ایلنا نوشت:

 رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: بیش از 80 درصد آژانس‌ها و دفاتر مسافرتی در زمینه تورهای خارجی کار می‌کنند و فقط تعداد کمی از دفاتر خدمات مسافرتی به دنبال تورهای ورودی به ایران هستند این در حالی است که ما باید بتوانیم معادله ورود و خروج مسافر به کشور را متعادل کنیم و حتما باید دفاتر مسافرتی خود را در زمینه ورود گردشگر به ایران مسئول بدانند.

حمید بقایی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری توضیح داد: مسئولان هتل‌ها، بانک‌ها، حمل‌ونقل، اقامتگاه‌ها همه در زمینه گردشگری مسئولیت دارند اما اصلی‌ترین وظیفه بر عهده آژانس‌داران است که تاجران اصلی حوزه گردشگری محسوب می‌شوند.

بقایی گفت: یکی از چالش‌های ما در صنعت گردشگری این است که همواره می‌خواهیم آمار گردشگران ورودی به کشور را تقویت کنیم. آمار و ارقام نیز نشان از افزایش نرخ گردشگران ورودی دارد اما اگر بخواهیم این آمار را افزایش دهیم حتما باید از بخش خصوصی کمک بگیریم و بخش خصوصی باید نگاه خود را به گردشگری تغییر دهد.

او ادامه داد: بیش از 80 درصد آژانس‌ها و دفاتر مسافرتی در زمینه تورهای خارجی کار می‌کند و فقط تعداد کمی از دفاتر خدمات مسافرتی به دنبال تورهای ورودی به ایران هستند این در حالی است که ما باید بتوانیم معادله ورود و خروج مسافر به کشور را متعادل کنیم و حتما باید دفاتر مسافرتی خود را در زمینه ورود گردشگر به ایران مسئول بدانند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: اصلی‌ترین برنامه معاونت گردشگری در سال جاری این بوده است که به نوعی معادله تورهای ورودی و خروجی را متعادل کند به همین جهت آژانس‌های مسافرتی موظف شده‌اند که اگر به فرض مثال سه نفر گردشگر را از ایران خارج می‌کنند موظف باشند یک نفر گردشگر به ایران بیاورند و اگر توانایی انجام چنین کاری را ندارند باید در زمینه تبلیغات و اطلاع‌رسانی هزینه کند.

او با بیان اینکه، مهم‌ترین اقدام برای توسعه گردشگری تبلیغات و اطلاع‌رسانی است، گفت: بر اساس اطلاعات غیررسمی سالیانه حدود 50 میلیارد تومان هزینه تبلیغات برای بازاریابی برخی تورهای خارجی در دو سه رسانه خاص هزینه می‌شود، این در حالی است که برای تبلیغ جاذبه‌های گردشگری ایران هیچ‌گونه بودجه‌ای اختصاص پیدا نمی‌کند. ما مقتدرانه و با نگاه کارشناسی این معضل را حل خواهیم کرد و به معاون گردشگری ماموریت داده شده که وضعیت تبلیغات در نشریات را ساماندهی کند. این درست نیست که برخی از نشریات تبدیل به بروشور تبلیغاتی برای جاذبه‌های گردشگری برخی از کشورها شوند و اتفاقا همین نشریات در رابطه با وضعیت گردشگری ایران بیشترین نق را بزنند.

او ادامه داد: اگر ده درصد از این 50 میلیارد تومان را که برای جاذبه‌های گردشگری کشورهای خارجی تبلیغ می‌شود در رابطه با جاذبه‌های گردشگری ایران تجربه کنیم، اتفاق مهمی می‌افتد و بسیاری از معضلات گردشگری ایران حل می‌شود، سازمان میراث فرهنگی بودجه کافی برای تبلیغات ندارد. مثلا سال گذشته برای برگزاری نمایشگاه‌های خارجی سازمان میراث فرهنگی فقط یک میلیون تومان توانست هزینه کند.

بقایی گفت:‌ این درست نیست که تنها ده تا 15 آژانس مسافرتی در زمینه تورهای ورودی فعال باشد و بقیه به دنبال تورهای خروجی بروند.

منبع: ایلنا