صف‌بندی‌های انتخاباتی در میان رسانه‌ها، هرچه به انتخابات نزدیکتر می‌شویم، نمایان‌تر شده است.

 هر چند از کشف کاربرد تبلیغات سیاسی رسانه‌ها توسط پاول یوزف گوبلز در جنگ جهانی دوم سالهای زیادی گذشته است اما ابعاد گسترده استفاده از آن طی این سالها بیشتر نمایان شده است. کما اینکه استفاده تبلیغاتی از رسانه‌ها دیگر محدود به رسانه‌های صوتی و تصویری و مکتوب نیست و رسانه‌های اینترنتی و مخابراتی نیز به این جرگه پیوسته‌اند. این روزها تیتر اغلب روزنامه‌های سراسری در کشور، چه سیاسی باشند، چه اقتصادی یا فرهنگی به موضوع انتخابات برمی‌گردد. اغلب سایت‌های اینترنتی‌ هم تبلیغات انتخاباتی را در حاشیه خود دارند.

صف‌بندی‌های انتخاباتی در میان رسانه‌ها نیز هرچه به انتخابات نزدیکتر می‌شویم، نمایان‌تر شده است. اگرچه تنها رسانه صوتی تصویری موجود در کشور رسانه ملی است اما به دلیل حق برابر نامزدها در استفاده از برنامه‌های آن، نمی‌توان هیچ یک از شبکه‌های آن را معطوف به کاندیدای خاصی دانست. با این وجود هر یک از چهار نامزد دهمین انتخابات ریاست جمهوری، رسانه‌های مکتوب و اینترنتی اختصاصی خود را دارند. رسانه‌هایی که با تبیین شعارها و برنامه‌های این نامزدها و انتشار انتقاداتشان نسبت به رقبا به صحنه‌ای برای کارزار انتخابات تبدیل شده‌اند.

می‌توان گفت که میرحسین موسوی و محمود احمدی‌نژاد بیشترین تعداد رسانه‌های مکتوب در حوزه «روزنامه»ای را به خود اختصاص داده‌اند. البته تعداد روزنامه‌هایی که برای موسوی می‌نویسند به مراتب بیشترند. کروبی و رضایی کمترین تعداد رسانه‌های مکتوب را دارند که البته رضایی در سطح پایین‌تری قرار دارد. در عرصه رسانه‌های اینترنتی نیز به استثنای پنج خبرگزاری اصلی کشور (ایرنا، ایسنا، ایلنا، فارس و مهر) که البته بسته به گرایش‌های سیاسی مدیرانشان به انتشار خبر می‌پردازند؛ سایت‌های اطلاع‌رسانی بسیاری هستند که له یا علیه نامزدهای انتخابات آتی به خبرپراکنی می‌پردازند. محمود احمدی‌نژاد رکورددار برخورداری از بیشترین سایت‌هاست. البته میرحسین موسوی نیز در فاصله کمی با او قرار دارد. اما بار دیگر کروبی و رضایی در پایین‌ترین سطح قرار دارند که برخورداری آنها در زمینه رسانه‌های اینترنتی تقریباً برابری دارد. البته هر یک از این نامزدها دارای سایت‌های اینترنتی دیگری هم هستند که چون اخیراً و در آستانه انتخابات فعالیتشان را آغاز کرده‌اند چندان شناخته شده نیستند.

بر این اساس می‌توان گفت که میرحسین موسوی رکورددار برخورداری از رسانه‌های مکتوب و احمد‌ی‌نژاد رکورددار برخورداری از رسانه‌های اینترنتی هستند و رضایی محدودترین نامزد در این دو زمینه است. چنانچه نامزدهای انتخابات آتی را به ترتیب برخورداری از رسانه‌ها مرتب کنیم باید به ترتیب از میرحسین موسوی، محمود احمدی نژاد، مهدی کروبی و محسن رضایی نام ببریم. شبکه‌های ماهواره‌ای نیز از جمله رسانه‌هایی به شمار می‌روند که می‌توانند مرجعی برای تبلیغات انتخاباتی باشند. اما از آنجا که بر اساس قانون اساسی فعلی، امکان تأسیس چنین رسانه‌هایی وجود ندارد، هیچ یک از کاندیداها شبکه ماهواره‌ای ندارند. این در حالی است که مهدی کروبی در نظر داشت شبکه «صبا» را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری گذشته راه‌اندازی کند. اما مجوز لازم برای وی صادر نشد. با این حال کروبی همچنان پیشتاز تبلیغات ماهواره‌ای در انتخابات است. اگرچه اجاره شبکه ماهواره‌ای IPN از سوی محمد نوری مشاور هنری کروبی تکذیب شد اما حضور فعال جمیله کدیور در برنامه‌های انتخاباتی شبکه BBC فارسی، او را در جایگاهی متمایز از رقبایش قرار داده است. آنچه در پی می‌آید جدولی از برخورداری رسانه‌ای چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری آتی است. 

 

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دهم

روزنامه‌های حامی

سایت‌های خبری

میرحسین موسوی

کلمه- صدای عدالت- سرمایه-
مردم‌سالاری- کاروکارگر - دنیای اقتصاد- حیات نو-
اندیشه نو - ابتکار- اطلاعات و جمهوری اسلامی

کلمه- قلم - موج سوم یاری نیوز - آفتاب - اصلاحات- سلام -
نواندیش- عصر ایران- نوروز- فرارو

محمود احمدی‌نژاد

رسالت - وطن امروز - جوان- کیهان و ایران

برنا - پانا- جهان نیوز - رجا نیوز - پلاک نیوز -انصار نیوز -
عدالت‌خانه - بولتن نیوز - شبکه ایران - شبکه خبر دانشجو

مهدی کروبی

اعتماد ملی- اعتماد - آفتاب یزد

سحام - تغییر -تریبون

محسن رضایی

فرهنگ آشتی

تابناک - آینده - ایفنا

 

منبع: خبرآنلاین