ایسنا نوشت: در پی حمله جنایتکارانه آمریکا به کاروان حشد شعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد که به شهادت سردار قاسم سلیمانی و معاون حشد شعبی عراق و چند تن دیگر از همراهان آن‌ها انجامید، جمعی از مسئولان و گروه‌های داخلی و خارجی در اظهارات و بیانیه‌هایی این حمله را محکوم کردند.

به گزارش شبکه خبری المیادین، مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق با محکوم کردن این حمله آمریکا، خواهان آمادگی برای حمایت از عراق شد.

وی به همه گروه‌های وابسته به جریان صدر دستور آماده باش کامل داد.

رهبر جریان صدر در بیانیه خود ضمن تسلیت به ایران به خاطر شهادت سردار سلیمانی و همراهانش، هدف گیری قاسم سلیمانی از سوی استکبار جهانی را هدف‌گیری جهاد و روحیه انقلابی خواند.

وی گفت: دشمن هرگز نمی‌تواند عزم و اراده ما را نابود کند. من از خداوند متعال می‌خواهم منطقه را از خطر و عراق را از خطرات و بلایا حفظ کند و امیدوارم همگان عقل و درایت خود را به کار بگیرند من به عنوان مسئول مقاومت ملی عراق دستور آماده‌باش را به مبارزان به ویژه نیروهای وابسته به صدر می‌دهم.

همچنین عمار الحکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق در پیامی شهادت سردار قاسم سلیمانی را تسلیت گفت.

الحکیم نسبت به پیامدهای نقض حاکمیت عراق توسط آمریکا و ترور سلیمانی و ابوعلی المهندس هشدار داد و از دولت این کشور خواست در این خصوص موضع‌گیری کند.

متن این پیام بدین شرح است: با اندوه و تأسف فراوان شهادت دو شهید بزرگ حاج ابومهدی مهندس، نائب رئیس سازمان الحشد الشعبی و سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسدارن جمهوری اسلامی ایران را تسلیت می‌گویم. این دو شهید بخش اعظم حیات خویش را به جهاد و فداکاری گذراندند و در جبهه‌های جنگ با تروریسم و پیروزی بر داعش نقشی محوری داشتند.این حمله و این نقض صریح حاکمیت ارضی عراق را محکوم می‌کنیم و بابت پیامدها و تأثیرات و خطرات ناشی از آن هشدار می‌دهیم، چون چنین اقدامی سرتاسر منطقه را به حالت التهاب درمی‌آورد. از دولت عراق می‌خواهیم که در این شرایط حساس اقدامات لازم برای جلوگیری از این تعرض‌ها را انجام دهد و ملت عراق را به اتحاد و انسجام و هم‌بستگی دربرابر چالش‌ها فرامی‌خوانیم.

قیس خزعلی، دبیرکل عصائب اهل الحق عراق نیز ضمن تسلیت به خاطر شهادت قاسم سلیمانی و رهبران حشد شعبی گفت: بهای خون شهید سردار قاسم سلیمانی نابودی آمریکا و اسرائیل است. تمامی مجاهدین و اهل مقاومت باید آماده باشند؛ چراکه گشایش نزدیک و پیروزی بزرگی در راه است.

در این راستا جنبش النجباء عراق حمله آمریکا به کاروان حشد شعبی را محکوم کرد.

دبیرکل جنبش النجباء عراق در پیامی تأکید کرد: آمریکا از حماقت خود در ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس پشیمان خواهد شد.

وی گفت: درد و حسرت ما از این واقعه به شور وخشم علیه دشمنان تبدیل می‌شود.

جنبش حماس در بیانیه‌ای این حمله که بامداد امروز جمعه توسط پهپادهای آمریکایی صورت گرفت و به شهادت سردار سلیمانی، فرمانده نیروهای قدس در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ابومهدی المهندس، معاون حشد شعبی و چند تن دیگر انجامید محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: ما به مردم ایران و مردم عراق شهادت قاسم سلیمانی و رهبران حشد شعبی را تسلیت می‌گوییم. سلیمانی یکی از برجسته‌ترین فرماندهان نظامی ایرانی است که نقش مهمی در حمایت از مقاومت فلسطین در زمینه‌های مختلف داشت.

در این بیانیه آمده است: ما جنایت‌های مستمر آمریکا و تلاشش برای ایجاد تنش در منطقه برای خدمت به دشمن جنایتکار صهیونیست را محکوم می‌کنیم. ما آمریکا را مسئول ریختن خون مردم در منطقه می‌دانیم.

جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز حمله آمریکا به کاروان حشد شعبی در عراق را محکوم کرد.

در بیانیه جهاد اسلامی فلسطین آمده است: شهید سردار قاسم سلیمانی به دست متجاوزان آمریکایی و صهیونیستی به شهادت رسید. ما در کنار هم علیه متجاوزان می‌جنگیم و در مسیرمان به سمت آزادی از این مسیر برنمی‌گردیم.

جبهه مردمی فلسطین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: مردم فلسطین هرگز نقش برجسته سلیمانی در حمایت از حقوق و مردم فلسطین علیه اسرائیل را فراموش نمی‌کنند.

همچنین رئیس کمیته بین المللی در شورای فدرال روسیه نیز گفت:‌ ترور قاسم سلیمانی به درگیری‌هایی میان هم‌پیمانان تهران و آمریکایی‌ها در عراق منجر می‌شود. هدف قرار دادن سلیمانی و رهبران عراقی حشد شعبی بدترین سناریو است. انتقام ایران از آمریکا در آینده دور نخواهد بود.

وزارت خارجه چین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما مراقب تحولات عراق هستیم و می‌خواهیم همگان برای حفظ ثبات خاورمیانه تلاش کنند.

310 310