در آرژانتین که یک میلیون و 807 هزار و 186 دستگاه خودرو گازسوز وجود دارد فقط تا امروز یک مخزن CNG منفجر شده است.

در حالیکه پس از شوک اولیه هدفمند شدن یارانه‌ها و افزایش قیمت گاز، جایگاه‌های سوخت CNG بار دیگر رونق خود را یافته، عضو انجمن تولیدکنندگان مخازن CNG در نشستی خبری برخلاف انتظار از اهمیت استراتژیک CNG در کشور سخن گفت و گزارش موسسه امنیت جهانی ایالات متحده در مورد «انقلاب بنزینی احمدی نژاد» را یادآوری کرد تا برنامه‌ای که فکر می‌شد برای ترویج فواید CNG و خبر بهره‌برداری از بزرگترین کارخانه تولید مخزن گاز در خاورمیانه و چهارمین در جهان برگزار شده، به  توضیح آماری برای ایمنی گاز و مخزن، اثرات آلایندگی خودروها در تهران و مافیای واردات مخازن سوخت گاز تبدیل شود.

مجتبی شیرالی، عضو انجمن تولیدکنندگان مخازن CNG در این نشست به گزارش موسسه امنیت جهانی آمریکا در سال 2006 اشاره کرد که مطابق آن برای موفقیت در تحریم‌های جهانی علیه ایران، بنزین به عنوان پاشنه آشیل ایران معرفی شده است. در این گزارش همچنین پیشنهاد شده برای جلوگیری از تغییر سوخت پایه بنزین به گاز، باید ارسال مخازن گاز طبیعی به ایران محدود شده و شرکت‌هایی که دانش فنی در این مورد را وارد کشور می‌کنند در لیست تحریم قرار بگیرند. به گفته شیرالی پس از این گزارش 9 شرکت از 10 شرکت منتخب نمایندگان ویژه رئیس جمهور در سال‌های گذشته در لیست تحریم بین‌المللی قرار گرفتند اما سرانجام این دانش به ایران منتقل شد.

شیرالی که خود یک پزشک هم هست آماری در رابطه با آلودگی هوای تهران داد که بر اساس آن ماموریت اورژانس در تهران در روزهای آلودگی هوا 60 درصد و سقط جنین 40 درصد افزایش یافته است. وی 89 درصد از آلودگی تهران را به خاطر سوخت مصرفی وسائط نقلیه خواند و خواستار تعریف درست سبد سوختی کشور با اولویت گاز طبیعی شد.

اما شاید جالب‌ترین بخش از سخنان شیرالی به بحث ایمنی مخازن CNG ارتباط داشت. به گفته این عضو انجمن تولیدکنندگان مخازن CNG در آرژانتین که یک میلیون و 807 هزار و 186 دستگاه خودرو گازسوز وجود دارد فقط تا امروز یک مخزن منفجر شده است. وی از مافیای فروش مخازن در کشور سخن گفت که از انتقال و تولید دانش فنی مخازن به کشور جلوگیری می‌کنند. شیرالی عمده مخازن مورد استفاده در کشور را چینی، هندی و سپس کره‌ای دانست و در مورد تست ادواری این مخازن گفت مطابق استاندارد جهانی طول عمر هر مخزن 20 سال است که با توجه به خورندگی بیشتر گاز ایران، استاندارد داخلی 15 سال است که هر یک سال باید تست روی خودرو و هر 5 سال تست جدا از خودرو انجام شود.

این تست‌ها هنوز در کشور انجام نمی‌شود و شیرالی دلیل آن را عدم تدوین استانداردهای CNG در کشور‏، نداشتن احاطه کامل در این مورد و ابری کردن این فضا توسط مافیای واردات مخازن CNG خواند.

لازم به توضیح است که ایران با یک میلیون و 665 هزار و 602 دستگاه خودرو در مکان سوم خودروهای گازسوز قرار دارد و رتبه اول به پاکستان با 2 میلیون و 300 هزار دستگاه و دوم به آرژانتین تعلق دارد. همچنین انواع مخازن CNG در سه تیپ یک، دو، سه و چهار رده بندی می‌شوند که تیپ یک با جنس فولادی و تیپ دو با جنس فولاد و فایبرکربن در ایران مورد استفتده قرار می‌گیرد. تفاوت‌ تیپ‌های مختلف به وزن و قیمت آنها مربوط است.

مصاحبه اختصاصی با این صنعتگر را هفته آینده در خبرآنلاین بخوانید. 

منبع: خبرآنلاین