به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، در این نشست شهرام شکیبا نویسنده کتاب «صفحه آخر» پس از ارائه توضیحاتی درباره کارش در روزنامه خبر و با بیان این که این مجموعه 4 جلد است و 3 جلد آن هنوز مجوز چاپ، نگرفته، گفت: «اگر جلد های بعدی این مجموعه مجوز دریافت نکند از تجدید چاپ همین جلد هم صرف نظر میکنم.»
او در بخش دیگری از سخنان خود در مورد کارش گفت: «در کار طنز باید میان قالب و سوژه فرق بگذاریم و کار من به شکلی بود که تلاش می کردم هر سوژه یا موضوعی قالب خودش را با خود بیاورد و خود آن سوژه قالب را شکل دهد.»
این طنز پرداز با بیان اینکه آن روزها فکر میکردم کار مهمی انجام میدهم، گفت: «اگر کسی بپرسد چرا الان زیاد کار نمیکنم به این دلیل است که به این رسیدهام که اساسا کار مهمی وجود ندارد.»
آیینهای برای بازنمایی تاریخی کار من
شکیبا «صفحه آخر» را آیینهای برای مشاهده زیر و بمهای آثارش در برههای از تاریخ خواند و گفت: «اگر کسی ایراد بگیرد که چرا دست به گزینش نزدهای و فقط کارهای قوی را چاپ نکردهای پاسخم این است که من نمیخواستم طنزم را در قالب یک کتاب عرضه کنم بلکه هدف من این بود که با یک نگاه تاریخی و جزء به جزء به نوشتههایم در برههای خاص از زمان رجوع شود.»
شهرام شکیبا در بخش دیگری از سخنانش در مورد نوع کارش گفت: «رمز کاری که من تا الان انجام دادهام این بود که آمدم به موضوعات غیرمنطقی و نامعقول که در اطراف ما زیاد وجود دارد نگاه معقول کردهام و با این کار نتایج نامعقول بعضی از صغرا و کبراهایی را که قرار بود به نتایج معقول بیانجامد آشکار کردم.»
شکیبا با بیان اینکه من به کارکرد دراز مدت طنز معتقدم، گفت: «همیشه این ایرادها و نا معقولیها وجود دارد و حتی اگر همه دنیا هم معقول شود باز من از نگاه یک دیوانه به مسئله نگاه میکنم زیرا کار من طنز پردازی است.»
طنز پرداز مبارز نیست، نشان دهنده است
شکیبا همچنین یادآور شد: «طنز پرداز یک مبارز نیست بلکه فقط نشان دهنده است، طنز آیینهای است به اشخاص میگوییم خودت را در این ببین که چقدر خنده داری اما متاسفانه هیچ کس خودش را در این آیینه نمیبیند بلکه دیگران و ضعف های آن ها را در آن میبیند.
حمیدرضا ابک روزنامه نگار که به عنوان منتقد در این جلسه حضور داشت با بیان اینکه سنت تبدیل یادداشتهای روزنامهای به کتاب سنتی قدیمی است گفت: «در نیمه دهه هفتاد از این کتاب ها زیاد چاپ شد و به صرف چنین کاری نمیتوان گفت که این سنت یا همه این کتابها خوب هستند چرا که من فکر میکنم عموم این آثار ناموفق بودهاند.»
ابک کار شکیبا را از نمونههای موفق این نوع آثار خواند و گفت: «اول به دلیل زمان و مکان و موضوعاتی که این کار به آنها اختصاص یافته، موفق بوده است.»
مستند سازی وقایع تاثیر گذار
او نوع مستند سازی بعضی وقایع تاثیرگذار را دلیل دوم این موفقیت خواند و ادامه داد: «این کتاب به گونهای نوشته شده که در حوزه روزنامهنگاری به طور تاثیرگذاری به مستندسازی بعضی وقایع مهم آن ایام پرداخته است.»
او نوشتههای شهرام شکیبا را در نوع خود بسیار تاثیرگذار خواند و عنوان کرد: «شهرام شکیبا از همه روزنامه نگاران جلوتر بوده و همواره این فاصله را حفظ کرده تا جایی که ما روزنامه را از ته به سر میخواندیم یعنی اول مطلب شکیبا را میدیدیم بعد به سراغ صفحه نخست میرفتیم.»
این روزنامه نگار همچنین ادامه داد: «مسئله دیگری که به شکیبا کمک کرد و از این جهت کم نظیر است که او با وجود فرهنگی بودن و شاعر و ادیب بودن اطلاعات سیاسی بسیار بالایی دارد و شناخت و تحلیل او از مسائل سیاسی بسیار قوی است.»
ابک اهل مشورت بودن شهرام شکیبا و جسارت او را از دلایل دیگر موفقیت آثار او دانست و گفت: «البته باید بگویم کار شهرام ایرادهایی هم دارد که بیشتر آنها به سوژهها بر میگردد چرا که هر گاه سوژه ضعیف بوده شکیبا نیز ضعیف شده است.»
جسارت نخبه گرایی در طنز
حمید رضا ابک «جسارت نخبه گرایی» را یکی از ویژگیهای طنز شهرام شکیبا دانست و افزود: «طنز پردازانی مانند شهرام شکیبا و سیدعلی میر فتاح به مخاطبان خود باج نمیدهند. طنز شکیبا این پیام را به مخاطب میدهد که اگر میخواهی این طنز را بفهمی و بخندی باید بروی چیزی یاد بگیری.»
نشست دگرخند سلسله نشستهایی است که به بررسی کتابهای منتشر شده در حوزه طنز میپردازد و به همت دفتر طنز حوزه هنری برگزار میشود.
57244