همین امروز وزیر آموزش و پرورش دوباره از تغییر نظام آموزش به 6-3-3 حرف زد و از اجرای آن در سال آینده گفت. اما رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مچلس، می گوید اموزش و پرورش مجاز به تغییر نظام آموزشی برای سال آینده نیست.

به گزارش خبرآنلاین، علی عباسپور تهرانی، امروز در حاشیه نشست علنی مجلس، نشست خبری فوری تشکیل داد و در مخالفت با این تغییر حرف زد. او گفت: "وزیر آموزش و پرورش مرتب در رسانه ها از اجرای نظام 6، 3 ، 3 از ابتدای مهرماه سال آینده سخن می گوید، در سند تحول آموزش و پرورش که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده به هیچ وجه نظام 6، 3، 3 به تصویب نرسیده است، آنچه که در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده کلیات این طرح است که بر اساس آن آموزش و پرورش موظف شده است، ظرف دو ماه راهکارها و آیین نامه اجرایی تغییر نظام آموزش و پرورش را تهیه کرده و به شورای انقلاب فرهنگی ارائه دهد."

عباسپور با تاکید بر اینکه عجله وزارت آموزش و پرورش برای اجرای نظام 6، 3 ، 3 به هیچ وجه برای ما قابل توجیه نیست، گفت: تدوین کتب پایه ششم ابتدایی هنوز به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش نرسیده است، چطور وزارت آموزش و پرورش می خواهد از ابتدای مهرماه سال آینده فضای لازم و کتب آموزشی را برای این پایه جدید فراهم کند. تعجیل های وزارت آموزش و پرورش و اقدامات بدون پشتوانه عمیق کارشناسی این وزارتخانه باعث شده ما نگران آموزش و پرورش فرزندانمان باشیم.

این انتقاد تند رئیس کمیسیون اموزش و تحقیقات مجلس درحالی است که همین امروز صبح حاجی بابایی از سال ششم ابتدایی خبر داد که از سال آینده اجرا می شود. به گفته او از سال آینده مقطع ابتدایی شش ساله خواهد شد: "کتب "مهارت و زندگی" و "کار و فناوری" برای پایه ششم ابتدایی لحاظ خواهد شد، چرا که اعتقاد ما براین است دانش‌آموز در نخستین سال ورودش به مدرسه باید با پژوهش سر و کار داشته باشد."

وزیر آموزش و پرورش  دیروز هم این خبر را اعلام کرد. البته حاجی بابایی، دو سه هفته پیش خبر شش ساله شدن دوره ابتدایی را اعلام کرد. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نظام آموزشی جدید 6-3-3 از سال تحصیلی آینده در مدارس کشور اجرا می شود، گفت: "در اولین مرحله طی سال تحصیلی 92-91 دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی به کلاس ششم ابتدایی می روند و پایه اول راهنمایی نخواهیم داشت. "

 همچنین امروز دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به ایسنا گفت: "تغییر ساختار نظام آموزشی به 3-3-6 یکی از بنیادی‌ترین بخش‌های این تحول است که از سال تحصیلی آینده آغاز می‌شود و ششم ابتدایی برای نخستین بار وارد نظام آموزشی می‌شود."

 

اقدام خودسرانه و عجولانه

اما رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در انتقادی تند دراین باره گفت: "تاکید وزیر آموزش و پرورش بر اجرای نظام 6،3،3 بدون تصویب جزئیات آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی حرکتی عجولانه، خودسرانه و بدون مطالعات بوده و مورد تایید ما نیست و به ضرر نظام آموزشی کشور خواهد بود. برای اجرای این سیستم جدید باید سیستمی طراحی شود که از اول دبستان تا پایان مقطع دبیرستان را اصلاح کند تا پیوستگی لازم را داشته باشد زیرا در صورتی که تنها دوره ششم ابتدایی را به ساختار نظام آموزش و پرورش اضافه کنیم اصلاح نظام صورت نخواهد گرفت."

عباسپور گفت: عجله وزیر آموزش و پرورش در تغییر نظام آموزش و پرورش از نظر ما شعاری و تبلیغاتی است، هر گونه تغییر در نظام آموزش و پرورش باید به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد این اقدام آقای حاجی بابایی خلاف قانون است و کمیسیون اجازه چنین تخلفی را به وزارت آموزش و پرورش نمی دهد.

رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به تعطیلی 5شنبه ها هم معترض شد. او اقدام وزارت آموزش و پرورش در تعطیلی پنجشنبه دبستان ها، دبیرستانها و مقطع راهنمایی را نیز طرحی غیر کارشناسی خواند و گفت: وزارت آموزش و پرورش پیش از اجرای این طرح تبعات فرهنگی و آموزشی آن را بررسی نکرده بود و الان اعلام می کند تا پایان آذرماه این طرح را ارزیابی می کنیم. در صورتی که وزارت آموزش و پرورش پنجشنبه ها را فرصتی برای تفکر و شکوفایی خلاقیت دانش آموزان بداند این طرح خوب است اما این وزارتخانه هیچ برنامه ریزی برای روزهای پنجشنبه دانش آموزان ندارد.

او با اشاره به نامه ای که از طرف حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ارسال شده است، گفت: در این نامه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نسبت به حذف درس آموزش آمادگی دفاعی از دروس دانش آموزان اعتراض کرده است.

آموزش و پرورش برای تعطیلی 5شنبه های دوره راهنمایی، دروس حرفه و فن و امادگی دفاعی را حذف کرد.

4747

منبع: خبرآنلاین

برچسب‌ها

"