تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۴

خبر وقوع اختلاس های سنگین واقعا برای مردم سخت و گزنده و نگران کننده است ،اینکه هر از چندی پرونده ای گشود می شود و اختلاسگران قدر پا به عرصه می گذارند و معلوم می شود که گوی سبقت را ازگذشتگان ربوده اند به قدری ناگوار ومشوش کننده است که شاید هیچ خبر منفی دیگری به اندازه آنها مردم را آزار ندهد. 

اما باید این سوال مهم را مطرح کرد که چرا با وجود این همه دستگاه های نظاراتی عده ای امکان اختلاس را پیدا می کنند وحتی برخی از آنها پیش از گرفتارشدن در دستان قانون می گریزند وبه ریش ملت می خندند ؟ 

مسلما خلاء های اداری ونواقص ساختاری در دستگاه های دولتی و حکومتی یکی از عوامل رخ دادن این پدیده است ، بی اخلاقی و منفعت پرستی مفرط که در سطوح مختلف جامعه رسوخ کرده بلای گران امروز ماست که خطر بزرگ و بنیان براندازی است . اما در این میان موضوع مهمی دیگری هم وجود دارد که پرداختن به آن ضروری به نظر می رسد . متاسفانه در لابلای دعواهای سیاسی و جناحی ودر فضای نه چندان سالمی که بوجود آمده است عده ای بخوبی سوراخ دعا را پیدا کرده اند ، افراد ضعیفی که دارای پایه های اعتقادی وانسانی مستحکمی نیستند و در ظاهر سازی ها استادند و به راحتی دل مدیران را می ربایند و اغلب از خطاهای کوچکشان اغماض می شود.

اینان به سرعت راه ترقی را می پیمایند و با رندی وصف ناشدنی از همه چیز برای خود رانت می سازند و سطح ارتباط هایشان  چنان گسترده می شود که امکان سوء استفاده و دور زدن قانون برایشان فراهم می شود . زمانی که در کشور ما به بهانه پاره کردن دایره بسته  مدیریت ها حداقل استاندارد ها در نظر گرفته نشد و هرکس بهتر و بیشتر شعار داد و آسان نمایی کرد راه صد ساله را یک شبه پیمود باید انتظار می داشتیم که در سطحی انبوه و باور نکردند فرصت طلبان که به هیچ جناح و مرامی اعتقاد نداشته وندارند در هزارتوی ساختار عظیم دولتی لانه کنند وتازه حالا پس از سال ها فضاحت ها یکی پس از دیگری شناسایی  شوند ! مشکل اصلی از همانجا شدت گرفت و به اوج خود رسید و اینکه امروز اختلاسگران میلیاردی را به فلان جناح وصل  بکنند که مثلا روزی  خبرنگار یک روزنامه دست چندم جناحی بوده است هیچ مشکلی را حل نمی کند . اگر فضای شعاری برچیده شود ، هر روز علمی راست نشود و سینه زن طلب نکند وفرصت جویان خود را همرنگ جماعات نکنند امکان این همه سوء استفاده فراهم نمی شود . ما بشدت به فضای واقعی نیازمندیم ، واقعی شدن همه آدم ها ،ساختارها ، مناسبات اداری و سیاسی  یک ضرورت استراتژیک است .

تا زمانی که شعارهای موسمی وسطحی  تعیین کننده هستند و همراهی های ظاهری با مسوولان و مدیران در هر جناح و گروهی نان می آورد باید منتظر بروز و ظهور انواع سوء استفاده ها باشیم . اختلاسها تنها یکی ازپیامد های چنین فضایی هستند ، همین الان بسیاری از معتقدان اصلی و با ریشه و صادق به انقلاب وکشور خانه نشین هستند ،عده دیگری از کاربلدان امکان مدیریت ندارند ودر گوشه ای لقمه نانی برای خانواده تهیه می کنند ولی کثیری از رندان نامعتقد عزیزند و احترام می شوند و چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند! انتظار از  دولت آقای روحانی این بود که در عرصه مدیریت ها ونظام اداری  شفافیت وصداقت وتعهد واقعی را به ارمغان بیاورد وتلاش های بسیاری هم در این عرصه صورت گرفت ولی همانها که عامل اصلی فضای شعار محور بودند تا توانستند مانع تراشی کردند و نگذاشتند که تغییرات موثر ومثبت و گسترده ای در این رابطه صورت گیرد و با ریشه مفاسد گوناگون برخورد شود .

اختلاس بزرگ در پترو شیمی ها که در سال 90 و 91صورت گرفته و اخیرا فاش و به دادگاه کشیده شد نمونه دیگری برای عبرت آموزی و اصلاح جدی روش ها و درمان درد های رو به تزاید جامعه است .اگر همچنان تعلل کنیم و چاره جویی های اساسی را صورت ندهیم چه بسا همین تسامح ها و تاخیر ها کاردستمان بدهند .

۴۲۴۲

منبع: خبرآنلاین