ایرنا نوشت: جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، کافه‌گردی جوانان را نشانه بارزی از نبود تنوع سرگرمی و تفریح در جامعه دانست و تصریح کرد، بیکاری نیز به این موضوع دامن زده است.

مصطفی اقلیما درمورد دلایل گسترش کافه گردی بین جوانان گفت: یکی از مهمترین دلیل حضور گسترده جوانان در چنین محیط هایی، بیکاری است.

وی افزود: اکنون به تایید برخی منابع حدود ۹۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی در کشور حتی در مقطع دکتری با معضل بیکاری دست و پنجه نرم می کنند و هدف مشخصی ندارند از این رو به برخی تفریح ها نظیر کافه گردی روی می آورند.

رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران همچنین با اشاره به اعمال برخی محدودیت ها تصریح کرد: تفریح و سرگرمی در ایران از تنوع برخوردار نیست و از این رو کافه گردی در سال های اخیر با افزایش قابل توجهی روبرو بوده است.

وی افزود: به عبارت دیگر کافه گردی در سال های اخیر در کشور بر این اساس توسعه یافت که جوانان انتخابی جزء این راه پیش روی خود نمی یابند.

اقلیما یادآور شد: انتخاب تفریحات ورزشی، هنری، فرهنگی و ... نیز مستلزم طرف هزینه های چشمگیر است و در این شرایط بی تردید کافه گردی با توجه به هزینه اندک مورد توجه واقع می شود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر استخدام فارغ التحصیلان دانشگاهی در سازمان ها و اداره های دولتی افزود: اکنون برخی دست فروشان مدارک دانشگاهی دارند و این اتفاق بطور حتم شخصیت اجتماعی و اعتماد به نفس این جوانان را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی تصریح کرد: کافه گردی در سراسر جهان امری شایع است اما این تفریح باید هدفمند و برای گذران اوقات فراغت و رفع خستگی ها و گفتمان اجتماعی باشد.

این تحلیلگر مسائل اجتماعی ازدواج گریزی را معضلی شایع بین جوانان دانست و گفت: ایجاد زندگی مشترک نیازمند اشتغال و هزینه کرد اقتصادی است. جوانان بیکار بی شک فرصت ازدواج را نمی یابند.

وی افزود: حضور جوانان به طور مداوم در کنار خانواده نیز گاه با سرکوفت والدین همراه است و از این رو آنها برای نجات از این وضعیت و فرار از خانواده، به کافه گردی رو می آورند.

اقلیما در عین حال خاطر نشان کرد: کافه گردی به عنوان یک تفریح برای اغنا اوقات فراغت جوانان در جلوگیری از آسیب های اجتماعی موثر است اما کافه گردی بیکاران آسیب زا است.

وی مهمترین وظیفه دولت‌ها را در جامعه‌ رونق اشتغال دانست و تصریح کرد این امر از بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری می‌کند.

۴۷۲۳۱
منبع: ایرنا