ارائه پیشنهادهایی در قالب لایحه قانون تشکیل سازمان نظام سینمایی از سوی هیأت مدیره خانه سینما به وزیر پیشنهادی ارشاد و مطرح شدن بحث انحلال مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای جوان واکنشهایی را از سوی مستندسازان به همراه داشته است که همگی این واکنشها نشاندهنده مخالفت این قشر از فیلمسازان با موضوع مطرح شده و تمایل آنان به ادامه فعالیت مرکز گسترش به عنوان مهمترین نهاد دولتی حامی سینمای مستند است.
نخستین واکنش رسمی در پی اظهار نظرهای مجزای هر یک از مستندسازان در قالب انتشار نامهای از سوی انجمن مستندسازان و انجمن تهیهکنندگان سینمای مستند مطرح شده است. اعضای این دو صنف مستندسازی در این نامه به اهمیت فعالیتهای مرکز گسترش اشاره کردهاند و خواستار ادامه این حضور شدهاند. در بخشی از این نامه که در اختیار خبرگزاری ایسنا قرار گرفته آمده است: «پیشنهاد خانه سینما مبنی بر حذف مأموریت و انحلال مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در قالب پیشنویس «قانون تشکیل سازمان نظام سینمایی» به این دو صنف مستند نیز ارائه شده که دارای نواقصی درخصوص توجه به سینمای مستند است و قرار است که این دو صنف نظرات کارشناسی خود را به این پیشنویس اضافه کنند.
پیشنهاد خانه سینما چنین القا میکند که تعطیلی این مرکز مشکلات سینمای مستند را رفع خواهد کرد و موجب رشد سینمای مستند خواهد شد! در حالی که مرکز گسترش در دهه گذشته اصلیترین حامی دولتی سینمای مستند ایران بوده و بسیاری از کارگردانان و تهیهکنندگان سینمای مستند ایران همواره مرکز گسترش را بهعنوان مهمترین محل برای تولید آثار مستند دانستهاند.» این نامه چنین پایان مییابد: «مستندسازان و صنوف سینمای مستند علیرغم انتقادهایی که به این مرکز و در اصل به چگونگی ایفای نقش دولت در سینمای مستند دارند و همواره درباره آن گفتهاند، در شرایط کنونی ادامه فعالیت و توسعه نهادهای حامی سینمای مستند را یک ضرورت برای سینمای مستند میدانند.»
با وجود انتشار چنین نامهای مرتضی رزاقکریمی، رئیس انجمن تهیه کنندگان مستند در گفتوگویی با ایسنا تأکید کرده است که ادامه فعالیتهای مرکز گسترش به سود این نوع سینما است. او در این زمینه میگوید: «نزدیک به هفت ماه پیش، خانه سینما طرحی با عنوان نظام سازمان سینمایی کشور را طراحی و به طور همزمان آن را به نهاد ریاستجمهوری و تعدادی از صنوف خانه سینما پیشنهاد کرد. آن طرح که قطعینبود و حالت پیشنویس داشت در یکی از بندهایش هم به مسئله انحلال این سه نهاد میپرداخت و در عینحال در آن پیشنهاد جایگزینی صندوقهای حمایتی نیز مطرح شده بود.»
او در ادامه با اشاره به نقش مؤثر مرکز گسترش در اعتلاء سینمای مستند، عنوان میکند: «طی چندسال گذشته و به ویژه در دوره مدیریتی اخیر، مرکز گسترش یکی از درخشانترین دورههای خود را داشته و مؤثرترین سهم در رونق سینمای مستند را ایفا کرده و دستاندرکاران سینمای مستند هم اذعان دارند که اکثر مستندسازان، کارهای خوبی را با همکاری مرکز تولید کردهاند.
لذا انتشار چنین اخباری موجب بهوجودآمدن برخی سوءتفاهمات و نگرانیها شده است. حال آنکه بنده به هیچ عنوان فکر نمیکنم که مسئله انحلال این مرکز مطرح باشد.»
رزاقکریمی ادامه میدهد: «یکی از بندهای آن آئیننامه به بحث این نهادها میپرداخت، اما معنای آن بند تعطیلی این مراکز نبود و در کل هم با توجه به شرایط کشور، شاید تعطیلی مرکز گسترش به نوعی به معنای تعطیلی سینمای مستند باشد که این موضوع نه تنها به ضرر سینمای مستند است، بلکه قطعاً در سینمای داستانی ما نیز ایجاد خلل میکند.»
عضو هیأتمدیره خانه سینما همچنین میگوید: «در هر صورت طرح پیشنهاد شده خانهسینما به صورت پیشنویس نوشته شده و هنوز نیازمند کارشناسیهای بیشتر و دقیقتر است و قرار است در این راستا، انجمن مستندسازان و انجمن تهیهکنندگان مستند به عنوان دو نهاد صنفی مرتبط با این حوزه به بررسی بپردازند و قطعاً هیچیک از این دو انجمن هم قصد انحلال مرکز را ندارند و نهایتاً در پی تدوین طرحی جامع هستند که در قالب آن ساختارهای این مرکز اصلاح شده و فعالیتهای گذشته آن مورد آسیبشناسی قرار گیرد.» با توجه به اظهارات مستندسازان اجرایی شدن طرح انحلال مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی حداقل تا زمانی که نهادی جایگزین به عنوان حامی سینمای مستند و تولید این آثار معرفی نشود بعید به نظر میرسد.