رییس کمیسیون حملونقل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران با ارائه توضیحاتی در مورد علت کاهش واردات خودرو از جمله علل آن را سهمیهبندی و زدوبند در واردات خودرو ذکر و تصریح کرد: محدودیتهای قبلی واردات خودرو همچنان وجود دارد.
مسعود خوانساری در مورد کاهش 50 درصدی واردات خودرو طی چهار ماهه امسال به اقدام تعیین کردن استانداردها توسط وزارت صنایع به جای توجه به نمایندگیهای پس از فروش اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال 89 واردات خودرو را موردی کردند و تنها به برخی شرکتها اجازه واردات دادند و به نوعی این کار را سهمیهبندی کردند که همین باعث شد در بازار واردات خودرو فسادی به وجود آید و زدوبندهایی صورت بگیرد تا در نهایت قیمت خودرو افزایش و میزان واردات خودرو کاهش یابد.
وی ادامه داد: همچنین هرچند مدتی پیش اعلام کردند واردات خودرو آزاد شده اما هنوز به صورت جدی این موضوع اجرا نمیشود و محدودیتهای قبلی وجود دارد.
رییس کمیسیون حملونقل اتاق تهران در ادامه با اشاره به تعرفه 90 درصدی واردات خودرو که با احتساب عوارضهای مختلف از جمله عوارض شمارهگذاری این میزان به 124 درصد میرسد، آن را باعث افزایش قیمت خودروهای وارداتی ذکر کرد و افزود: چگونه است که برای محصولات کشاورزی مانند پرتقال و برنج تعرفه صفر یا تعرفهای پایین در نظر میگیرند و به فکر کشاورزان نیستند اما در مورد خودرو به دلیل حمایت از دو خودروساز کشور تعرفه 90 درصدی برای آن لحاظ میکنند و باعث میشوند خودروهای داخلی با کیفیت پایین به فروش برسند؟
وی بالا بودن تعرفه واردات خودرو را نیز علت دیگر کاهش واردات خودرو عنوان کرد و متذکر شد: چگونه است که تعرفه 90 درصدی برای خودرو و تعرفه صفر درصدی برای برخی کالاهای دیگر در نظر میگیرند؟ حداقل باید نرخهای تعرفه نزدیک به هم باشند نه اینکه بین تعرفه کالاها این گونه فاصله وجود داشته باشد.
/39/39