دبیر انجمن مدیریت کیفیت ایران گفت: با توجه به بالا بودن ریخت و پاش شرکتهای خودروساز، قیمت تمام شده تولیدات این واحدها نسبت به مشابه خارجی آنها بسیار بالاتر است.
سعید امامی با اشاره به تصویب قانون ارتقاء کیفیت خودرو و تولیدات داخل اظهار داشت: موضوع مهمی که کمتر به آن توجه میشود بیش از حد بزرگ بودن کارخانههای خودروسازی و بالا بودن تعداد شاغلین در این واحدها است که قیمت تمام شده خودرو را افزایش داده است.
به گفته وی، در حال حاضر با توجه به بالا بودن ریخت و پاش شرکت های خودروساز قیمت تمام شده تولیدات این واحدها نسبت به مشابه خارجی آنها بسیار بالاتر است.
امامی افزود: زمانی که پیکان با قیمت 4 میلیون و 500 هزار تومان عرضه میشد قیمت تمام شده قطعات این خودرو حدود یک میلیون و 300 هزار تومان بود و بقیه مبلغ فروش شامل سود و یا هزینههای سربار کارخانه میشد.
وی ادامه داد: در آن زمان ایران خودرو حدود 14 هزار نفر پرسنل داشت ولی الان این رقم به بیش از 20 هزار نفر رسیده است.
وی اظهار داشت: در آن زمان برآورد ما این بود که ایران خودرو با نصف تعداد پرسنلش میتواند به همان میزان تولید دست یابد.
وی افزود: خودروسازان در برخی فعالیتها مانند تحقیق و توسعه که باید بیشتر خرج کنند، این کار را انجام نمیدهند و در مقابل، هزینه زیادی را در فعالیتهای غیر ضروری صرف میکنند.
* لزوم ریشهیابی وجود سولههای خالی و طرحهای نیمه تمام در شهرکهای صنعتی
امامی در ادامه در خصوص ادغام وزارتخانههای صنایع و بازرگانی نیز گفت: اصولاً بحث ادغام وزارتخانهها و رسیدن به اهداف کمی در تعداد وزارتخانهها کار درستی نیست بلکه باید فعالیتها در این وزارتخانهها ساماندهی شود.
وی تصریح کرد: ابتدا باید برنامهریزی دقیقی برای سازماندهی کارها صورت گیرد و بر آن اساس مشخص شود که در راستای کوچکسازی دولت و اجرای اصل 44 قانون اساسی تعداد وزارتخانهها به چه عددی برسد.
دبیر انجمن مدیریت کیفیت ادامه داد: معنای مدیریت کیفیت آن است که خروجی یک سازمان را رقابتپذیر کنیم، به این معنی که قیمت تمام شده پایین بیاید، کیفیت افزایش یابد و مدت زمان اجرای فرآیند نیز کوتاهتر شود.
امامی تأکید کرد: باید به تمام مراحل دخیل در این مسئله توجه کنیم که در این خصوص یکی از مشکلات موجود طولانی بودن بروکراسی اداری است که باید با استفاده از تکنیکهای خاص این مسائل را برطرف کرد.
وی با بیان اینکه در وزارتخانه جدید باید با دید کاهش هزینه ها به فرآیند تولید و فروش نگاه شود، گفت: برای ورود به بازار جهانی بخش بازرگانی باید تحقیقات لازم را داشته باشد و بخش صنعت نیز برای مشتریان جهانی محصول تولید کند.
وی با اشاره به وجود سولههای خالی و طرحهای نیمه تمام در شهرکهای صنعتی اظهار داشت: باید دید دلیل وجود این سولهها و طرحهای نیمه تمام چیست و در این مورد ریشهیابی صورت گیرد.
دبیر انجمن مدیریت کیفیت تصریح کرد: وقتی که در شهرکهای صنعتی، زمین به متقاضیان عرضه شده، سرمایهگذار به این موضوع توجه نکرده که آیا کارش توجیه اقتصادی دارد یا خیر.
/39/39