأمین گردد که البته بخش عمده انجام این رسالت بر دوش رسانه ملی به عنوان یک رسانه فراگیر در سطح کشور است بنابراین باید رسانه ملی بکوشد تا از طریق سیاستگذاری کلان این مهم را محقق کند و برای تحقق این امر مناظره انتخاباتی روش مناسبی است چراکه برگزاری مناظره میتواند ضمن ایجاد چالش زمینهای را فراهم کند که بینندگان نظرات مخالف را بشنوند و آنگاه ضمن ارزیابی انتخاب مناسبی داشته باشند در عین حال مناظره موجب میشود افراد بر لزوم مشارکت تأکید کنند و همین امر افزایش مشارکت را به دنبال خواهد آورد. از سوی دیگر مردم قدرت مقایسه پیدا میکنند و میتوانند خود تشخیص بدهند که چه کسی اصلح است.
البته مناظره انتخاباتی باید از ویژگیهایی نیز برخوردار باشد تا بتواند اهداف مورد نظر را تأمین نماید و برای نیل به یک «مناظره چالشی»، یک طرف مناظره به طور قطع باید دولت باشد که از عملکرد خود دفاع کند و طرف دیگر باید کاندیداهایی باشند که منتقد وضع موجود محسوب میشوند و اگر جز این باشد مناظره مذکور مناظرهای چالشی و انتخاباتی نیست و به بیان برنامههای کلی خلاصه میشود در حالیکه در مناظره چالشی کاندیداها بهتر میتوانند توانمندیهای خود را بروز دهند در غیر اینصورت مناظره، شکلی تشریفاتی به خود خواهد گرفت که چنین مناظرهای نمیتواند نیات و اهداف مورد نظر را تأمین کند البته صداوسیما در انجام این رسالت اندکی زمان را از دست داده است و اگر در مدتزمانی طولانیتر را مناظرهها اجرایی کند به طور قطع مباحث به صورت کارشناسی شدهتر و علمیتر بیان میشود چراکه اگر در یک مقطع زمانی کوتاه (یک ماه) این برنامهها از صداوسیما پخش شود امکان این مسئله وجود دارد که بسیاری موفق به دیدن مناظرات انتخاباتی نشوند در حالی که لازم است علاوه بر پخش در ساعات پربیننده این برنامه در ساعت دیگری از روز نیز پخش شود تا افراد بیشتری بتوانند از آن بهره بگیرند و همین مسئله خود موجب خواهد شد مشارکت مردمی افزایش یابد و مردم از نظرات متفاوت آگاه شوند. چراکه صداوسیما برنامههای تفریحی خود را در دو سه بار «تایم» زمانی پخش میکند و نباید از پخش چنین برنامههایی غفلت کند و باید هر چه زودتر این تأخیر را جبران نماید.
عضو شورای مرکزی حزب توسعه و عدالت