روز جمعه، چین دومین کاوشگر خود را به ماه فرستاد تا طی 6 ماه سطح آن را بررسی کند. اما شب گذشته قطعات برجامانده از راکت پرتاب این کاوشگر در یکی از روستاهای چین سقوط کرد و باعث وحشت مردم شد.

بهنوش خرم‌روز: تا به حال مسئولین چین به طور خاص برای خطری که با فرستادن راکت فضایی خود به فضا، ‌برای دیگران ایجاد کرده‌اند،‌ چندان متاسف به نظر نرسیده‌اند. اما با اتفاقی که دیشب افتاد، شاید یکی از این مسئولین به زودی ناچار شود بیانیه‌ای با این مضمون منتشر کند که «معذرت می‌خواهیم! ما تقریبا روستای شما را با قطعات غول‌پیکر راکت استفاده شده خودمان بمباران کردیم».

به گزارش پاپ‌ساینس، دیشب ساکنین دو روستای مجزا در جیانکسی چین با صدای مهیبی از خواب پریدند. آن‌ها اول تصور کردند که زلزله شده، اما بررسی‌ها نشان داد که قطعات غول‌پیکری از آسمان در روستای آن‌ها فرود آمده است.

این قطعات در حقیقت قطعات به جای مانده از راکتی است که برای پرتاب کاوشگر قمری چین با نام Chang'e II مورد استفاده قرار گرفته بود. این کاوشگر روز جمعه به سمت ماه پرتاب شد تا ماموریت خود را به انجام برساند.

خوشبختانه قطعات به جای مانده از راکت در زمین‌های روستایی فرود آمده‌اند و هیچ خسارت جانی یا مالی بر جا نگذاشته‌اند، اما کسی نمی‌تواند پیش بینی کند که اگر در یکی از مناطق پرجمعیت و پرتراکم چین، که تعدادشان کم هم نیست، سقوط کرده بودند، چه عواقبی به دنبال داشت. البته این که این قطعات به این شکل به زمین برگردند و با سطح زمین برخورد کنند جز برنامه چین نبود.

با این حال، به نظر می‌رسد که ماموریت کاوشگر Chang'e II دارد به خوبی پیش می‌رود. این دومین برنامه کاوشی چین در اطراف ماه است و قرار است که کاوشگر در مسیر تعیین شده به مدت 6 ماه در اطراف ماه بچرخد و تصاویری با کیفیت بالا از سطح آن مخابره کند تا مناطق مناسب برای فرودهای آینده فضاپیماها روی آن مشخص شود. همه امیدوارند این فرودهای آینده، مشابه فرود قطعات راکت دیشب نباشد.

منبع: پاپ ساینس