این عضو مجلس خبرگان رهبری گفت «اگر گناه طوری باشد که سلامت جامعه و جان مردم را به خطر بیندازد، گناه کبیره است»

 خطیب جمعه تهران با اشاره به تشدید آلودگی هوا در تهران و برخی دیگر از شهرهای کشور، رعایت نکردن مسائل مربوط به آلودگی هوا را مصداق ضرر زدن به مردم و گناهی کبیره دانست.
آیت‌الله امامی کاشانی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران تاکید کرد: ضرر زدن به مسلمین حرام است و نیت اضرار هم به روح انسان آلودگی می‌دهد؛ حتی اگر اضرار عملی نشده باشد.
وی اضافه کرد: می‌بینیم که موتورها و ماشین‌ها بدون داشتن استاندارد لازم، مدام گاز می‌دهند، دود می‌کنند و فضا را آلوده می‌سازند و به همین خاطر چقدر مردم مریض می‌شوند یا به آن‌ها ضرر می‌رسد که بدون شک همه این‌ها اضرار محسوب می‌شود و حرام است. کسانی که وسائط نقلیه‌شان خوب است ولی تک‌سرنشین حرکت می‌کنند و از وسائل نقلیه عمومی استفاده نمی‌کنند نیز فضا را به شکل دیگری خراب می‌کنند و این‌ها هم مصداق گناه است.
این عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که «اگر گناه طوری باشد که سلامت جامعه و جان مردم را به خطر بیندازد، گناه کبیره است» افزود: اگر انسان کاری کند که جان فرد یا افرادی به خطر بیفتد، این امر مصداق مساله دماء و خون است؛ چنان‌چه در مورد همین آلودگی می‌بینیم که افرادی بر اثر این هوا سرطان گرفته‌اند و افرادی فوت می‌کنند.
امامی کاشانی خاطرنشان کرد: در کشور ما گاهی وضع هوا این‌طور می‌شود و البته دولت و نظام هم وظایفی در قبال این مساله دارند و باید در مواردی که می‌شود جلوی مشکل را گرفت، به هر نحو ممکن باید وظیفه‌ خود را انجام دهند، ولی همکاری ملت نیز بسیار اهمیت دارد. متاسفانه برخی افراد اصلا ملاحظه نمی‌کنند و بد رانندگی می‌کنند که این امر اصلا با اخلاق زندگی همخوانی ندارد. ممکن است گفته شود که هزاران وسیله نقلیه در آلودگی سهیم هستند و تنها وسیله‌ نقلیه ما کاری نمی‌کند، ولی باید دانست که زیاد بودن وسیله و کثرت وسایل، گناه را از روی دوش تک تک افراد برنمی‌دارد و همه در این گناه شریک هستند.
4545 
منبع: خبرآنلاین