خواب سنگین خودروسازها

در حالی که با توجه به تثبیت نرخ ارز، شرکت‌های خودروساز بهانه‌ ای برای حمایت تعرفه‌ای دارند، افزایش فشار افکار عمومی در مورد قیمت و کیفیت خودروهای داخلی پس از آزاد شدن قیمت بنزین، روزهای سختی را برای خودروسازان تدارک دیده است. نظرات کاربران خبرآنلاین در دو روز گذشته نشان می‌دهد، موضوع اکثر آنها از انتقاد فراتر رفته و جملاتی همچون "آیا عدالت همینه؟"، "تعرفه بالا ناجوانمردانه است"، " نماینده‌های مجلس به داد برسند" و "این بار نیز به دوش ملت است" در مورد خودروسازان سخن گفتند.

گرچه تصمیم برای تغییر تعرفه واردات خودرو همیشه جنجالی بوده اما به نظر می‌رسد امسال نمایندگان در صورت دفاع از اشتغال و تولید داخلی نتوانند افکار عمومی را قانع به تثبیت یا کاهش جزئی کنند. از سویی وارد شدن به بحث نرخ ارز نیز در حوصله شهروندان نیست و آنها بیشتر جیب‌های خود را نگاه می‌کنند که برای یک باک سی لیتری 21 هزار تومان خالی می‌شود.

"گوش شنوا" واژه‌ای بود که دیروز ابوالفضل، امیر، شهاب، مبین و چند کاربر بی‌نام از آن استفاده کردند. از سویی با توجه به مبالغ پرداخت شده از سوی مردم، کاربران خبرآنلاین خواهان تغییر ساختار تولید و واردات خودروسازان شده‌اند چنانچه یک نفر نوشته "اگر قرار است برای دل خوش خنک، تعرفه کم شود بهتر است اینطوری نشود چون خواست مصرف کننده هم مسخره می شود."

امسال جنجال سنتی تعرفه در پایان سال با هیجان بیشتری پیش می‌رود. مصرف زیاد خودروهای داخلی با توجه به این که به عنوان هزینه از جیب شهروندان کم می‌شود همچنان مورد اعتراض جدی است. از سویی به نظر می‌رسد خواسته دولت مبنی بر اقتصادی شدن مردم، در همین مدت کوتاه جواب داده چرا که در بسیاری از نظرات علاوه بر انتقاد از مصرف و استهلاک بالا، بحث‌های ایمنی در تصادفات و حق بیمه نیز مطرح شده تا شهروندان دیگر خودروهای زیر بیست میلیون تومان ایرانی را به صرفه ندانند و حتی از تلفات انسانی سخن بگویند. در این بین تعدادی از کاربران خواستار "بیدار شدن از خواب گران" شده‌اند اما اگر به نظر این کاربر بی نام توجه شود می‌توان فهمید خودروسازان چاره‌ای جز بیدار شدن از خواب گران ندارند:" حق الناسه! والا این پولی که با هزار زحمت، مردم به دست می آورند، می‌ریزند تو گلوی این خوردسازها و خودروی بی کیفیت تحویل بگیرند، به خاطر تعرفه ناجوانمردانه مردم نتواند به خودروی با کیفیت خارجی دسترسی داشته باشند این درسته؟ که چی بشود، 12 میلیون ماشین تولید کردن نتایجش را همه می دانند چیست؟"

/32

منبع: خبرآنلاین