افزایش رانت سکه و دلار

با وجود این که قیمت طلا در بازارهای جهانی طی هفته کاری جدید تاکنون  حدود 83 دلار کاهش یافته، در بازار ایران هر قطعه تمام سکه بهارآزادی طرح جدید در حال نزدیک شدن به رکوردهای ثبت شده پیشین خود است. امروز هر اونس طلا در بازارهای جهانی حدود یکهزار و 627 دلار معامله شد. هر اونس طلا در پایان داد و ستدهای هفته گذشته یکهزار و 710 تومان قیمت داشت. با این وجود امروز قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ادامه صعود خود به 596 هزارتومان رسید. نرخی که به هنگام صعود قیمت اونس طلا تا یکهزار و 900 دلار رقم خورده بود.
البته قیمت سکه طی دو روز پیش تا 580 هزارتومان نزول کرده بود. اما امروز همزمان با صعود نرخ دلار توسط بانک مرکزی و نیز افزایش قیمت سکه بانکی تا 533 هزارتومان افت قیمت سکه متوقف شد. امروز فاصله قیمت سکه بانکی و آزاد بار دیگر به 63 هزارتومان رسید.
این رانت، طی سه روز گذشته تا 57 هزارتومان کاهش یافته بود.البته امروز و همزمان با سقوط قیمت طلا در بازارهای جهانی، قیمت دلار تا 1384 تومان صعود کرد. یعنی 19 تومان بیش از دیروز و 39 تومان بیش از قیمت روز یکشنبه.امروز نرخ مرجع بانک مرکزی هم با افزایش نسبت به روز گذشته به یکهزار و 99  تومان رسید. این نرخ در آغاز هفته یکهزار و 94 تومان بود. بدین ترتیب رانت دلالی هر دلار آمریکا به 285 تومان رسید.

/3131

منبع: خبرآنلاین