چندی پیش اعلام شد که رابطه ای میان جمعیت و ضریب هوشی وجود دارد.

زهرا تالانی: از آنجا که در ایران بحث کنترل موالید وجود دارد ممکن است که در آینده شاهد ایرانیانی کم هوش باشیم. شاهرخ رامین عضو کمیسیون بهداشت و درمان هم این موضوع را تصدیق می کند و می گوید: یکسری مطالعات جمعیت شناسی اثبات کرده که در صورت ادامه شرایط فعلی و پافشاری ما بر کنترل موالید معدل ضریب هوشی جامعه ایران به سمت زیر 100 در منحنی توزیع نورمال ضریب هوشی دنیا میل می کند.

گفتگوی خبرآنلاین با رامین را بخوانید؛

چندی پیش یک محقق آمریکایی اعلام کرد که یک را بطه ای میان جمعیت و ضریب هوشی وجود دارد.آیا شما این موضوع را تایید می کنید؟

یکی از مراکز بین المللی ضریب هوشی کشورهای مختلف را اعلام کرده بود. در این آمار، ضریب هوشی ایرانیان پایین اعلام شده بود. این موضوع را بررسی کردیم. در ابتدا تحقیقات ما نشان داد که این آمار غیر منطقی است اما زمانی که مجددا بررسی کردیم متوجه شدیم که ادامه شرایط موجود باعث کاهش ضریب هوشی جامعه ایرانی می شود. یکسری مطالعات جمعیت شناسی اثبات کرده که در صورت ادامه شرایط فعلی و پافشاری ما بر کنترل موالید معدل ضریب هوشی جامعه ایران به سمت زیر 100 در منحنی توزیع نورمال ضریب هوشی دنیا میل می کند.

یعنی نباید کنترل جمعیت داشته باشیم؟

بله باید شرایطی را به وجود آوریم که دیگر مانند گذشته اصراری بر کنترل موالید نداشته باشیم. در چنین وضعی می توان ارتقای سطح ضریب هوشی را دنبال کرد.

چگونه می توان سیاست تک فرزندی را از خانواده ها دور کرد؟

به صورت طبیعی و در مقطع زمانی سالهای 61 تا 66 به مدت پنج سال نرخ افزایش جمعیت در ایران بالا بوده است. کسانی که سال 65 به دنیا آمده اند اکنون 25 ساله هستند. این افراد در سن باروری و افزایش موالید هستند که در نتیجه نیازی به تشویق و برنامه ریزی نداریم.

اما اکنون رغبت جوانان برای بچه دار شدن کم شده است.

گروه کمی این گونه هستند.با توجه به سطح خدمات و امکاناتی که وجود دارد گروه بیشتری تمایل به داشتن فرزند دارند. از آنجا که متوسط امید به زندگی در جامعه ایرانی در 30 سال گذشته از 54 به 75 سال ارتقا یافته است این امر کمک می کند تا میزان مرگ و میر پایین بیاید و افراد رغبت بیشتری به داشتن فرزند داشته باشند.

اما مخالفان افزایش جمعیت معتقدند با رشد جمعیت کشور به سمت فقر می رود.

خیر. در کشور چین اگر جمعیت را تقسیم بر مساحت زمین کنیم متوجه می شویم که چندین برابر سرانه ما، جمعیت دارد. چین چگونه توانسته است که به یکی از بزرگترین صادرکنندگان تبدیل شود؟ چین چقدر مشکل اشتغال دارد؟ مشاهد می کنید که در چین مشکل اشتغال کم است. در حالی که ایران با کنترل جمعیت هم نتوانسته مشکل اشتغال را حل کند. بنابراین نمی توان گفت که فقر و بیکاری ارتباطی با جمعیت دارد. فاکتورهای دیگری مانند نحوه مدیریت، میزان سرمایه گذاری و میزان بهره وری هست که بر میزان اشتغالزایی تاثیر دارند .اما اگر بگوییم کشورهایی که فقر هستند جمعیتشان زیاد است درست تر است اما علت اصلی، جمعیت نیست، سو مدیریت است.

47232

منبع: خبرآنلاین