محمد رضا نجفی منش

بحث آزاد سازی قیمت خودروها مدتی است توسط خودروسازان دنبال می شود و حتی خبر هایی مبنی بر آزاد سازی قیمت خودرو در سایت ها و روزنامه ها درج شد اما این خبر هم مانند بسیاری از خبر های اینچنینی خیلی زود تکذیب شد. یکی از نمایندگان مجلس در مصاحبه ایی آزاد سازی قیمت خودروها را ظلم مضاعف بر مردم و باعث ایجاد هرج و مرج در بازار خودرو دانست. اما خودروسازان و فعالان این حوزه نظر دیگری  دارند.

در گذشته شرکت های خودروسازی قیمت تمام شده اشان را حساب کرده  و با سودی که سازمان حمایت از مصرف کننده برایشان در نظر می گرفت  قیمت ها را به روز می کردند. در حال حاضر مدتی است که این کار انجام نمی شود. در شرایطی که دست خودروسازان برای تعیین قیمت تولیداتشان بسته است؛ بر قطعه سازان فشار می آورند و چون قطعه سازان مستقیما با مواد اولیه سر و کار دارند و هیچ کاری از دست آنها ساخته نیست بنابراین  تقریبا تمام قطعه سازان دچار ضرر و زیان شده اند. این امر در نهایت به ضرر صنعت کشور تمام می شود. در واقع می توان گفت آزادسازی قیمت خودرو از ضروریات اقتصاد کشور است.

طبق قانون دولت تنها باید بر کالاهای اساسی نظیر برنج و روغن قیمت گذاری کند. از آن  جا که خودرو کالای اساسی نیست چنانچه قیمت آن بر اساس حاشیه بازار تعیین شود کمک بزرگی به این صنعت خواهد شد. اکنون  قیمت تولیدی بعضی خودروها  با قیمت بازار تا ۳ میلیون تومان تفاوت دارد. دلیل آن هم وجود واسطه ها و دلال هاست که باعث ضرر مصرف کننده می شود. ضمن این که تولید کننده هم هیچ گونه سودی نمی برد.

در همین رابطه باید به آزاد سازی قیمت حامل های انرژی هم اشاره کرد. هدف از آزاد سازی قیمت های انرژی آزا د کردن قیمت ها بود .هر چند در ماه های اول  همه به منظور  جلوگیری از ایجاد شوک بر بازار در اجرای این قانون به دولت کمک کردیم اما به تدریج باید آزاد سازی قیمت ها عملی شود  تا ازفشار مضاعف بر بخش های مختلف صنعت جلوگیری شود.

از سوی دیگر واردات خودرو هم اکنون آزاد است و هیچ منع قانونی برای واردات خودرو وجود ندارد. بحثی که در این رابطه مطرح است به خدمات پس از فروش بر می گردد. خودروهای وارداتی باید حتما در داخل کشور خدمات پس از فروش داشته باشند .همچنین استاندارد های ۵۵ گانه محیط زیست هم  از مواردی است که  در واردات مورد توجه قرا رمی گیرد.زیرا عدم وجود هر یک از این ها به معنای زیان مصرف کننده است.

نکته ای که در این میان وجود دارد تعرفه بالای خودرو است. دلیل بالا بودن تعرفه خودرو به تفاوت فضای کسب و کار کشور ما با کشو رهای رقیب بر می گردد.برای مثال زمانی که هزینه بانکی در کشور ۲۵ درصد و در کشور های رقیب نیم درصد یا نزدیک صفر است ؛پس باید یا این ۲۵ درصد را کم کنیم.یعنی هر چه از درصد سود بانکی کم می کنیم به همان نسبت میزان تعرفه ها نیز کاهش یابد.یا این که با افزایش تعرفه ها  از ادامه تولید داخلی حمایت کنیم.

زمانی که توانستیم نرخ بهره ،تورم ،بهره وری و ساعات کاری را به سطح بین المللی نزدیک کنیم آن وقت دیگر نیازی به تعرفه نخواهد بود.از سوی دیگر باید این را مد نظر داشت که این تعرفه به جیب تولید کننده نمی رود بلکه به دولت بر می گردد.

 درخصوص این که گفته می شود آزاد سازی قیمت خودرو  منجر به ایجاد هرج و مرج در بازار این صنعت خواهد شد؛باید گفت که چنانچه ناگهان قیمت خودرویی دو برابر شود مطمئنا بازار فروش خود را از دست خواهد  داد.اکنون ۱۰۲ مدل خودرو در کشور تولید  می شود و ۳۲ واحد خودرو سازی  در بخش های خصوصی  و دولتی فعال اند . در صورتی که تعیین قیمت ها بر عهده خود این شرکت ها گذاشته شود قاعدتا همه سعی می کنند  خوروهایشان را از نظر کیفی و نیز قیمت  به گونه ایی تولید کنند که بیشترین فروش را داشته باشد. به یاد داشته باشیم تولید زیاد به معنای افزایش قیمت ها نیست.در مجموع باید بگویم آزاد سازی قیمت خودرو باعث بهبود اوضاع این صنعت خواهد شد.

*دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو

/39/39 

کد خبر 168214

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
    0 0
    قیمت خودروهای داخلی ازاد شود .وواردات خودرو ازاد شود
  • بدون نام IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
    0 0
    ازاد سازی قیمت خودرو به شرط ازاد سازی واردات خودرو بدون تعرفه منطققیه..همین الان پراید 4میلیونی رو 9میلیون به مردم میفروشن!!!شاید اقایون بخوان پرایدو 20 میلیون بفروشن..مردم بدبخت ما چه گناهی کردن!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
    0 0
    بنده یه یه سوال دارم:دوستا و برادران قطعه ساز وو خودروساز وقتی نا امن ترین خودروها رو تولید می کنند و سهم بالای در کشتار 23هزارتایی سالانه خودرو دارند و به جان مردم رهم نمی کنند چطور می توان در مورد قیمت را هم به انها سپرد؟
  • مردُم IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
    0 0
    اين خودروهاى داخلي كه مفتشونم گرونه حالا قيمتاشونم آزاد كنن؟؟!! زمانى اين كارو بكنن كه تعرفه واردات شد صفر
  • بدون نام IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
    0 0
    مردم هم با بهره بانکی 17درصد (حداقل)می پردازند شما هم هر چی می سازید می فروشید با سودش ساخت و ساز می کنید یا بان می خرید ه هر حال مثلا پژو که 20 ساله داره عینا تکرار میشه و تولید میشه دیگه با بهره بانکی چیکار داره؟
  • بدون نام IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
    0 0
    ماهی چقدر بریزیم تو حسابتون دست از سر مرم ایران با این اشغال هایی که می سازید ور می دارید؟شرتون کی از سر مردم کم می کنید بااب به پیر به پیغمبر به این ماه رمضان ملت بی ذارن از بنجل های ساخت شما و بیذار از لابی های شما برای تعرفه 130درصدی می دونین؟ثروت هایی افسانه ایی شما از پول این ملته که راضی نیستند
  • بدون نام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
    0 0
    آيا انتظار داريد قيمت خودرو ازاد شود؟و آن وقت خودروسازها هر بلايي كه دروست دارند در اين بازار انحصاري بر سر مردم بياورند (كما اينكه الان هم مي آورند). بعدش هم بايد براي هميشه قيد اصلاح و سروسامون گرفتن صنعت خودرو رو زد و تا 100 سال ديگه همين ماشينارو به خورد مردم داد.
  • بدون نام IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
    0 0
    نرخ بهره وتورم و بهره وری وساعات کاری فقط برای خودرو ساز است؟ تولید کنندگان دیگر با این مشکلات درگیر نیستند؟
  • رائول IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
    0 0
    اهه نه بابا هم خر و میخواین هم خرما بابا همین جوری اشغال ترین ماشین به ما میدن به ما هم قیمت
  • مهدي US ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
    0 0
    "استاندارد های ۵۵ گانه محیط زیست" "زیرا عدم وجود هر یک از این ها به معنای زیان مصرف کننده است" چطور اين جمله ها فقط در مورد خودرو هاي خارجي اعمال ميشه ؟؟ و خودرو هاي داخلي رو 2 لا 3 لا با كيفيت "بولكينا پاسو" البته به نفع مصرف كننده مجبور.
  • بدون نام IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۶
    0 0
    عجب مغلطه ای پس شما هنوز راضی نیستید خودرو 5میلیونی رو 15 میلیون به مردم میفروشید، باز میخواهید بیشتر شه!! فقط فضای کسب و کار در ایران خرابه که100درصد تعرفه به خودرو خارجی میبندند!راست میگید اجازه بدید خودرو خارجی با تعرفه20درصد واقعی وارد شه بینی کی ماشینهای با کیفیت شما را میخره!!!؟؟؟
  • بدون نام IR ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۶
    0 0
    با کمال میل استقبال می کنیم به شرطی که تقلب نکنند مثل ماشین های خارجی که 9هزار تا می خرند بعد میگن ما 18 تا خریدیم و در نهایت با گمرکی و... میشه 33 میلیون؟؟؟!!! نمونه تویتا یاریس
  • بدون نام IR ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۶
    0 0
    بهترین کار ممکن این است که همزمان دولت گمرکی خودروهای وارداتی را به به 5 درصد برساند و واردات را آزاد کندو قیمت خودروهای داخلی را هم آزاد کند تا هم از تولید کننده داخلی حمایت شود و هم به مصرف کنندگان داخلی ظلم مضاعف روا نشود این بهترین کاری است که دولت در قبال خودروسازان انجام دهد اما و اگر.....
  • بدون نام IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۶
    0 0
    وقتی قیمت بنزین شده قیمت واقعی، قیمت ماشین (چه داخلی و چه خارجی) هم باید واقعی بشه. نه اینکه یاریس ۸ هزار دلاری رو اینجا ۳۵ میلیون تومن بفروشن به اسم حمایت از چند تا خودروساز ورشکسته داخلی.
  • حسن IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۶
    0 0
    اگر بنزین با قیمت جهانی ارائه میشود خودرو را هم باقیمت جهانی ارائه کنید .
  • بدون نام IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۶
    0 0
    با این اوصاف قیمتهای خودرو ازاد نمی شود افزایش قیمت سرسام اور میشود و سود سرشار تولید داخلی و تعرفه بالای خودروی خارجی ازاد میشود
  • بیرامی IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۷
    0 0
    یک کمی برید از ترکیه یاد بگیرید واردات همه خودروها آزاده اما همون کارخانه ها باید در ترکیه خط تولید داشته باشن و مفتکی ارز از کشور ترکیه نبرن و هم صادرات و اشتغال ، فکر کنم سال قبل ترکیه 30 میلیارد دلار صادرات خوردو وقطعات خودرو داشت مردمشم بهترین خودرو های روز دنیا رو سوار می شوند سیاست در خدمت مردم اینه نه اینکه سوله تویوتا در نزدیکی تهران بیست سال خالی مونده بیچاره امده بود اشتغال برای ما ایجاد کنه زدند تو سرش
  • بدون نام US ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۷
    0 0
    ای بگم خدا چکارتون کنه بعد کلی بحث جدل بابام که ماشین بگیریم شانس ما شدیدا قیمتا بالا کشیده 206 تیپ دو 1.5-2 میلیون گرون شده تو سه هفته .(15.600 شده!!) بابام هم زد زیرشو گف ارزشش نداره! کسی ماشین خوب ارزونقیمت سراغ نداره؟!
  • بدون نام IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۸
    0 0
    مارا عین بجه ای می بینند که هیج اختیاری از خودمان نداریم و برای ما تکلیف می کنند چی داشته باشیم.واینکه چهارتا ماشین ایرانی با فیمت بالا و چینی را با منت بهت معرفی می کنند و چاره ای هم نداری که بخری.
  • بدون نام IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۸
    0 0
    مشخصه که این تحلیل یکجانبه به سفارش خودروسازها نوشته شده و اصلا به واقعیت ها توجه نداره. نمونه واضح نرخ سود بانکی که ایشون مدعی هستن برای خودروسازان غیر ایرانی( مثلا ترکیه؟!)نرخ سود نزدیک صفره و برای خوروسازان ایران 25 درصد! یعنی سیستم بانکداری همه جای دنیا مافوق قرض الحسنه عمل میکنن و به جای سود گرفتن، حتی حاضر نیستن به اندازه نرخ تورم وجبران هزینه اجرت المثل بگیرن. از طرف دیگه نرخ 25 درصدی سود در ایران مال خودروسازها نیست، نرخ سود آقایون زیر 17 درصده!!!
  • آرمان IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
    0 0
    فقـــــــــــــــــــط آزاد.همین طور کــه مردم می خــوان.تـــمام.
  • بدون نام IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
    0 0
    از دید این آقایون سالار ماشینها پرایده چون براشون سود داره ما سوار حلبی میشیم اونا سوار پول
  • بدون نام IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۹
    0 0
    اگه پرايد بكنيد 20 ميليون ، ماشين خارجي هم تعرفه اشو بكنيد 500 درصد، خيلي خوب ميشه ...!!! فقط تعجبم كه چرا اينكار رو نميكنيد از خدا ميترسيد يا از قوانين ....!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! واقعآكه
  • بدون نام IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۳۱
    0 0
    چرا مثل واکنش مردم به حساب سپرده طلا، واکنش و نظرات مردم برای این دُرفشانی را پوشش نمی‌ دهید؟

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین