خانه ملت نوشت: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است موفقیت در تجارت خارجی در گرو تحقق دو مولفه دیپلماسی خارجی و پیمان‌های دفاعی و امنیتی است.

سعید باستانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره راهکارهای لازم برای ساماندهی بازار، گفت: ساماندهی بازار به اراده خاصی نیاز دارد و تحقق این امر در گرو به کارگیری سیستمی ویژه است.

ادغام وزارت صنعت و بازرگانی در ایران ماحصلی نداشت

نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ضرورت تفکیک وزارت بازرگانی و صنعت، افزود: اگرچه براساس منطق و در شرایط طبیعی وزارت صنعت و بازرگانی باید یکپارچه و به عنوان یک وزارتخانه اداره شود اما در ایران علیرغم ادغام این دو وزارتخانه نتایج مورد نظر به دست نیامد.

ساماندهی بازار در گرو تشکیل وزارت بازرگانی است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه تغییر ساختار یکی از ضروری ترین الزامات است، اظهار کرد: برای ساماندهی بازار باید وزارتخانه بازرگانی تشکیل شود یا معاونت جدیدی تحت نظر رئیس جمهور به وجود آید.

ضرورت اداره حوزه تجارت و بخش بازرگانی وزارت کشاورزی در قالب معاونت اجرایی رئیس جمهور

وی با بیان اینکه در حال حاضر تجارت خارجی و ساماندهی بازار با مشکلات متعددی روبه‌رو است، اظهار کرد: برای حل این مشکلات دو راهکار وجود دارد؛ نخست آنکه حوزه تجارت و بخش بازرگانی وزارت کشاورزی در قالب معاونت اجرایی رئیس جمهور اداره شود، دوم آنکه وزارت بازرگانی احیا شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: وزارت بازرگانی و صنعت در کشورهای مانند گرجستان که پهناور نیست، توسط یک دستگاه اجرایی می‌تواند حوزه‌های صنعت، معدن و بازرگانی را سامان دهد و رسیدگی به تمام امور کار به راحتی صورت می‌گیرد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در کشورهایی مانند ژاپن و آمریکا نیز به دلیل استفاده از بستر تجارت بین‌الملل وزارت صنعت و بازرگانی در یک واحد اداره می شود.

باستانی تصریح کرد: تجارت دو بُعد دارد؛ تجارت خارجی و تجارت داخلی. موفقیت در تجارت خارجی در گرو تحقق دو مولفه است؛ دیپلماسی خارجی و پیمان‌های دفاعی و امنیتی. هر کشوری که به دنبال تقویت بازرگانی خارجی است باید روابط دیپلماسی با سایر کشورها را توسعه دهد.

ژاپن از ظرفیتwto  و شبکه‌های مالی بین‌المللی برای گسترش تجارت بین المللی استفاده می کند

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه ژاپن از ظرفیتwto  ، شبکه‌های مالی بین‌المللی و سوئیفت برای گسترش تجارت بین المللی استفاده می کند، گفت: شرایط صنعت و بازرگانی ایران همانند دو کشور مذکور نیست؛ در واقع ایران همانند کشورهای بزرگی مانند آمریکا و ژاپن نمی‌تواند از بستر تجارت بین‌المللی استفاده کند از سوی دیگر حوزه صنعت و بازرگانی آن بزرگ بوده و قابلیت اداره به صورت یک واحد ندارد.

۲۲۶۲۲۶

منبع: خانه ملت