به گزارش خبرآنلاین، این درس ها چندان هم تازگی ندارد؛ "کار و فناوری" ظاهرا همان حرفه و فن است و "مهارت و زندگی" هم که به آموزش مهارت های ارتباطی و رفتاری اختصاص دارد، قبلا قرار بود در مدارس تدریس شود.
حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش و پرورش امروز در مراسم نمادین نواخته شدن زنگ پژوهش دراین باره گفت: "کتب "مهارت و زندگی" و "کار و فناوری" برای پایه ششم ابتدایی لحاظ خواهد شد، چرا که اعتقاد ما براین است دانشآموز در نخستین سال ورودش به مدرسه باید با پژوهش سر و کار داشته باشد."
نکته اینجاست که آموزش و پرورش امسال برای تعطیل شدن روزهای پنج شنبه دوره راهنمایی، درس حرفه و فن را حذف و اختیاری اعلام کرد. به هر حال فعلا این دو کتاب، تنها تفاوت های ششم ابتدایی با پنج دبستان و اول راهنمایی است.
اما وزیر آموزش و پرورش امروز وعده های مختلفی برای بهبود اوضاع آموزشی در مدارس ایران داد. چند نمونه از این وعده ها را بخوانید؛
-یکی از برنامههایی که در آموزش و پرورش صورت خواهد گرفت، رسیدن به کار پژوهشی است؛ کار پژوهشی در کشور کار انتخابی نیست بلکه اضطراری است، به همین دلیل پژوهشی که منتهی به عمل شود، بیشتر مدنظر ماست.
- در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به دنبال این هستیم که معلم و دانشآموز پژوهنده باشند؛ در سند تحول بنیادین به فراوانی ساعت و حجم کتب نمیاندیشیم بلکه به تفکر میاندیشیم. به جای اینکه دانشآموزی 100 فرمول حفظ کند بهتر است 100 فرمول را تمرین کند.
- استخدام 12 هزار مهندس در آموزش و پرورش باعث شده است 6 درصد از هنرستانها خصوصاً در شهر تهران افزایش پیدا کند. 41 درصد دانشآموزان دبیرستانی در هنرستان مشغول به تحصیل هستند، تلاش ما بر این است که این میزان را به 50 درصد برسانیم همچنین دانشآموزان دیگر مقاطع نیز باید مهارت کسب کنند، چرا که این امر یکی از موارد سند تحول بنیادین است.
- 6 هزار مدرسه ابتدایی در سراسر کشور به سمت طرح جابر بن حیان یعنی همان طرح خوارزمی سوق پیدا کردهاند و ما در مقاطع ابتدایی ما اختراعات خیرهکنندهای از دانشآموزان دیدهایم.
- در بازدیدی که از کشور مالزی داشتهایم، مسئولان آنجا اذعان داشتند که در 10 سال گذشته بیشترین فعالیت خود را در دوره ابتدایی متمرکز کردهاند، اما پس از این زمان به این نتیجه رسیدند که باید از دوره پیشدبستانی بر روی دانشآموزان کار شود.
- آنچه که در آموزش و پرورش به عنوان کار پژوهشی انجام میشود، تبدیل به محتوا خواهد شد و سپس اجرا میشود و نتیجه آن برنامههایی است که در آموزش و پرورش اجرا میشود.
- با توجه به اینکه از دوره ابتدایی تا دکترا همه را در یک راستا میبینیم، با هماهنگی خوبی که بین وزارت علوم و آموزش و پرورش ایجاد شده است، سعی داریم در مسیری حرکت کنیم که فرهنگیان و دانشآموزان مسیری نویی را از ظرفیتهای خوب این دوران استفاده کنند تا تحول عظیم شکل گیرد.
- در سند تحول بنیادین، معلم به عنوان پژوهشگر تعریف شده است، طرح رتبهبندی معلمان و مدرسه در دستورکار این سند است، چرا که دانشآموز و معلمان اصلیترین رمز موفقیت ما به شمار میروند.
4747