روز گذشته اولین کشنده فراز پس از یک سال مقاومت پلیس، پلاک خود را دریافت کرد.

تا چند روز آینده نیز 499 دستگاه دیگر شماره خواهند شد و سپس وقفه‌ای سه ماهه برای بررسی وضعیت ایمنی این 500 دستگاه باعث توقف شماره گذاری می‌شود. فرآیند عجیبی که نتیجه یک سال رویارویی مستقیم و تند پلیس در برابر سازمان استاندارد و ایران خودرو دیزل است.

فراز هوو ارتقا یافته است که مسیری متفاوت برای اخذ شماره گذاری طی کرد. این کشنده در چند مرحله تاییدیه گرفت اما هر بار با مقاومت پلیس مواجه شد. در این مدت دانگ فنگ ارتقا یافته شرکت سایپا دیزل با نام البرز با قیمت کارخانه‌ای 80 میلیون تومان در بازار به 100 میلیون تومان رسید و در همین حال حدود دو هزار فراز در کف کارخانه ایران خودرو دیزل ماند که ضرری برابر با 100 میلیون تومان در روز به شرکت خودروساز تحمیل کرد.

در این مدت بارها سازمان استاندارد به عنوان متولی تایید خودرو از پلیس انتقاد کرد ولی پلیس فراز را همان هوو سابق دانست و از شماره گذاری امتناع کرد. این کشمکش یک ماه پیش با ورود کارگروه حمایت از تولید و تایید هیات دولت و تصمیم به شماره گذاری 500 دستگاه فراز تا حدودی حل شد.

حالا سه ماه تمام چشم‌ها به این 500 دستگاه فراز است که چندین بار تایید شده‌اند. اگر موضوع تصادفات آنها خبرساز نشود به این معنی خواهد بود که پلیس یک سال بی جهت در برابر شماره گذاری این کشنده مقاومت کرده و این تبعات سنگینی برای آنها خواهد داشت. از سویی در یک سال گذشته ضرر و زیان سنگینی متوجه ایران خودرو دیزل شده که می‌تواند تبعات حقوقی متوجه پلیس کند، از سوی دیگر در یک سال گذشته به دلیل عدم ورود این خودرو به بازار، دیگر کشنده چینی تفاوتی بیست میلیون تومانی در بازار به ضرر مصرف کننده نهایی تحمیل کرد اما از همه این‌ها مهم‌تر پروسه اخذ مجوز شماره گذاری خودرو بود که طی شد و سازمان استاندارد نیز تایید کرد اما مجری این کار یعنی پلیس از آن امتناع کرد و همین هویت قانونی استاندارد را زیر سوال برد. حالا باید سه ماه منتظر ماند. مقاومت یک ساله پلیس نشان داد آنها در این سه ماه به شدت این 500 دستگاه را رصد خواهند کرد. آیا آنها دوست دارند این خودرو در ایمنی شکست بخورد؟
/39/39

منبع: خبرآنلاین