طراحی لوگو مسئله ای مهم و تاثیر گذار برای برندهایی است که قصد رقابت در این بازار رقابتی را دارند. در این محتوا ما شما را با فاکتور مهم در تعیین قیمت طراحی لوگو آشنا می کنیم تا تصویر بهتری از آن داشته باشید. اولین نمای ظاهری هر برندی، لوگو یا نشان آن برند است. با این حال قیمت طراحی لوگو یک مبلغ و هزینه یکسان نیست و ممکن است از ۲۰۰ هزار تومان تا ۲۰ میلیون تومان و حتی بیشتر متفاوت باشد. در این محتوا جنبههایی که بر قیمت و تعرفه طراحی لوگو موثر هستند را بررسی میکنیم.
فاکتور مهم در تعیین قیمت طراحی لوگو
موارد زیادی هستند که بر روی تعرفه طراحی لوگو موثرند و برای همین قصد داریم ۷ فاکتور کلیدی که بر روی تعرفه لوگو موثر هستند را بررسی کنیم تا به یک دیدگاه جامع برسیم.
۱- میزان تجربه و تخصص طراح
یکی از مهمترین فاکتورهایی که نقش کلیدی در قیمت طراحی لوگو دارد، میزان تجربه طراح در زمینه طراحی لوگو است. هر چقدر سابقه و تجربه طراح بیشتر باشد به احتمال زیاد هزینهی طراحی لوگوی شما بیشتر خواهد شد. نکته جالب و قابل توجه این است که مدت زمان تحویل لوگو توسط یک طراح حرفهای با یک شخص مبتدی ممکن است کاملا یکسان باشد؛ اما طراح حرفهای در آن مدت زمان میتواند لوگویی به شما تحویل دهد که شاید طراحی آن برای یک شخص مبتدی بیشتر از یک ماه طول بکشد.
۲- طراح لوگو یا آژانس طراحی
فاکتور مهم بعدی در قیمت طراحی لوگو، طراح یا مجموعهای است که طراحی لوگو را به آن واگذار میکنید. طبیعتا اشخاص و مجموعههای شناختهشده و معتبر، هزینهی بیشتری از شما دریافت میکنند و افراد کمتر شناخته شده احتمالا هزینه کمتری از شما درخواست خواهند کرد. برخی از مجموعهها و حتی اشخاص حساسیت بسیار بالایی بر روی کیفیت کار خود دارند. آنها میخواهند بهترین خروجی ممکن را به شما تحویل دهند. بنابراین ممکن است روزها به تحقیق و بررسی در مورد حوزه کاری شما بپردازند تا کاملا با سبک حوزه و مخاطبان شما آشنا شوند. برخی از مجموعههای طراحی لوگو دفتر حضوری دارند و برخی مجموعهها طراحی لوگو آنلاین انجام میدهند. معمولا مجموعههایی که به شکل آنلاین سفارش میگیرند، هزینه کمتری از شما درخواست میکنند.
۳- کارفرما یا مجموعه سفارش دهنده
سومین فاکتور اساسی در تعرفه و تعیین قیمت طراحی لوگو، کارفرما یا شرکتی است که سفارش طراحی لوگو میدهد. طراح، زمانی که بخواهد برای یک مجموعه بسیار بزرگ، لوگو طراحی کند، حساسیت کارش بسیار بالاتر میرود. زمانی که آن مجموعه لوگوی جدیدش را معرفی میکند با بازخوردهای زیادی مواجه میشود و حتی ممکن است مردم آن لوگو را مسخره کنند. برای همین طراح، زمان بیشتری برای طراحی لوگو صرف میکند و ظرافت کارش را بالاتر میبرد تا بهترین خروجی ممکن را به کارفرما ارائه کند.
۴- سبک لوگو و میزان پیچیدگی آن
لوگوها انواع مختلفی دارند. برخی از لوگوها بر اساس نام برند ساخته میشوند و هیچ نمادی در آن وجود ندارد که اصطلاحا به آن لوگوتایپ میگویند. برخی از لوگوها صرفا یک نماد دارند و برخی متن و نماد را در کنار هم. هر چقدر لوگوی درخواستی ما سبک پیچیدهتری داشته باشد، قیمت طراحی لوگو به تناسب آن بیشتر میشود.
انواع سبک لوگوها عبارتند از:
- مونوگرام
- تایپوگرام
- پیکتوگرام
- طراحی کلاسیک
- طراحی انتزاعی
- طراحی مینیمال
- امبلم
- طراحی سهبعدی
- طراحی ترکیبی
۵- نوع پکیج درخواستی
منظور از پکیج درخواستی، درخواستها و سفارشهایی است که از طراح لوگو داریم. برای مثال یک برند ممکن است این درخواستها را از طراح لوگو داشته باشد:
- طراحی نماد (آرم)
- طراحی لوگوتایپ
- طراحی یک لوگو ترکیبی از نماد و لوگوتایپ کنار هم
- تحویل دادن فایل در فرمتهای مختلف جهت استفاده در وب و اقلام چاپی
هر چقدر حجم درخواستها از طراح لوگو بیشتر باشد، طبیعتا قیمت طراحی لوگو بیشتر خواهد شد.
۶- تعداد اتودها و ویرایشهای درخواستی
منظور از هر اتود، نمونه لوگوهایی هست که طراح به کارفرما تحویل میدهد. اغلب کسبوکارهای کوچک از بین ۳ اتود، یک مورد را انتخاب میکنند و اگر بخواهند، درخواست ویرایش روی آن اتود میدهند تا به خروجی دلخواه برسند. یک مجموعه بسیار بزرگ ممکن است ۲۰ اتود از شخص یا مجموعه طراحی کننده لوگو درخواست کند. البته که این کار برای کارفرما توجیه دارد زیرا قرار نیست آن لوگو زود به زود تغییر کند و طرفی اثر زیادی بر برندینگ و مخاطبان خود دارد. تعداد اتودهای بیشتر، صرف زمان بیشتری برای طراح میطلبد و این مورد روی قیمت طراحی لوگو موثر است.
نکتهی مهم دیگر در قیمت طراحی لوگو، تعداد ویرایشهای درخواستی روی اتود نهایی است. ممکن است از بین ۲۰ اتود یک مورد انتخاب شود اما کارفرما میخواهد اتود نهایی را ویرایش کند. تعداد درخواستهای ویرایشهای بیشتر، هزینه طراحی لوگو را بیشتر میکند.
۷- محدودیت زمانی کارفرما برای تحویل لوگو
آخرین فاکتوری که در قیمت طراحی لوگو موثر بوده، محدودیت زمانی کارفرماست. ممکن است کارفرما با یک ضرب الاجل یا ددلاین مواجه باشد. دراینصورت حجم کاری طراح بیشتر شده و ناچار است فشردهتر کار کند تا بتواند در محدوده زمانی معین شده توسط کارفرما لوگوی نهایی را تحویل دهد.
چطور تعرفه یا قیمت طراحی لوگوی خود را بالاتر ببریم؟
اگر یک طراح لوگو هستید و میخواهید تعرفه خود را بالاتر ببرید میتوانید از نکات زیر استفاده کنید:
طراحی کردن لوگو برای حوزههای خاص: اگر بهصورت تخصصی در یک زمینه خاص لوگو طراحی کنید، در مدت کوتاهی از یک طراح مبتدی به یک طراح حرفهای تبدیل خواهید شد. برای مثال میتوانید فقط برای دندانپزشکان لوگو طراحی کنید.
آموزش دیدن و شرکت در دورههای پیشرفته: تجربه صرف، الزاما باعث رشد مهارت شما نمیشود. با شرکت کردن در دورههای پیشرفته میتوانید سطح مهارت و کیفیت کارتان را بالاتر ببرید.
بررسی لوگوهای شرکتهای بزرگ و الگو گرفتن از آنها: شرکتهای بزرگ، هزینههای قابل توجهی برای طراحی لوگو میپردازند. شما میتوانید لوگوهای آنها را تحلیل و بررسی کرده و با مهندسی معکوس سعی کنید به رازهای طراحی آن لوگوها پی ببرید. این کار میتواند بهاندازه شرکت کردن در چند دوره حرفهای موثر باشد.
با طراحان مطرح شبکهسازی کنید: با طراحان بزرگ دوست شوید! از یک طرف استانداردهای شما برای طراحی لوگو بیشتر میشود و از طرفی با بهواسطه شبکهسازی با آن اشخاص ممکن است سفارشهای گرانقیمتی نصیب شما شود.
در این محتوا به فاکتور مهم در تعیین قیمت طراحی لوگو پرداختیم و اگر بخواهیم آن را جمعبندی کنیم میتوانیم بگوییم هر چقدر کیفیت بالاتری برای طراحی لوگو انتظار داشته باشیم، تعرفه طراحی لوگو بیشتر خواهد شد.