در حالی که در کشورهای توسعه یافته تلاش می‌کنند که کودکان حضور بیشتری در مدرسه داشته باشند در کشور ما روند معکوسی طی می‌شود.

شیرزاد عبداللهی، کارشناس مسائل آموزشی در مطلب تازه وبلاگ خود در خبرآنلاین به موضوع تعطیلی پنجشنبه مدارس به ویژه مدارس راهنمایی و دبیرستان پرداخته و به مشکلاتی که در پی خواهد داشت اشاره کرده است.

عبداللهی در بخشی از این یادداشت می نویسد: در حالی که در کشورهای توسعه یافته تلاش می کنند که کودکان حضور بیشتری در مدرسه داشته باشند در کشور ما روند معکوسی طی می شود. به عنوان مثال دانش آموزان ژاپنی هفته ای 44-45 ساعت در مدرسه حضور دارند. تبعات منفی تعطیلی روز پنجشنبه بر روی تربیت کودکان غیر قابل انکار است. شاید بتوان کودکان دبستانی را روز تعطیل در خانه نگهداشت اما نوجوانان 12 تا 17 سال روز تعطیلی را معمولا در خانه بند نمی‌شوند و روانه کوچه و خیابان و بوستانهای شهری می شوند و کیست که نداند در این فضاهای عمومی انواع مخاطرات در کمین آنهاست.

او همچنین اینطور ادامه می دهد که: خانواده های ایرانی و نهادهای مسئول برنامه ای برای پرکردن اوقات فراغت کودکان ندارند و  وقت کودکان در خانه به تماشای تلویزیون و ماهواره و بازی های کامپیوتری می گذرد و در کوچه و خیابان هم زمینه برای بدآموزی از همسالان و بزرگترها فراهم است. دانش آموزان  در سنین 12 تا 17 سالگی به شدت در معرض مخاطرات جنسی و اعتیاد به مواد مخدر هستند و رها کردن نوجوانان در کوچه و خیابان ریسک خطر را بالا می برد. ممکن است آموزش و پرورش بگوید که پرکردن اوقات فراغت دانش آموزان به ما مربوط نیست. در حالی که آموزش و پرورش با تقلیل یک ششم یعنی 17 درصد از وظایف خود ناخواسته به همین اندازه به روند منفی تربیت کودکان کمک می کند.

می‌توانید متن کامل را اینجا بخوانید.

47234

منبع: خبرآنلاین