جهت ساخت کفی طبی یا کفش‌های طبی و دیابتی، نیاز به ارزیابی و اندازه‌گیری دقیق ساختار پا، توسط اسکن کف پا است. برای معرفی بهترین مرکز و بهترین روش‌های موجود با ما همراه باشید.

جهت ساخت کفی طبی یا کفش‌های طبی و دیابتی، نیاز به ارزیابی و اندازه‌گیری دقیق ساختار پا، توسط اسکن کف پا است. برای معرفی بهترین مرکز و بهترین روش‌های موجود با ما همراه باشید. همه ما این را شنیده‌ایم که پا قلب دوم است، پس مراقبت از آن و استفاده از کفش مناسب، نکته‌ای است که باید به آن توجه ویژه داشته باشیم. ساختار کف پای افراد با یکدیگر متفاوت است و با توجه به نقش مهم این ساختار در میزان فشار وارده بر قسمت‌های مختلف پا و کمر، نواقص ساختاری کف پا باید بی تأثیر گردد.

توصیه بسیاری از متخصصین در این باره، ساخت کفی پا به صورت سفارشی، به هدف استفاده در کفش و اصلاح فرم کف پا است.کفی‌ها و کفش‌های طبی سفارشی، بر اساس ابعاد و فرم پای افراد، به منظور رفع نواقص، فرم دهی مناسب کف پا و توزیع متعادل فشار ساخته می‌شوند. اسکن کف پا به پزشک متخصص کمک می‌کند تا اطلاعات کامل و دقیق از کف پای بیمار به دست آورد تا مراحل طراحی و ساخت بی نقض پیش برود. در ادامه مطلب به توضیح این موارد بیشتر خواهیم پرداخت:

  • اسکن کف پا چگونه انجام می‌شود؟
  • چگونگی ساخت کفی طبی
  • کفش دیابتی چیست و در چه مواردی استفاده می‌شود؟

اسکن کف پا چگونه انجام می‌شود؟

اسکن کف پا یا همان قالب‌گیری مجازی، یک تکنولوژی جدید و سریع برای اندازه‌گیری کف پا است. به طور کلی برای ساخت تجهیزات کفی طبی و یا کفش طبی، به ابعاد دقیق کف پا احتیاج است. با این روش در کمتر از ۱۰ ثانیه به تمامی ابعاد، همچون ارتفاع قوس کف پا و طول قوس کف پا به طور دقیق دست پیدا می‌کنیم. اسکن کف پا یکی از اساسی‌ترین و جدیدترین تست‌ها برای اطلاع از سلامت پا نیز است. با این روش بسیاری از مشکلات پا مشخص می‌شود.

برای اینکه بیشترین اطلاعات را در مورد شکل، اندازه، فشار و حرکت پا کسب نمایید، متخصصان توصیه می‌کنند سالانه حداقل یک بار اسکن کف پا تهیه کنید. در مجموعه تخصصی کاویان کلینیک برای یافتن بسیاری از مشکلات ارتوپدی که منشأ آن‌ها از کف پا است، اسکن کف پا توسط پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها انجام می‌شود.

اسکن کف پا می‌تواند بسیاری از مشکلات افراد از جمله پا درد، کمر درد و... را بهبود بخشد. با استفاده از این تکنولوژی و بررسی دقیق ساختار کف پا، می‌توانید با تصحیح نواقص و ایرادات ساختاری، سلامت خود را تا میزان زیادی افزایش دهید.

چگونگی ساخت کفی طبی

کفی طبی نوعی ابزار ارتوپدی است که برای اصلاح یا تغییر عملکرد پا استفاده می‌شود و به صورت اختصاصی برای درمان، تصحیح و حمایت از پاها در برابر بیماری‌ها و عوارض مختلف از قبیل عوارض دیابت در پاها، تغییرات بیومکانیکی و آسیب‌دیدگی‌های مزمن پاها طراحی می‌شود.

کف پای صاف مشکلی است که ناشی از تحلیل قوس طولی داخلی در پا است. استفاده از کفی‌های طبی به منظور حمایت و راحتی پا است که با پشتیبانی از قوس کف پا، فشار وارده به پا و مفاصل فوقانی کاهش می‌یابد. این کفی‌ها به عنوان تکیه گاه کف پا، در کفش قرار می‌گیرند و با حفظ و بهبود هم ‌ترازی استخوان‌ها، موجب تسکین درد، جلوگیری از بروز درد در قسمت‌های مختلف پا و بهبود تعادل و عملکرد پا می‌شوند.

این ارتزها پس از ارزیابی کامل پاها، مچ پا و ساق پا، توسط متخصص به منظور اصلاح ساختاری و آسیب‌شناسی پای فرد آماده می‌شوند. کفی‌های طبی سفارشی با توزیع نواحی فشار و هماهنگی وزن پاها، از ایجاد بسیاری از دردها و آسیب‌ها در نواحی کف پا، ساق پا، لگن، کمر و گردن جلوگیری می‌کنند. انواع مختلف کفی طبی با هدف اصلاح ساختار کف پا، از قبیل پاشنه، قوس کف پا یا سینه پا طراحی می‌شوند.

 از طریق ارزیابی بیومکانیکی به ‌وسیله‌ی تکنیک‌های مختلف، تصویری سه بعدی از کف پاها بدست می‌آید که با استفاده از این داده‌ها، کفی طبی ساخته شده کاملاً متناسب با فرد خواهد بود. کفی‌های طبی به عنوان ضربه‌گیر، شوک وارد بر کف و قوزک پا را جذب کرده و از صدمه دیدن و التهاب این قسمت‌ها جلوگیری می‌کنند و یا آن را کاهش می‌دهند.

به دلیل درمان طیف گسترده‌ای از عارضه‌ها توسط کفی‌های طبی، این وسیله به عنوان پرمصرف‌ترین وسیله‌ای که در مراکز ارتوپدی ارائه می‌گردد شناخته می‌شود.

کفش دیابتی چیست و در چه مواردی استفاده می‌شود؟

اکثر پزشکان متخصص در مراقبت از بیماران دیابتی به شما خواهند گفت که کفش‌های دیابتی به راحتی پاها را از آسیب حفظ می‌کنند. کفش دیابتی همان‌طور که از نامشان پیداست، کفش‌هایی هستند که مناسب یک بیمار دیابتی ساخته شده‌اند. دیابت یکی از اختلالات متابولیک بدن است که باعث تولید ناکافی انسولین و یا حساسیت کم به انسولین می‌شود.

درواقع، انسولین یک هورمون اساسی است که وظیفه‌ی کمک به سلول‌ها در جذب قند از خون، برای تولید انرژی را بر عهده دارد. چنانچه این فرایند به درستی انجام نشود، قند در خون باقی مانده و غلظت زیاد قند در خون، می‌تواند در طولانی مدت به بسیاری از مناطق بدن از جمله پاها آسیب برساند.

زخم‌های وارد شده به پا مشکلاتی هستند که افراد دیابتی باید در همه وقت مراقب آن باشند. گاهی اوقات این زخم‌ها غیرقابل پیش‌بینی‌ بوده و همانطور که پیش‌تر اشاره شد، اگر زخم پا بدتر شود، حتی ممکن است منجر به قطع عضو شود. کفش‌های معمولی عموماً از لاستیک، مواد مصنوعی، چرم، تور، پلاستیک و... ساخته می‌شوند؛ حتی مرغوب‌ترین کفش‌ها که معمولاً از جنس چرم هستند نیز، نمی‌تواند آنگونه که باید از پاهای افراد دیابتی مواظبت کنند.

کفش‌های دیابتی معمولاً از مواد نرم‌تری نسبت به کفش‌های دیگر ساخته می‌شوند و با قابلیت تنظیم و شخصی‌سازی برای پاهای حساس طراحی می‌شوند. هدف معمول کفش‌های دیابتی، کاهش یا از بین بردن تمام نقاط فشار بر روی پا است.

جمع بندی

در مجموعه تخصصی ارتز و پروتز کاویان کلینیک اسکن کف پا با استفاده از پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها صورت می‌گیرد تا اطلاعات بدست آمده جهت ساخت کفی‌های طبی و کفش‌های دیابتی دقیق و کامل باشد. فوم‌های استفاده شده برای ساخت کفی‌ها از بهترین مواد موجود در کشور تهیه می‌شوند و تا ۱۸ ماه شامل گارانتی می‌باشند. برای مشاوره رایگان با شماره ۲۲۶۷۴۳۷۴ -۰۲۱ در ارتباط باشید.

همانطور که در این مقاله صحبت شد، یکی از راه‌های اساسی مراقبت از پا، استفاده از کفش‌ها و کفی‌های طبی است. بسیاری از این دست از محصولات به صورت آماده در فروشگاه‌های مربوطه عرضه می‌گردند و به راحتی قابل تهیه و خریداری می‌باشند. توجه داشته باشید هدف از استفاده از کفی‌ها و کفش‌های طبی، اصلاح فرم و ساختار پا و کف پا است تا به رفع نواقص در این نواحی کمک شود. در نتیجه بهترین انتخاب برای شما، طراحی و ساخت سفارشی است تا با اندازه‌گیری دقیق و بررسی کلی شکل و فرم پا و کف پا، کفی یا کفش مناسب تهیه گردد.

 استفاده از این نوع محصولات، انتخابی شایسته برای تمامی افراد، به ویژه افراد با بیماری‌های خاص است. یکی از بیماری‌هایی که نیاز به مراقبت‌های جسمانی ویژه دارد، بیماری دیابت است. استفاده از کفش‌های مخصوص افراد دیابتی، احتمال ایجاد مشکلات و زخم در ناحیه پا را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد. توجه داشته باشید ایجاد زخمی کوچک برای این بیماران، می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات بزرگ‌تر باشد.