تاریخ انتشار: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۸

دستور رهبری به وزیر فرهنگ در حاشیه بازدید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب و اتفاقات بعد از آن، مطبوعاتی‌ها و ناشران را امیدوار کرد.

در شرایطی که در چند روز گذشته افزایش مجدد قیمت کاغذ و زینک، فشارهای جدید و مضاعفی بر مطبوعات تحمیل کرده، تشکیل جلسه وزرای فرهنگ و صنعت بلافاصله در نمایشگاه و ابلاغ دستور رهبری برای ساماندهی بازار کاغذ به این دو وزارتخانه در صورت پیگیری مسئولان می‌تواند باعث کاهش این تلاطم‌ها و فشارها شود.

سال گذشته مافیای کاغذ همچون دیگر دریافت‌کنندگان ارز دولتی چه بر سر اقتصاد که نیاوردند؛ در حالی که جیب‌های مافیا از فروش اجناس در بازار آزاد پرپول‌تر شد در سوی دیگر رسانه‌ها و ناشران زیادی مجبور به تعطیلی شدند و تعداد کثیری از نویسندگان و روزنامه‌نگاران و مشاغل وابسته، کار خود را از دست دادند. عدم نظارت صحیح مسئولان و بی‌برنامگی در توزیع کالاهای مشمول ارز دولتی، عامل اصلی این مشکلات است.

اصولاً نگاه به مقوله فرهنگ، چه نشریات و چه کتاب باید نگاه استراتژیک باشد. حذف کتاب و نشریات از سبد خرید مردم، فارغ از تعطیلی و بی‌رونقی نشر، ضربه مهلکی بر فرهنگ و در پی آن مطالعه مردم خواهد زد. نهیب رهبری و دستورشان برای حل معضل کاغذ برای رسانه‌هایی که به امید زنده‌اند خبر خوبی بود. حالا می‌ماند اقدام مسئولان.

اگر به همان سرعتی که دیروز عمل کردند ادامه دهند شاید اتفاقات خوبی بیفتد. دیگر فرصت خطا و اشتباه نیست. بهترین تصمیم‌ها و روش‌ها را اگر در سریع‌ترین زمان اجرایی نکنند هرگز نخواهند توانست آثار مخرب تعطیلی نشر و مطبوعات را جبران کنند.

۴۱۴۱