ایرنا نوشت:

'رحمان ملک' وزیر کشور پاکستان گفت: دولت پاکستان تنها با تسلیم و خلع سلاح شبه نظامیان طالبان محلی با این گروه مذاکره می کند.
به گزارش  منابع محلی، اظھارات وزیر کشور پاکستان در حالی بیان شد که پیش از این 'مولوی فقیر محمد' یکی از سرکرده های طالبان پاکستان نیز از مذاکره شبه نظامیان طالبان با دولت پاکستان و ایجاد روند پیشرفت در این زمینه خبر داده است.

اما سه نفر از فرماندھان ارشد شبه نظامیان طالبان با رد اظھارات مولوی فقیر احمد، اعلام کردند: مذاکره طالبان با دولت پاکستان تا زمانی که این دولت نظام اسلامی را در کشورش پیاده نکند، امکان پذیر نیست.

'رحمان ملک' در گفت وگو با خبرنگاران در اسلام آباد تاکید کرد: مذاکره با شبه نظامیان طالبان فقط در صورت تسلیم آنان و قبول اصول و سیاست های دولت کنونی پاکستان امکان پذیر است.

وی از اعضای گروه طالبان خواست با رھا کردن پناهگاه ھایشان در کوہ ھا، خود را به سازمان ھای امنیتی و قانونی پاکستان تسلیم و به خلع سلاح نیروهای خود اقدام کنند.

وجود تناقضات در موضوع مذاکره با دولت پاکستان بین رھبران ارشد شبه نظامیان طالبان، نشان دھندہ وجود اختلافات در بین طالبان محلی در پاکستان است.

گزارش ھای مختلفی در ھفته ھای اخیر دربارہ مذاکره دولت پاکستان و شبه نظامیان طالبان ارائه شده اما این اولین باری بود که مولوی فقیر محمد روز شنبه ھفته گذشته با تایید موضوع مذاکره با دولت پاکستان از روند صلح آمیز این مذاکره خبر داد.

پیشتر 'یوسف رضا گیلانی' نخست وزیر پاکستان موضوع مذاکره دولت اسلام آباد با طالبان را با دعوت از 60 تن از رھبران احزاب سیاسی پاکستان در کنفرانس مشترک احزاب سیاسی این کشور (APC) برای بررسی اتھامات واردہ توسط 'مایک مولن' فرماندہ وقت ستاد مشترک ارتش آمریکا و تھدیدات واشنگتن به انجام اقدامات یکجانبه در خاک پاکستان با هدف از بین بردن شبه نظامیان، مطرح کرد.

ارتش پاکستان نیز با موضوع مذاکره دولت و شبه نظامیان طالبان موافقت کرد اما دولت پاکستان این موضوع را بطور رسمی تایید نکرد.

بر اساس گزارش رسانه ها، اختلاف بین فرماندھان طالبان محلی در زمینه مذاکره با دولت اسلام آباد، ضعف آنان را نشان می دهد و ممکن است در نهایت مجبور به مذاکره با دولت پاکستان شوند.51 261

منبع: ایرنا

برچسب‌ها