مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری آذربایجان‌غربی با اشاره به آمادگی کامل استان برای تامین سیب شب عید کشور، گفت: آذربایجان غربی بزرگ‌ترین تولیدکننده سیب کشور است و توانایی تامین سیب شب عید را دارد.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان‌غربی، حسین سیوانی در وبینار جلسه میز سیب کشوری که در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه برگزار شد، گفت: تولید و بسته‌بندی، نگهداری و فرآوری، حمل و نقل و بازاریابی و صادرات چهار محور اصلی مورد وضعیت در میز کشوری سیب درختی است و  برنامه‌ریزی هدفمند و مبتنی بر اصول کارشناسی جهت فراهم نمودن بستر مناسب برای توسعه صادرات سیب از جمله اهداف برپایی میز سیب است.
وی با اشاره به این که ایران سومین کشور جهان از لحاظ رتبه‌بندی سطح باغات است، خاطر نشان کرد: سطح باغات کشور میزان ۲ میلیون و ۸۶۰ هزار هکتار است که ۱۱۳ هزار هکتار در آذربایجان غربی واقع شده است. همچنین سطح باغات سیب کشور ۲۵۰ هزار هکتار برآورد شده که سهم استان ۶۰ هزار و ۴۷۰ هکتار است.

سیوانی با اشاره به وضعیت کلی تولید سیب استان و کشور، تشریح کرد: میزان سیب تولیدی کشور در سال ۹۸، ۴ میلیون تن بود که از طریق صادرات ۳۵۴ میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته است.

وی یادآور شد: آذربایجان غربی با اختلاف دو برابری بزرگ‌ترین تولیدکننده سیب کشور است. همچنین یک میلیون و ۴۴۰ هزار تن از ۴ میلیون تن سیب تولیدی کشور در استان تولید می‌شود.

مدیرکل دفتر امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی با اشاره به این که ظرفیت اسمی ۳۴۵ سردخانه موجود در استان یک میلیون تن تخمین زده شده، گفت: حجم سیب موجود در سردخانه‌های استان در طول ۸ ماهه سال ۹۹، ۸۰۰ تن برآورد شده است.

وی با بیان این که در طول ۸ ماهه گذشته ۱۶ هزار تن سیب استان از طریق گمرکات صادر شده، ادامه داد: در سال گذشته نزدیک به ۶۰۰ هزار تن سیب از استان صادر شد.

سیوانی با اشاره به آمادگی کامل آذربایجان غربی برای تامین سیب شب عید کشور، افزود: برای رسیدن به این مهم بایستی روزانه ۳۰۰ کامیون سیب از استان به سایر نقاط کشور صادر شود.

46