ایرنا نوشت: ترور جان اف کندی رئیس جمهوری مقتول آمریکا به معمایی تبدیل شده است که با گذشت حدود ۵۸ سال از آن، هنوز مقامات ینگه دنیا را از انتشار کامل اسناد این حادثه، وحشت زده می‌کند.

در حالی که قرار بود طبق دستور اجرایی دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق، اسناد ترور رئیس جمهوری دموکرات آمریکا در اکتبر ۲۰۲۱(آبان۱۴۰۰) منتشر شود، اما دولت بایدن اعلام کرد که بخشی از مابقی سوابق مربوط به این ترور در ماه دسامبر(دی ماه) امسال و بقیه آنها در سال آینده منتشر خواهد شد.

جان اف کندی در ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳میلادی مورد حمله یک مهاجم که تاکنون ناشناس مانده است قرار گرفت و جان باخت.

در سال ۱۹۹۲، کنگره آمریکا قانونی را تصویب کرد که به هیاتی به ریاست وارن اجازه می‌داد تا درباره این ترور تحقیق کند و تمام اسناد مربوط به آن را از همه بخش‌خای دولت فدرال اعم از اف بی آی و سیا جمع آوری کند.

این قانون از ۲۶ اکتبر به اجرا درآمد و کمیته مربوطه به اداره بایگانی و اسناد ملی (NARA) دستور داد مجموعه‌ای از پرونده‌ها را ایجاد کند که به عنوان مجموعه سوابق ترور رئیس جمهور جان اف کندی شناخته می‌شود و در کالج پارک مریلند نگهداری شوند.

قانون موسوم به "جی اف کی ریکوردز" خواستار "انتقال سریع و همه جانبه" همه پرونده‌های جان اف کندی به پرونده عمومی شد. ۲۹ سال بعد، هدف کنگره عملاً با درخواست‌های آژانس‌های فدرال، به ویژه سیا که مسئول ۷۰ درصد پرونده‌های محرمانه است، خنثی شد.

وب سایت آرشیو ملی می‌گوید ۱۵هزار و ۸۳۴ فایل جی اف کی که منتشر شده‌اند همچنان ویرایش می‌شوند، اگرچه برخی از ویرایش‌ها فقط یک کلمه را شامل می‌شود.

کندی در حالی که سوار بر ماشین از مرکز شهر دالاس عبور می‌کرد، در ۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ به ضرب گلوله کشته شد. لی هاروی اسوالد، چپ گرای ۲۴ ساله، ۹۰ دقیقه بعد دستگیر شد اما شلیک به کندی را رد کرد و مدعی شد که این یک "وصله" است.

روز بعد اسوالد در تلویزیون ملی توسط جک روبی صاحب یک کلوب شبانه و دارای ارتباطات جنایی سازمان یافته کشته شد. از آن زمان تاکنون، علل مرگ کندی همچنان محل بحث است.

طبق قانون، تمام اسناد مربوط به ترور تا اکتبر ۲۰۱۷ باید علنی شود. تا قبل از اکتبر ۲۰۱۷، بیش از ۳۵ هزار سند هنوز به طور کامل در دسترس عموم قرار نگرفته بود و در میان آنها، سه هزار و ۶۰۳ سند قابل دسترسی عمومی نبود.

در سال ۲۰۱۳، رئیس و معاون آرشیو ملی آمریکا در بوستون گلوب نوشتند که پس از طبقه بندی ۵ میلیون سند توسط این مرکز، "مجموعه ای از اسناد وجود دارد که سیا هنوز از آنها محافظت می‌کند و باید منتشر شود.

شروع انتشار در سال ۲۰۱۷

آرشیو ملی در ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۷ به انتشار اسناد باقیمانده که قبلاً محرمانه بود، شروع کرد.

نخستین دور این انتشار شامل ۴۴۱ پرونده از اف بی آی و سیا بود که قبلاً به طور کامل مخفی شده بود و هرگز در دسترس عموم قرار نداشت. سه هزار و۳۶۹ پرونده دیگر نیز منتشر شد که قبلاً بخشی از آن مخفی شده بود، به این معنی که قبلا علنی شده بود اما بخشی از سوابق به دلایل امنیتی یا حفظ حریم خصوصی حفظ شده بود.

پرونده‌های منتشر شده در نخستین نسخه شامل ۱۷ فایل صوتی مصاحبه‌های یوری نوسنکو افسر کی جی بی دستگاه امنیتی شوروی سابق بود که ادعا می‌کرد افسر مسئول پرونده این نهاد در مورد اسوالد در زمان اقامت در اتحاد جماهیر شوروی بوده است.

نوسنکو در ژانویه ۱۹۶۴ به ایالات متحده فرار کرد.

در ۲۱ اکتبر ۲۰۱۷، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در حساب توئیتری خود اعلام کرد که اجازه می‌دهد اسناد باقی‌مانده را منتشر کنند. او در این باره نوشت: به شرط دریافت اطلاعات بیشتر، من به عنوان رئیس جمهوری اجازه می‌دهم پرونده‌های مسدود شده و طبقه بندی شده جان اف کندی باز شود. بیانیه او این احتمال را باز می گذارد که برخی از اسناد همچنان تحت قانون سوابق جی اف کی مخفی شوند در صورتی که انتشار آنها به عملیات نظامی، اجرای قانون یا روابط خارجی آسیب برساند.

ترامپ در ۲۶ اکتبر یادداشتی را امضا کرد که دستور انتشار تمام سوابق جمع‌آوری شده در بخش پنجم  قانون جی اف کی ریکوردز را داد. او همچنین به آژانس‌هایی که مایل به تجدیدنظر در انتشار همه اطلاعات موجود در این سوابق هستند، تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۸ مهلت داد.

بر این اساس تا ۱۵ دسامبر این سال، سه هزار و ۵۳۹ سند دیگر که قبلاً مخفی بود، منتشر شدند و در مجموع ۸۶ مورد هنوز به طور کامل طبقه بندی ماند.

بخش دیگری از این اسناد هم در سال ۲۰۱۸ منتشر شد اما ما بقی آنها همچنان مخفی ماند.

حال نوبت به جو بایدن رئیس جمهوری فعلی آمریکا رسیده است تا درباره یک سوال مبهم اما قوی تصمیم‌گیری کند که کدام پرونده‌های محرمانه مربوط به ترور جان اف کندی باید کاملا در اختیار عموم قرار گیرد.

هنگامی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در چهار سال پیش با چنین تصمیمی روبرو شد، انتشار این اسناد را به بهانه امنیت ملی به تعویق انداخت. ترامپ به درخواست مایک پمپئو رئیس وقت سیا، مبنی بر مخفی نگه داشتن بخش‌هایی از هزاران مورد دیگر تا اکتبر ۲۰۲۱، ۵۸ سال پس از دستگیری لی هاروی اسوالد به عنوان مهاجم، رضایت داد.

حال در سال ۲۰۲۱ هم بایدن انتشار سوابق باقی مانده را به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ به تعویق انداخته و قرار است انتشار اسناد، برای ۱۵ دسامبر ۲۰۲۱ و ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲ برنامه ریزی شده است.

به موجب این تصمیم، موسساتی که نسبت به انتشار این اسناد اعتراض دارند باید دلایل و جزئیات اطلاعاتی که باید محرمانه بماند را اعلام کنند.

استیو کوهن عضو مجلس نمایندگان آمریکا هم با استقبال از تصمیم بایدن برای انتشار اسناد مربوط به ترور رئیس جمهوری این کشور و با این فرض که به تاخیر نیفتد، نوشت: مردم آمریکا سزاوار گزارش کامل رویداد۲۲ نوامبر ۱۹۶۳ هستند، روزی که اکثر ما هرگز فراموش نخواهیم کرد.

وی افزود: عدم شفافیت پس از گزارش کمیسیون وارن که بسیاری از سوالات بی پاسخ را مطرح کرد، اعتماد عمومی به حساب های رسمی را کاهش داد و بسیاری را به حمایت از نظریه‌های مختلف توطئه سوق داده است.

این نماینده مجلس آمریکا ادامه داد: انتشار این سوابق پاسخ‌های موثقی را برای بیش از ۵۰ سال رمز و راز ارائه می دهد. من بایدن را برای این تصمیم تحسین می‌کنم و مشتاقم تا ببینم سرانجام چه چیزی فاش می شود.

حال باید دید در ۲ ماه آینده چه چیزی فاش می‌شود و چه چیزی همچنان در پشت پرده باقی می‌ماند تا راز مگویی برای یک رویداد مهم داخلی آمریکا باشد که بی‌تردید منافع بسیاری به آن بسته است.

311311