این روزها در اکثر کاربری هایی نظیر ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری و ... دستگاه تهویه مطبوع چیلر به کار برده می شود و این مساله نشان می دهد که چیلرها به خوبی توانسته اند از پس سرمایش انواع ساختمان ها برآیند.

به جهت تنوع گسترده ای که این دستگاه ها دارند، انتخاب مناسب ترین گزینه برای خرید شاید کمی دشوار به نظر آید. باید تاکید کرد که انتخاب اشتباه این دستگاه، سبب برآورده نشدن انتظارات برودتی خواهد شد و هزینه گزافی را به کارفرما تحمیل خواهد کرد. از سویی یک انتخاب درست و هوشمندانه، آسایش دمایی و راحتی را با صرف هزینه ای مناسب به شما هدیه خواهد کرد. توصیه می کنیم قبل از خرید دستگاه چیلر، فاکتورهای مهمی که در ادامه معرفی می شوند را مطالعه کنید.

انواع چیلر برای آپارتمان

آیا چیلر برای آپارتمان گزینه ای مناسب است؟ با توجه به اینکه اغلب در خانه ها شاهد کولر آبی یا گازی بوده ایم، شاید استفاده از چیلر برای ساختمان های مسکونی برای همه آشنا نباشد. اما واقعیت این است که انواع خاصی از چیلرها وجود دارند که برای منازل مسکونی و کاربری های مشابه طراحی شده و عملکرد آنها به طور محسوسی با انواع دیگر خنک کننده های قدیمی متفاوت است. اما انواع چیلر برای آپارتمان کدامند و چگونه می توان بهترین گزینه را انتخاب کرد؟

چیلرها دارای دو مدل چیلر جذبی و تراکمی هستند و هر دوی این دستگاه ها به منظور خنک سازی آب برای مصارف سرمایشی ساختمان ها به کار برده می شوند. چیلرهای جذبی به دلیل اشغال فضای زیاد، استفاده از سوخت فسیلی و هزینه های نگهداری سنگین، غالبا در ساختمان های مسکونی استفاده نمی شوند. در ادامه نگاهی به چیلرهای تراکمی که گزینه های مناسبی برای انواع آپارتمان هستند، انداخته شده است.

چیلر تراکمی

چیلرهای تراکمی نوعی از دستگاه های تهویه مطبوع هستند که با انرژی برق کار می کنند. سیکل تبرید تراکمی در این دستگاه به کمک کمپرسور، کندانسور، شیر انبساط و اواپراتور انجام می شود. این چیلرها در دو نوع چیلر هواخنک و آب خنک تولید می شود و تفاوت آن ها در شیوه خنک شدن کندانسورهای آنهاست. چیلرهای هوایی، از جریان هوا برای خنک کردن کندانسور دستگاه استفاده می کنند اما چیلرهای آبی برای این منظور به برج خنک کننده نیاز دارند. مینی چیلر یا چیلر خانگی هم به عنوان نوع دیگری از این دستگاه ها، با ظرفیت پایین تر و غالبا از نوع هواخنک تهیه می شود و برای کاربری های مسکونی، گزینه ای مناسب است. هر یک از چیلرهای تراکمی با توجه به ساختاری که دارند؛ مصرف انرژی، شرایط نگهداری، سازگاری با اقلیم و شرایط خاصی دارند که در زمان خرید باید مورد بررسی قرار گیرد.

انتخاب بهترین چیلر برای منزل مسکونی

در انتخاب چیلر برای منزل مسکونی، باید به چند مورد توجه ویژه کرد تا بتوان انتخابی درست با حداقل هزینه، بالاترین راندمان و رضایت مصرف کننده را داشت. فاکتورهای خرید چیلر برای ساختمان های مسکونی، اداری و بناهای مشابه عبارتند از:

  1. شرایط آب و هوایی

انتخاب چیلر مناسب برای یک ساختمان با در نظر گرفتن اقلیم صورت می گیرد. میزان رطوبت هوا، مهم ترین عاملی است که در انتخاب نوع چیلر تاثیر خواهد داشت. چیلرهای هواخنک گزینه ای مناسب برای انواع آب و هوا هستند و این در حالی است که چیلرهای آب خنک به دلیل داشتن برج خنک کننده، در اقلیم های مرطوب دچار افت راندمان می شوند. اما در دیگر انواع آب و هوا نظیر محیط های سردسیر، معتدل یا گرمسیر، می توان از هر دو نوع دستگاه بهره جست.

  1. ظرفیت سرمایش مورد نظر

تعیین ظرفیت چیلر، یکی دیگر از فاکتورهایی است که در انتخاب دستگاه مورد نظر نقش دارد. این ظرفیت را می توان به شیوه سرانگشتی و یا با استفاده از نرم افزارهای تخصصی تعیین نمود. در روش های سرانگشتی، مساحت نیازمند تهویه مطبوع و همچنین شرایط آب و هوایی شهر در نظر گرفته می شود و با توجه به این فاکتورها ظرفیت دستگاه بر اساس تن تبرید به دست می آید. هم چنین نرم افزارهای این حوزه می توانند به طور دقیق، میزان ظرفیت دستگاه چیلر را مشخص کرده و مناسب ترین گزینه را برای خرید در اختیار شما بگذارند.

  1. مصرف برق چیلر

خرید چیلر برای منزل مسکونی، باید با توجه به میزان مصرف انرژی دستگاه به انجام برسد. دستگاه چیلر تراکمی به کمک نیروی برق کار می کند و در صورتی که مصرف انرژی آن بالا باشد، هزینه های گزافی روی دست مصرف کننده می گذارد. بخش عمده مصرف انرژی چیلر، به کمپرسور آن اختصاص دارد و در نظر داشتن نوع آن و میزان مصرف انرژی که دارد، می تواند به هوشمند بودن انتخاب شما کمک شایانی کند. به طور کلی کمپرسورهای چیلر را می توان به 4 دسته اسکرال، اسکرو، پیستونی و سانتریفیوژ تقسیم نمود که هریک با توجه به ساختاری که دارند، مزایا و معایب خاص خود را به همراه خواهند داشت. در چیلرهای خانگی غالبا از کمپرسورهای اسکرال که برای ظرفیت های پایین طراحی شده اند، استفاده می شود. این کمپرسورها در صورتی که توسط شرکت های معتبر تولید شده باشند، مصرف انرژی معقولی خواهند داشت.

  1. خدمات پس از فروش چیلر

تعمیر دستگاه چیلر در صورت بروز مشکل و یا سرویس های دوره ای، نیاز به تکنسین های آشنا با ساختار دستگاه و برند آن دارد. هم چنین ضروری است تا قطعات دستگاه چیلر در صورت بروز مشکل، به سادگی در کشور تعویض و یا تعمیر شوند. در غیر این صورت کوچک ترین ایرادی در آن، موجب تحمیل هزینه های گزافی به کاربر خواهد شد. هنگام خرید چیلر برای ساختمان های مسکونی، به معتبر بودن برند تولیدی دستگاه و در دسترس بودن کلیه خدمات پس از فروش آن توجه نمایید. شرکت های تولید کننده چیلر در ایران و یا وارد کنندگانی که امکان ارائه کلیه خدمات پس از فروش محصول را به شما می دهند، می توانند گزینه های مناسبی برای خرید چیلر خانگی باشند.

  1. قیمت چیلر مسکونی

قیمت چیلر یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که در زمان خرید باید به آن توجه شود. قیمت چیلر مسکونی به فاکتورهایی نظیر هواخنک یا آب خنک بودن آن، نوع کمپرسور به کار رفته در دستگاه، ظرفیت چیلر خانگی، برند تولید کننده چیلر و کیفیت قطعات و بخش های مختلف آن بستگی دارد. در زمان خرید، قیمت چیلر را به همراه کیفیت مناسب آن ملاک قرار داده و دستگاهی را تهیه کنید که ضمن دارا بودن قیمت مناسب، طول عمر بالا و کارکرد ایده آلی داشته باشد.

کدام نوع چیلر برای خانه مناسب است؟

خرید بهترین چیلر برای خانه، با بررسی شرایط اقلیمی، مساحت نیازمند تهویه، نوع چیلر و میزان بودجه مدنظر تعیین می شود. در پاسخ به این که کدام نوع چیلر برای خانه مناسب است؛ می توان به انواع چیلرهای هواخنک و آب خنک با ظرفیت های گوناگون اشاره کرد. هم چنین مینی چیلرها به دلیل اشغال فضای کم و عدم نیاز به موتورخانه و برج خنک کننده، انتخاب مناسبی برای بسیاری از کاربری های مسکونی خواهند بود. اکنون که با فاکتورهای خرید چیلر آشنا شدید، می توانید با مراجعه به سایت تاپ تهویه، بهترین و با کیفیت ترین انواع این دستگاه را با ضمانت پس از فروش، به صورت قسطی و امکان تحویل به سراسر ایران، مشاهده و خریداری نمایید.