محبوبه عمیدی: در سالهای اخیر زیردریاییهای خصوصی هم به بخشی از تفریحات آبی تبدیل شدهاند و برای به دست آوردن سهمی رو به رشد از بازار با یکدیگر رقابت میکنند. با اینکه نیروی مورد نیاز بسیاری از این زیردریاییها توسط پیشرانه الکتریکییی تأمین میشود که قدرت مورد نیاز خود را از باتریهای قابلشارژ میگیرد، شرکت آمریکایی AquaVenture زیردریایی تفریحی ساخته که فاقد موتور است و به کمک یدککشی که در سطح آب قرار دارد و انرژی مورد نیاز آن را تأمین میکند، عنوان سریعترین زیردریایی تفریحی جهان را به خود اختصاص داده است.
به گزارش گیزمگ، نیروی مورد نیاز این زیردریایی که SeaBird نام دارد توسط سیستم طراحی شده از موتور درونسوزی که در سطح آب قرار گرفته به آن انتقال پیدا خواهد کرد. سریعترین زیردریاییهای خصوصی که در حال حاضر ساخته شدهاند، سرعتی کمتر از 16 کیلومتربرساعت دارند اما شرکت سازنده «سیبرد» (Seabird به معنی پرنده دریایی) میگوید این زیردریایی میتواند با سرعتی حدود 40 کیلومتربرساعت روی سطح آب یا زیر آن حرکت کند.
طول کابل ارتباطی این زیردریایی با یدککشی که در سطح قرار دارد، 122 متر در نظر گرفته شده که میتواند قدرت مانور بسیار خوبی به این وسیله بدهد. این یدککش میتواند همزمان نیروی مورد نیاز برای حرکت دو زیردریایی را تأمین کند. حداکثر عمق پیشبینیشده برای سیبرد به عنوان یک وسیله تفریحی 46 متر است، اما برای مشتریانی با مقاصد تحقیقاتی این عمق میتواند تا 91 متر افزایش پیدا کند. این زیردریایی می تواند هوای مورد نیاز سرنشینان را 24 تا 72 ساعت تأمین کند.
برای هدایت این زیردریایی یک دسته فرمان برای آن تعبیه شده که همراه با پدالهای پایی میتواند به آن برای گردش 360 درجه و حرکت به عمق آب یا بالا آمدن کمک کند. مشتریان میتوانند به جای این دسته فرمان و پدالها، کنترل سهمحورهای را درخواست کنند که در مرکز هدایت زیردریایی قرار خواهد گرفت. انرژی الکتریکی مورد نیاز این بخشها توسط یک باتری 24 ولت تأمین میشود که تعویض آن به زمانی حدود 5 دقیقه نیاز خواهد داشت.
بخشهای داخلی این زیردریایی برای تحمل فشار از ورقه فولاد ساخته شده و برای ساخت قسمتهای شفاف آن از پلکسیگلاس استفاده شده است. در بدنه خارجی مجموعهای از مواد کامپوزیتی و عمدتا فایبرگلاس به کار گرفته شده که در قسمت جلوی زیردریایی یا کف آن برای استحکام بیشتر در هنگام برخورد همراه با کولار - الیاف آرامید در دو ساختار زنجیر- راست – مصرف شده است. برای حفظ سرنشینان از خطرات احتمالی، در ساختار این نمونه بخشی پیشبینی شده که میتواند هنگام تصادم با موانع که احتمال قطع ارتباط با یدککش یا از کار افتادن آن وجود دارد با افزایش نیروی بالابر زیردریایی را به شکل خودکار به سمت بالا سوق دهد.
از دیگر امکاناتی که برای این زیردریایی پیشبینی شده میتوان به سیستم سونار که میتواند در صورت کاهش دید برای شناسایی خطرات احتمالی مورد استفاده قرار بگیرد یا سیستم تلهمتری برای ارسال ویدئو، جی.پی.اس و دادههای دیگر بین زیردریایی و یدککش در سطح آب به کار گرفته میشود، اشاره کرد. امکانات اضافی متعددی مانند ابزارهای روشنایی پیشرفتهتر، حسگرهای دما و شوری آب میتوانند به سیبرد اضافه شوند.
در حالی که نمونه یک نفره سیبرد در دست ساخت است، نمونه دو سرنشین آن با 6.5 متر طول، قطر حداکثر 102 سانتیمتر و طول نهایی 305 سانتیمتر در منطقه بالچهها و وزن خالص 2980 کیلوگرم آماده تولید شده است. شرکت AquaVenture میگوید این زیردریایی بدون در نظر گرفتن بخش پیشرانهاش از اغلب زیردریاییهای خصوصی موجود در بازار ارزانتر است.
قیمت نهایی این زیردریایی 210هزار دلار اعلام شده که شامل آموزش و یک دوره ضمانت کوتاهمدت که هنوز زمان آن قطعی نشده نیز میشود. این شرکت که بیش از چهار سال است دارد روی سیبرد کار میکند، به تازگی دریافت درخواستهای خرید برای آنرا آغاز کرده است.
53273