این روزها روند "مال" سازی در ارومیه درحالی ادامه دارد که مجتمع‌های تجاری قبلا ساخته شده همگی با رکود و تعطیلی مواجه هستند و حتی در تهران به عنوان مرکز کشور و شهری با بیشترین درآمد برای شهروندانش اکنون با رکود سنگین فروش در داخل مال‌ها همراه است و واحدهای تولیدی و صنعتی استان نیز در سکوت مسئولان، تعطیل و یا با ظرفیت اندک درحال فعالیت هستند.

در جدیدترین این افتتاح‌ها، یک مجتمع تجاری "مال" شیک و مجلل روز ۲۷دی‌ماه با حضور قریب به اتفاق مسئولین شهری و استانی درحالی افتتاح شد که واحدهای این مجتمع قرار است تمام و کمال اجناس عمدتا پوشاک تُرک را به مردم به فروش برساند.

این اتفاق به خودی خود ایرادی ندارد ولی بدانیم این رویداد در سال حمایت از کالای ایرانی (اینجا) و در زمانی که واردات پوشاک خارجی برای حمایت از تولیدات داخلی ممنوع شده (اینجا) و همچنان لغو نشده (اینجا) نشان از مقابله با شعار سال و تولیدات داخلی است.

در روز افتتاح این مجتمع، استاندار، مدیران برخی دستگاه‌های اجرایی، شهردار و اعضای شورای شهر، یکی از نمایندگان مجلس، بهمراه برخی معاونین استانداری و  یکی از مسئولین رده بالا حضور پیدا کردند تا در ایام دهه مبارک فجر چهلّمین سال پیروزی انقلاب اسلامی که پروژه شاخصی برای رونمایی و افتتاح وجود ندارد یک پروژه مشارکتی (شهرداری-بخش خصوصی) با همراهی سرمایه‌گذاری خریداران واحدها را به بهره‌برداری برسانند.

این وضعیت درحالی بود که شهرک‌های صنعتی استان حال و روز خوشی ندارند و بیشتر واحدهای صنعتی و تولیدی استان در تعطیلی به‌سر می‌برند بطوریکه فقط در فاز سوم شهرک صنعتی ارومیه حدود ۸۰درصد واحدها کاملا تعطیل هستند و مهم‌ترین واحد صنعتی استان که مربوط به گروه صنعتی فولاد ارومیه است نیز با کمترین ظرفیت درحال فعالیت است.

تعطیلی این واحدها، بیکاری جوانان و درصد قابل توجهی از اشتغال استان و گسیل شدن آنها به شهر از یک سو، مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه و گرانی لجام گسیخته و همچنین افزایش قارچ گونه مراکز فروش کالاهای خارجی که مشابه داخلی آنها نیز در داخل کشور وجود دارد که راه را برای خروج ارز نیز باز می‌کند، همه و همه مشکلات کنونی اقتصاد کشور را رقم‌زده اند و مسئولین نیز توانی برای رسیدگی به این معضلات و مشکلات ندارند از سویی حضور آنها در افتتاح مراکز فروش کالاهای خارجی که با شعار سال نیز در تضاد است موضوعی است که باید مورد توجه قرارگیرد.

تعطیلی شهرک‌های صنعتی استان (از گروه صنعتی فولاد تا شهرک صنعتی فاز ۳ ارومیه)

انتقادی به حضور مسئولان برای افتتاح چنین پروژه‌هایی نیست ولی فعال کردن واحدهای تولیدی داخل استان و همچنین حمایت از صنعت بومی را در اولویت قرار دهند زیرا اشتغال با فروش کالاهای خارجی آنهم کالاهایی همچون پوشاک که تولیدشان همانند تولید صنایع سنگین نه هزینه بر است و نه مشکلات زیادی دارد و در داخل از سالیان گذشته وجود دارد.

۴۶

منبع: خبرآنلاین