به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ یکی از چهرههای قدیمی صنعت قطعهسازی خودروی استان قزوین؛ مهندس "حسن زارعنژاد" رئیس انجمن قطعه سازان خودور است که آرمانی جز تولید و اشتغال ندارد. سرباز خط مقدم جنگ اقتصادی این روزها دل پری از سیاستهای بانکها و دولتمردان در حمایت از تولید دارد. با او در روزهای پایانی اسفند، گفت و گویی اختصاصی و صمیمانه داشتیم تا آخرین وضعیت این صنعت را از زبان این صنعت گر قدیمی بشنویم.
آقای زارعنژاد سال۹۸ به پایان رسید؛ شما به عنوان صنعتگر و تولیدکننده این سال را چطور دیدید؟
این سال با هزاران مشکل به سر رسید و قطعهسازها مشکلات زیادی را پشت سر گذاشتند. علیالخصوص که اخیراً قرار بود مبلغ ۵هزار میلیارد تومان از طریق بانک مرکزی به عنوان وام به خودروسازها تعلق بگیرد و متاسفانه ۱۵الی۲۰درصد این مبلغ پرداخت شد. صنعت قطعهسازی یک مقدار سردرگم است و در آخر سال، حال خوشی ندارد و از طرف دیگر هم یکسری مشکلات که همه درگیرش هستیم مزید بر علت شده است که امیدواریم این مشکلات و به ویژه بحران کرونا پشت سر گذاشته شود و کشور به آرامش نسبی برسد.
مهمترین مشکلی که شما در این سال با آن مواجه بودید، چه بود؟
مسئله نقدینگی که بارها دولت به خودروسازان فشارآورد که حق ندارید قیمت را افزایش دهید و متاسفانه این موضوع ضرر و زیان زیادی به خودروسازان وارد کرد. از طرفی کشور در تحریم شدیدی قرار دارد و از سوی دیگر با کمبود نقدینگی؛ اگر بانکها همکاری نکنند، صنعت قطعهسازی آینده روشنی نخواهد داشت مگر با همکاری دولت محترم و بانکها شاید کمی از مشکلات کاسته شود.
شما چه راهکارهایی را به عنوان یک صنعتگر برای غلبه بر این مشکلات پیشنهاد میکنید؟
اگر ما بخواهیم مشکلات صنعت علیالخصوص قطعهسازی کم شود؛ تنها راهش این است که بهرههای بانکی نباید بیشتر از ۲الی۳درصد باشد. به طور مثال حدود ۸سال پیش که در اروپا و آمریکا رکود سنگینی رخ داد، بهرههای بانکی را به صفر درصد تنزل و علاوه بر آن میلیاردها دلار برای نجات صنعت کشورشان تسهیلات بلاعوض دادند. متاسفانه در کشور ما همه صنایع به ویژه صنعت خودروسازی که سکاندار صنعت کشور است همیشه با مشکلات شدیدی از جمله تامین مواداولیه روبهرو است و برای تامین آن هیچ نرخ کنترل شدهای نیست و به هرشکلی که در بازار نرخ ترسیم میکنند، از طریق دلالان به دست مصرفکننده میرسد.
اصولا اینگونه نرخگذاریها در اقتصاد کشور باعث نابودی صنعت کشور خواهد شد و متاسفانه هیچ حرکت مثبتی نسبت به ستاد تنظیم نرخهای مورد نیاز کشور مشاهده نمیشود. شما ملاحضه بفرمایید فرآوردههای پتروشیمی و آهن آلات که در داخل تامین و تولید میشود و اکثرا دولتی هم هستند هیچ کنترلی بر نرخ آنها وجود ندارد و در این یک ماه اخیر حداقل ۶۰الی ۷۰درصد این مواد اولیه گران شده است. خوب اینها اثرات منفی میگذارد و باید متولیان امر به این مسائل پاسخگو باشند و با این روند نمیشود صنعت را اداره کرد. در این شرایط که کشور در شرایط بحرانی است به نظر میرسد دولت باید تمهیدات زیادی را برای صنعت کشور علیالخصوص قطعهسازی قائل شود.
به عنوان مثال کلیه جرائم دارایی کاملا ملغی و برای تمام بدهی صنعتکاران و تولیدکنندگان و کارآفرینان کشور فرصت حداقل یکساله داده شود. شرایط عادی نیست و این غیرعادی بودن را باید درک کنند. ما تمام امکانات تولید را در کشور داریم فقط باید مدیریت منطقی و درست صورت بگیرد که منجر به سوءاستفاده واسطهگران در بازار و کشور نشود.
گریزی بزنیم به فعالیتهای مجموعه خودتان. آذرین البرز در این شرایط چطور این بحرانها را پشت سر میگذارد؟
به هرحال مشکلات همهگیر است و کسی هم بخواهد هدفمند حرکت کند طبیعتا در این شرایط به اهدافش نمیتواند برسد و به ناچار این وضعیت اولویتهای دیگری بوجود میآورد. ما باید دنبال رفع این بحرانها و خنثی کردن این لطمه که از سونامی هم بدتر است، باشیم و در نتیجه اولویتها جابجا می شود.
درصورتی که شرایط مطلوب شود طرح توسعه هم خواهید داشت؟
ما به فکر صادارت و بهبود در این زمینه هستیم. امیدواریم سیاستهای رونق اقتصادی در سال آینده کمی عملگرایانه، دقیقتر و اثرگذار باشد. متاسفانه هیچ حرکت مثبتی در سالی که گذشت برای این صنعت انجام نشد. به عنوان مثال؛ فولاد و آهنآلات در این یک ماهه گذشته حداقل ۷۰درصد گرانتر شده است. بانکها در کشور دنبال دلالبازی هستند و هیچکدام از بانکها تولیدگرا و به فکر تولیدکنندگان نیستند.
توضیحی در خصوص آخرین وضعیت آذرین البرز بدهید؟
حدود ۴۵نوع قطعه خودرو برای شرکتهای سایپا و ایران خودرو تولید میکنیم و خوشبختانه تاکنون تعدیل نیرو نداشتیم و درحال حاضر ۱۳۰نفر در این شرکت مشغول به کار هستند.
۴۶