چرا نباید مردم در جریان تصمیم‌گیری‌ها باشند؟ یکی از راه‌های به ریشه‌کن کردن و به اتمام رساندن تصمیمات غلط، شفافیت است

مردم رکن و صاحب اصلی نظام هستند و تمامی مسئولان نظام را با واسطه و مستقیما انتخاب می‌کنند. اما زمانی که مسئولان می‌خواهند برای مردم تصمیم بگیرند آنها را محرم نمی‌دانند و مسئولان ترس این را دارند که شخصیت حقیقی آنها دچار خدشه شود در صورتی که مردمی که صاحب اصلی این نظام هستند و خودشان مسئولان را انتخاب می‌کنند به رشد و بلوغ فکری رسیده‌اند.

چرا نباید مردم در جریان تصمیم‌گیری‌ها باشند؟ یکی از راه‌های به ریشه‌کن کردن و به اتمام رساندن تصمیمات غلط، شفافیت است و مردم اگر در جریان امور قرار بگیرند که نمایندگان هر روز چه دستور کاری دارند. آن زمان نمایندگان در تمام تصمیم‌گیری‌های خود به مردم توجه می‌کنند. به گفته امام هیچ مسئولی حق تصمیم‌گیری برخلاف نظر مردم را ندارند. باید به این نکته اساسی دقت کرد که شفافیت در رای و نظر نمایندگان باعث توجه بیشتر مردم سرنوشت کشور و خود و از طرفی افزایش دقت نمایندگان در تصمیم‌گیری‌ها خواهد شد. اصلاح امور جامعه از مسیر شفافیت می‌گذرد. چه ایرادی در این موضوع وجود دارد که رای شوراهای مختلف و هیات دولت و نمایندگان کاملا شفاف باشد و مردم در جریان تمامی امور قرار بگیرند؟

در این روزها مذاکرات هسته‌ای در جریان است و مردم باید در جریان این مسئله باشند. مسئولان برای آینده مردم تصمیم می‌گیرند بدون اینکه خود آنها در جریان باشند. حتی در بخش مذاکرات نمایندگان مردم می‌گویند ما در جریان مسائل نیستیم. چرا باید به این شکل باشد؟ ما از ظرفیت قانون اساسی به درستی استفاده نکرده‌ایم و باید نظر مردم را نیز در تصمیم‌گیری‌ها اعمال کنیم. می‌توان از ظرفیت فضای مجازی استفاده کرد و نظرات مردمی را در موارد مختلف جمع‌آوری کرد و در تصمیمات اثر داد.

مردم را باید در هر زمینه و اموری در جریان گذاشت. عده‌ای از مسئولان تصور می‌کنند که مردم ایران همان مردم ۷۰ ساله پیش هستند. امروزه مردم به یک بلوغ سیاسی و فکری رسیده‌اند و تحصیلات بالایی دارند. در تمامی سازمان‌ها درباره مردم تصمیم گرفته می‌شود و نباید تردید کرد که با در جریان قرار گرفتن مردم، تمامی تصمیم‌ها درست‌تر و دقیق‌تر خواهد بود.

۲۱۲۵

منبع: خبرآنلاین