پنج مدال بازیهای آسیایی، کارنامه قابل قبولی را برای فدراسیون قایقرانی رقم زد. با این حال درخشش پاروزنان احمد دنیا مالی رئیس فدراسیون را راضی نمی کند.

او افق دورتری را می بیند. دنیامالی سودای طلای المپیک را در سر دارد. این را خودش می گوید: «پنج مدال با این که خوب است اما راضی کننده نیست. اگر قرار باشد بالاتر برویم باید نگاهمان المپیکی باشد. زمانی من راضی می شوم که در المپیک مدال بگیریم.» برای او بازیهای آسیایی حکم مسابقه های تدارکاتی را دارد: «برای موفق شدن بازیهای آسیایی باید مسابقه تدارکاتی برای المپیک باشد. به همین خاطر باید سخت کار کنیم تا جزو رشته هایی باشیم که در المپیک روی آن حساب می کنند.»
دنیا مالی برای این که فدراسیونش طبق برنامه پیش برود قید مربیانی که در گوانگ ژو نمره قبولی نگرفته اند را زد. او که از قبل گفته بود گوانگ ژو میدانی برای ارزیابی مربیان خارجی تیم هایش است حالا ترجیح می دهد ملی پوشانش را به دست مربیان مطرح تری بسپارد. به همین خاطر عذر پنج مربی خارجی اش را خواست. البته او برای این کار منع قانونی هم نداشت چرا که قراردادها با مربیان خارجی یکساله بود بدون این که مبنا بازیهای آسیایی باشد. هر دوطرف بر این موضوع که دو قبل از قطع همکاری طرف مقابل را مطلع کنند توافق کرده بودند. او در رشته بادبانی رای به قطع همکاری با اریک لوکا مربی استونیایی و دیوید میرالتا مربی اسپانیایی تیم داد.
با این که دنیا مالی از قایقرانان بادبانی انتظار مدال نداشت اما نتایجشان هم خیلی دلچسب نبود. رئیس فدراسیون می گوید: «ما از سیلینگ انتظار مدال نداشتیم اما نتایج قابل قبولی هم ندیدیم. به همین خاطر عذر دو مربی این رشته را خواستیم.» اما دراگون بتی ها شرایط متفاوتی دارند. این رشته با راه اندازی فدراسیون انجمن های ورزشی، با موافقت رئیس از فدراسیون قایقرانی جدا شد. با این حال دنیا مالی به خاطر این که پیش از این تصمیم به آوردن مربی خارجی گرفته بود تا بعد از بازیها صبر کرد. البته نگرفتن نتیجه در گوانگ ژو هم مزید برعلت شد تا به همکاری با پولیاکف روسی وگریفیس انگلیسی مربیان خارجی آن پایان دهد. خودش می گوید: «در دراگون بت شرایط فرق می کند. با جدا شدن آن فدراسیون دیگر به این رشته تعهدی ندارد و به همین خاطر تا بعداز بازیها صبر کردیم. البته تیم دراگون بت مردان و زنان در گوانگ ژو خوب نتیجه نگرفت. هرچند این رشته چه نتیجه خوب می گرفت چه بد باید با مربیانش قطع همکاری می کردیم.»
ژیگا اوچاک مربی تیم اسلالوم، آخرین مربی خارجی است که باید از ایران برود. اگر چه رئیس فدراسیون معتقد است نتایج اسلالومی ها در گوانگ ژو بد نبوده است: «در اسلالوم مجموع نتایج بد نبود اما فکر می کنیم حضور بچه ها در اردوهای بلند مدت اروپایی خیلی هزینه بر است و به نتایج دلخواه هم نمی رسیم. پس فعلا با مربی این تیم هم قطع همکاری می کنیم.» البته او به پولیاکوف به خاطر سابقه 12 -10 ساله اش در ایران یک فرجه داده: «پولیاکوف مربی توانایی است و به خاطر سابقه کاری که درایران دارد، می خواهم او را برای استعدادیابی نگهداریم به همین خاطر پیشنهاد داده ایم که می تواند در استعدادیابی کانوئینگ کار کند. او هنوز جواب نداده است.»
او که می خواهد استارت کار برای بازیهای آسیایی 2014 و المپیک 2016 را از حالا بزند، قدم اول را تغیر مربیان می داند: «باید از حالا برای بازیهای آسیایی 2014 کره و المپیک 2016 سرمایه گذاری کنیم تا نتیجه بگیریم. به همین خاطر دنبال مربیان واجد صلاحیت و سطح بالا باشیم. کار سخت و فشرده ای داریم.» او اما معتقداست که آمدن مربیان به نام قایقرانی زمان می برد: «تنها مشکلی که حالا بر سر راه مربیان زبده برای آمدن به ایران وجود دارد، تعهد آنهاست. مربیان مطرح الان بیکار نیستند و با این که ما مذاکره را شروع کرده ایم اما برای گرفتن نتیجه زمان لازم است.به هر حال شرایط جذب مربیان خیلی راحت نیست.»
به نظر او شاید یکی دو مربی تا آخر سال به تهران برسند: «شاید یکی دو مربی شرایط حضور در تهران را تا آخر سال داشته باشند و بعضی از آنها سال آینده شرایط حضورشان جور شود. به هرحال یک ماه و نیم دیگر ژانویه و تعطیلات کریسمس است و به همین خاطر مذاکرات خیلی پیش نمی رود.» اما از بین خارجی ها لیو چون مربی چینی تیم روئینگ، دیوید هیل مربی تیم بانوان روئینگ، لوتار شفر مربی تیم آبهای آرام و خالد پرویز مربی تیم ملی بادبانی (آپتیمیست) در تهران ماندگار شده اند.

 

151

منبع: خبرآنلاین

برچسب‌ها