تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳

در این مبحث سعی داریم تفاوت های انواع جیوه های آزمایشگاهی را با انواع مختلف جیوه های صنعتی و بازیافتی مورد بررسی قرار دهیم.

جیوه های آزمایشگاهی به طور کلی به دسته ای از این عنصر شگفت انگیز اطلاق می گردد که دارای ۴ ویژگی زیر هستند:

معرفی جیوه های آزمایشگاهی و تحقیقاتی:

۱ - دارای بالاترین درجه خلوص بین تمام انواع جیوه ها هستند. (توجه شود که خلوص این عنصر هیچ ارتباطی با چگالی آن ندارد).

۲ – دارای بالاترین قیمت در میان انواع جیوه ها هستند .

۳ – در بسته بندی های بسیار دقیق همراه با اطلاعات کامل بر روی آنها در بازارهای جهانی عرضه می شوند.

۴ – صرفا در کارخانه های محصولات شیمیایی آزمایشگاهی تولید می شوند.

جیوه های آزمایشگاهی به رسته ای از جیوه ها گفته می شود که برای امور بسیار دقیق در تولیدات با کیفیت صنعتی، امور تحقیقاتی و پژوهشی و در دستگاههای دقیق صنایع مورد استفاده قرار می گیرند.

به دلیل فرایند خالص سازی پیشرفته ای که در کارخانه های تولید کننده مواد شیمیایی آزمایشگاهی روی این عنصر طبیعی انجام می گیرد، این عنصر در نوع آزمایشگاهی خود از خلوص بالا با دقت زیاد برخوردار است و در عین حال به دلیل فرایند خالص سازی علمی با قیمت بالاتری نسبت به انواع دیگر جیوه در بازارهای جهانی عرضه می شود.

آنچه که مهم است بدانیم این است که این عنصر در حالت آزمایشگاهی به هیچ وجه به صورت فله ای عرضه نمی گردد و هر نوعی از وزنهای آن به سبک دیگر محصولات آزمایشگاهی دارای بسته بندی مجزا همراه با اطلاعات کامل آنالیز در بازارها ارائه می گردد .

معرفی انواع جیوه های صنعتی:

به طور کلی جیوه های صنعتی به ۲ دسته تقسیم بندی می شوند:

۱ – جیوه های صنعتی خالص

۲ – جیوه های صنعتی بازیافتی

جیوه های صنعتی خالص:

به طور کلی این عنصر در حالت صنعتی در بهترین حالت تقریبا میتواند با خلوص حدود ۹۹.۹۹ ارائه شود و با توجه به این میزان از خالص سازی صرفا در امور تولیدات صنعتی مثل تولید آینه ها کاربرد خواهد داشت و این دسته از جیوه ها نمیتوانند در امور دقیق آزمایشگاهی مورد استفاده قرار بگیرند .

از لحاظ بسته بندی این دسته از جیوه ها معمولا بصورت فله ای یا در بالکهای بزرگ بالای ۳۰ کیلوگرم در بازار وجود دارند .

جیوه های صنعتی کاربردهای فراوانی در امور صنعتی دارند همچون تولید قطعات الکترونیکی که خود به بخشها و شاخه های متعددی تقسیم بندی میشود و نیز در دهها شاخه دیگر نیز از این عنصر در حالت صنعتی با خلوص متوسط استفاده می شود.

این میزان از خالص سازی موجب تولید این محصول با قیمتی بسیار نازل تر از نوع آزمایشگاهی آن میشود که تقریبا صد در صد خالص سازی شده اند و به همین دلیل است که این دسته از جیوه ها برای صنایع مختلف مقرون به صرفه هستند.

آنچه که مهم است این مطلب است که انواع فراوانی از جیوه های صنعتی در سطح بازارهای جهانی وجود دارند که خلوص بسیار متفاوتی دارند و به همین دلیل است که انتخاب محصول مناسب میتواند برای صنایع چالش برانگیز باشد.

جیوه های صنعتی بازیافتی:

این دسته از جیوه ها در واقعی همان نوع صنعتی هستند که یک یا چندین بار در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گرفته اند و پس از پایان کار دوباره به چرخه توزیع بازگشته اند .

این دسته از محصولات صنعتی بدلیل استفاده های مکرر در صنایع مختلف به طور پیوسته دچار کاهش خلوص شده اند و در عین حال آلودگی هایی در سطح آنها قابل مشاهده است.

این دسته از محصولات عموما در صنایع کاربرد خواهند داشت که از جیوه انتظار خلوص ندارند . مثلا در صنایعی که از این عنصر صرفا بخاطر ویژگی وزن زیاد آن در حجم کم مورد استفاده قرار می دهند.

بدیهی است که در حالت بازیافتی به دلیل وجود آلودگی های فراوان ، دیگر این عنصر دارای شفافیت و درخشندگی اولیه نبوده و دارای سطحی کدر و غیر شفاف است .

راهکار انتخاب جیوه مناسب:

با توجه به تنوع زیاد این عنصر هم در سطوح آزمایشگاهی و هم در رده صنعتی انتخاب جیوه مناسب قطعا میتواند چالش برانگیز باشد.

در ابتدا باید بدانیم به چه میزان از خلوص و شفافیت و درخشندگی جیوه برای صنعت مورد هدف ما مفید است . اگر به دنبال درجه بالایی از خلوص و شفافیت هستیم قطعا باید به دنبال نوع آزمایشگاهی آن برویم .

دانستن این نکته حائز اهمیت است که نوع صنعتی این محصول دارای تنوع و فراوانی زیادی است و چون در صنعت از حجم انبوه این محصول استفاده می شود، بهتر است قبل از تهیه این محصول به صورت انبوه ابتدا مقدار اندکی را به صورت نمونه تهیه کنیم تا برآوردی کلی از میزان خلوص و شفافیت این محصولات داشته باشیم و بتوانیم انتخابی مناسب و مقرون به صرفه انجام دهیم.