عملیات کربلای چهار، سوم دی ماه سال ۱۳۶۵ با رمز مقدس محمد رسول الله (ص) و با هدف شکست‌ خط‌ استحکامی‌ دشمن در منطقه اروندرود انجام شد، غواصان لشگر ۳۲ انصار الحسین (ع) استان همدان در این عملیات توانستند به رغم تمامی سختی ها با عبور از موانع و دسترسی به خط سوم دشمن و هلاکت تعداد زیادی از نیروهای بعثی، دشمن را مجبور به عقب نشینی کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین استان همدان ؛ کریم مطهری در نشست خبری ستاد یادواره شهدای غواص عملیات کربلای چهار، گفت: نیروهای این گردان در کربلای چهار، جانانه و فداکارانه مقابل آماج حملات سنگین و حجم گسترده آتش توپخانه دشمن ایستادگی کردند و به همین دلیل از شهدای غواص به عنوان مظلوم ترین شهدای جنگ تحمیلی یاد می‌ شود.

فرمانده گردان غواصی جعفر طیار لشگر ۳۲ انصار الحسین (ع) همدان در عملیات کربلای ۴، افزود: طرفین جنگ در عملیات آفندی و پدافندی زمینی همواره از شرایط یکسانی برخوردارند اما در عملیات آبی و غواصی، نابرابری ظالمانه ای مشهود بود که مظلومیت کربلای حسین(ع) را تداعی می کرد.

وی اضافه کرد: غواصان حاضر دراین عملیات با عبور از عرض هزار متری اروند و در نبرد با موج‌های خروشان و حفظ تعادل، برای تیراندازی به سمت هدف نیز نشانه گیری می کردند.
 
مطهری خاطرنشان کرد: عملیات‌ کربلای‌ چهار که‌ در خطرناک‌ترین‌ و حساس‌ترین‌ خط‌ نبرد ایران‌ و عراق‌ انجام شد، در همان‌ زمان‌ کوتاه‌ خسارت‌ های سنگینی‌ را بر دشمن‌ تحمیل کرد.
 
سقوط‌ سه‌ فروند هواپیمای‌ جنگی، انهدام‌ ده‌ها  تانک‌ و ۱۰۰ دستگاه‌ خودرو سبک‌ و سنگین‌ به‌ همراه‌ انبوهی‌ از ادوات‌ و تجهیزات‌ نظامی‌ و نابودی‌ ۶ تیپ‌ و یک‌ گروهان‌ تانک و همچنین هزاران کشته، زخمی‌ و اسیر از نیروهای بعثی از جمله دستاوردهای مهم عملیات‌ کربلای۴ بود.
 
وی با یادآوری اینکه در عملیات کربلای چهار، گردان غواصی همدان ۱۵۳ شهید تقدیم انقلاب و اسلام کرد، گفت: دشمنان انقلاب اسلامی با دیدن رشادت های وصف ناشدنی شیرمردان ایران زمین در هیچ زمانی جرات حمله به این مرز و بوم را به خود نخواهند داد.

فرمانده گردان غواصی جعفر طیار لشگر ۳۲۲ انصار الحسین (ع) همدان در جریان عملیات کربلای ۴ افزود: یادوراه شهدای غواص این عملیات امسال و به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی و با استفاده از ظرفیت رسانه ها و همکاری صدا و سیمای مرکز همدان برگزار می شود.

«محسن جامه بزرگ» معاون گردان غواصی همدان در عملیات کربلای چهار  نیز در این نشست با ذکر خاطراتی از دلاوری‌های همرزمان شهیدش، پیروزی در عملیات کربلای پنج را ثمره خون شهدای کربلای چهار دانست و گفت: عملیات کربلای چهار در واقع عامل اصلی پیروزی رزمندگان اسلام در کربلای پنج بود.

لازم به ذکر است، استان همدان حدود هشت هزار شهید، بیش از ۲۷۷ هزار جانباز و نزدیک به هزار آزاده را در دوران جنگ تحمیلی تقدیم ایران اسلامی کرده است.

46