قیمت دلار همچنان در حدود 1330 تومان باقی مانده است ، خوانندگان خبر آنلاین معتقدند این قیمت ها توسط بانک مرکزی دیکته می شود.

علی پاکزاد: افزایش قیمت ارزی مسافری از سوی بانک مرکزی در هفته گذشته با جهش قیمت در بازار آزاد همراه شد، در مطلبی که در چهارشنبه یازدهم آبان با عنوان «دلار به 1340 تومان رسید/ آغاز فاز دوم هدفمندسازی با چراغ خاموش» به وضعیت حاکم بر بازار ارز و به تاکید بانک جهانی بر اجرای چنین سیاستی اشاره کردیم.
در پی انتشار این خبر، خوانندگان خبرآنلاین در پیام های کوتاهی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت بازار ارز به این نکته اشاره کرده اند که فضای حاکم بر بازار ارز ناشی از اقدامات مستقیم بانک مرکزی بوده و این نهاد اصلا به دنبال اصلاح قیمت و بازار ارز نیست.
خواننده ای به نام حسام در این زمینه نوشت: « مطمئنم اینها همه سیاست خود بانک مرکزی است دولت می خواهد ارز گران بفروشد،تا نقدینگی که در دست مردم است را به سمت این بازار سوق دهدو تمامی حرفهایی که رییس بانک مرکزی در خصوص سرمایه گذاری و پس اندازهای مردم در بازار ارز و یا تزریق نکردن پول به بازار( مطرح کرده) ، نه از سر بیحواسی یابی تجربگی است، (بلکه) اینها همه بعد از صحبتهای آقای رئیس جمهور در خصوص سرمایه گذاری عده ای برای بی ثباتی ارز است؛ دولت دلش برای مردم و تجار نسوخته وگرنه در طی این چند روز هزینه می کرد و نرخ را تثبیت می کرد، مانند دولت امارات که سالهاست دلار را 3.67 نگه داشته، نه آنکه با بیگدارگوئی به این صراحت و بدون عذرخواهی و جبران، رییس کل بانک مرکزی کشور میلیونها دلار به تجارفقط در طی چند روز لطمه بزند و بعد بگوید من سربازم؛ آقای سرباز گرا رو اشتباهی روی نیروهای خودی گرفتی».
در پیام دیگری، خواننده ای بدون ذکر نام می نویسد:« بدبخت مردم تومان دار، بزودی دلار رسمی می شود 1300 و آزاد 1550 تومان... و اینکار (روند شدید رو بالا) تا سه سال دیگر هم ادامه خواهد یافت»؛ با توجه به روندی که در معاملات آتی طلا در بازار کالایی کشور در جریان است می توان گفت استنباط این خواننده خبرآنلاین در فضای اقتصادی کشور طرفداران جدی دارد که بر همین مبنا حاضر به خرید سکه با قیمت های حدود 700 هزار تومان برای تحویل در اردیبهشت سال 91 شده اند.
خواننده ای به نام عبداله با پیش بینی قیمت 1600 تومان به جمع کسانی پیوسته که چشم انداز رشد بیشتر را برای افزایش قمت دلار پیش بینی می کنند و در پیام خود نوشته: « دلار تا 1600 میرسه جدی میگم اینو یاداشت کنید ببینید که من میتونم بیش بینی کنم».
البته نکته جالب این است که تعداد دیگری از خوانندگان نیز پیش بینی قیمت حدود 2000 تومان و بالاتر را برای دلار تا پایان سال مطرح کرده اند که اینهمه حاکی از فضای بی اعتمادی است که در قبال فضای حاکم بر بازار ارز وجود دارد.
افزایش نرخ ارز در شرایط کنونی بیش از انکه حتی بتواند به فضای اقتصادی کشور سودی به تولید کنندگان داخلی برساند چون در فضای رکود در حال شکل گیری است به تشدید رکود و کاهش توان خرید مصرف کنندگان داخلی منجر می شود.

 


نگاهی به روند رشد قیمت نشان می دهد طی هشت ماهه اول سال جاری نشان می دهد که به طور متوسط قیمت دلار ماهی 2 درصد رشد کرده است و سر جمع رشد قیمت هر دلار حدود 16 درصد بوده و از متوسط حدود1122 تومان به 1303 تومان رسیده است.
با توجه به چشم اندازی که خوانندگان انتظار وقوع آنرا در بازار ارز دارند می توان گفت در صورت تحقق این پیش بینی ها قیمت ارز در سال جاری رشدی بین 42 تا 78 درصد برای نرخ دلار در بازار ایران داشته باشیم که با توجه به فشار تورمی وارده به بدنه اقتصاد بعید به نظر می رسد دولت حاضر شود اجازه دهد تا این حد بازار ارز ملتهب شود زیرا تبعات اجتماعی سنگینی را به دنبال خواهد داشت که هیچ دولتی نمی تواند خود خواسته حاضر به قبول این هزینه ها باشد.
/22231

منبع: خبرآنلاین