عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: این مقاله توسط دانشجوی وزیر علوم مورد استفاده قرار گرفته است نه خود کامران دانشجو.

خبرگزاری مهر نوشت:

البته باید دقت نظر درباره نحوه استفاده از مقاله مورد توجه قرار می گرفت اما آنچه در این زمینه توسط کامران دانشجو مطرح شد این بود که استاد راهنما نمی تواند تمام منابع علمی مورد استفاده توسط دانشجو را کنترل کند. در هر حال مشخص است که موضوع تقلب در مقاله فارغ از اینکه به کامران دانشجو برگردد یا نه 70 درصد از مقاله دانشمند کره ای کپی برداری شده است

عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به توضیحات کامران دانشجو درباره مقاله ای علمی که از سوی نیچر ادعا شده بود از مقاله دانشمند کره ای کپی برداری شده است گفت: 70 درصد این مقاله، فارغ از اینکه به کامران دانشجو برگردد یا دانشجویی که وی استاد راهنمایش بوده، کپی برداری بوده ولی نتیجه دو مقاله متفاوت است.

امیر طاهرخانی با بیان این خبر افزود: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز سه شنبه با حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به بیان توضیحاتی درباره مقاله علمی که عنوان شده بود از مقاله یک دانشمند کره ای کپی برداری شده است، پرداخت.

وی اظهار داشت: آقای دانشجو استاد راهنمای دانشجویی بوده که این مقاله توسط وی تهیه شده است. وزیر علوم در این جلسه عنوان کرد به عنوان استاد راهنمای دانشجو از جزئیات استفاده او از مقاله دانشمند کره ای خبر نداشته است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به مهر گفت: این مقاله توسط دانشجوی وزیر علوم مورد استفاده قرار گرفته است نه خود کامران دانشجو. البته باید دقت نظر درباره نحوه استفاده از مقاله مورد توجه قرار می گرفت اما آنچه در این زمینه توسط کامران دانشجو مطرح شد این بود که استاد راهنما نمی تواند تمام منابع علمی مورد استفاده توسط دانشجو را کنترل کند.

وی تأکید کرد: در هر حال مشخص است که موضوع تقلب در مقاله فارغ از اینکه به کامران دانشجو برگردد یا نه 70 درصد از مقاله دانشمند کره ای کپی برداری شده است اگرچه عنوان می شود که نتیجه به دست آمده از تحقیق و مقاله دانشجوی وزیر علوم با نتیجه مقاله کره ای متفاوت است.

نشریه نیچر در مطلبی مدعی شده بود مقاله علمی کامران دانشجو که در سال 2009 منتشر شده کپی برداری از مقاله ای است که در سال 2002 توسط دانشمندان کره ای به چاپ رسیده است.

نشریه نیچر در بخش وبلاگهای خود مطلبی منتشر کرده است که در آن ادعا شده قسمتهای زیادی از متون، کلمات و ارقام و بخشهای مقاله کامران دانشجو وزیر کنونی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران که در سال جاری منتشر شده است ، شباهت بسیار زیادی به مقاله دانشمندان کره جنوبی دارد که در سال 2002 انتشار یافته است.

به گفته نیچر این مقاله که توسط کامران دانشجو و مجید شهراوی از بخش مهندسی مکانیک دانشگاه علم و صنعت ایران ارائه شده است Analysis of critical ricochet angle using two space discretization methods نام داشته و در نشریه مهندسی با رایانه (Engineering with Computers) در سال 2009 منتشر شده است.

بر اساس این ادعا در بخشهای بسیار زیادی از متن این مقاله جملات به صورت لفظ و به لفظ از مقاله ای به عنوان Ricochet of a tungsten heavy alloy long-rod projectile from deformable steel plates که توسط دانشمندان کره جنوبی در سال 2002 ارائه شده کپی برداری شده است. این مقاله در نشریه Physics D منتشر شده است.

پس از ادعای نیچر مجید شهروی همکار کامران دانشجو در انتشار مقاله ای علمی در پاسخ به ادعای بخش وبلاگهای نیچر مبنی بر کپی برداری این دو محقق ایرانی از یک مقاله کره ای اعلام کرد: این مقاله توسط یکی از مجله های ISI به مدت یک سال مورد بررسی و اصلاح قرار گرفته و نهایتا با تایید هیئت داوران چاپ شده است.

پس از پاسخ دانشجوی کامران دانشجو به ادعای نیچر، نشریه منتشر کننده مقاله علمی کامران دانشجو و مجید شهروی پس از مدتها انتشار این مقاله در نشریه فوق اعلام کرد که پذیرش این مقاله را در نشریه خود لغو کرده است.

آنتونی دویل سردبیر نشریه Engineering with Computers اسپرینگر که مقاله ای از کامران دانشجو وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران در آن انتشار یافته است ، اعلام کرد پذیرش این مطلب را لغو کرده و آن را بازگشت خواهد داد و در نسخه بعدی خود اصلاحیه ای برای تصحیح این اشتباه منتشر خواهد کرد. وی گفت: اسپرینگر با موضوع تقلب علمی به سختی برخورد می کند.

منبع: مهر