امیرحسین خورشیدفر اعتقاد دارد که برخورد حسین سناپور به عنوان یک رمان‌نویس با جهان داستانی فیلم‌های جاهلی منفعلانه است.

این داستان‌نویس که در کافه خبر حضور یافته بود، درباره جهان داستانی رمان «لب بر تیغ» گفت: «سناپور در این رمان جهان داستانی را با  یکسری قراردادها و شمایل‌ها و آیکون‌های مشخص از سینمای پیش انقلاب وام گرفته است و با آن‌ها نسبت بینامتنی برقرار کرده. در دوره معاصر، عمده‌ترین برخوردی که با شکل‌های تثبیت شده، ژانرها و قالب‌های مالوف هنری انجام می‌شود این است که که آن جهان داستانی را تبدیل به پارودی می‌کنند و مضحکه‌ای از آن ایجاد می‌کنند. مثل کاری که تارانتینو در سینما با سنت فیلم‌های گانگستری کرد. او هم قواعد را به دقت می‌شناخت هم نشانه‌ها و قراردها را، بعد آن را وارونه و مضحکه کرد. به نظر نمی‌آید استراتژی آقای سناپور با جهان داستانی فیلم جاهلی این شیوه باشد؛ یعنی نیامده پارودی از یک فیلم فارسی و فضا جاهلی و چاقوکشی بسازد، بلکه آن‌ها را بازتولید کرده است. یعنی نشانه‌ها و عناصر را در همان جایی که از قبل بودند به کار می‌برد.»

او یادآور شد: «برخوردی که آقای سناپور به عنوان یک رمان‌نویس با جهان داستانی فیلم‌های جاهلی داشته منفعلانه است؛ یعنی نه به سبک داستان‌های پست مدرن آن‌ها را پارودی کرده و نه به سبک داستان مدرنیستی - که خود آقای سناپور به درستی مدعی آن هستند و تجربه‌های موفقی هم در این شیوه داشته‌اند - نیروهای اجتماعی و وضعیت‌ها را تدقیق نمی‌کند.»

متن کامل نشست نقد و بررسی رمان «لب برتیغ» را که با حضور حسین سناپور، امیرحسین خورشیدفر  محمد یعقوبی برگزارشد، می‌توانید اینجا بخوانید.

57244

منبع: خبرآنلاین