حدود 80 روز پیش بود که خبرگزاریهای ایران، از سقوط مرگباری خبر دادند که این بار ابعادش بیشتر از دیگر حادثههای هوایی چند سال پیش بود. سقوط هواپیمای توپولف شرکت هواپیمایی کاسپین در قزوین و کشته شدن 168 نفر از مسافران و خدمه این پروازبا وجود گذشت حدود 3 ماه هنوز علت این حادثه برای کارشناسان ایرانی و روسی مشخص نشده است و هر بار مسئولان نتیجه نهایی را به اظهار نظرهای تیمهای کارشناسی موکول میکنند.
هرچند در آن روزها، هریک از مسئولان هواپیمایی و وزارت راه حرفهای ضد و نقیضی در این باره زدند، اما با این همه اینطور که معلوم است، با تمام اظهارنظرهایی که بر بیتقصیر دانستن شرکت هواپیمایی بود، این کارشناسان روسی هستند که قرار است به «داد صنعت هوایی ما برسند.»
هرچند بعد ازسفر مسئولان بررسی سانحه هواپیمایی کشوری به همراه جعبههای سیاه و تعدادی از قطعات هواپیمای توپولف 154 شرکت هواپیمایی کاسپین اعلام شد که 50 درصد اطلاعاتی که در اختیار نبوده نیز به دست آمده است، ولی دیروز «احمد مجیدی» رئیس کارگروه بررسی این سانحه با بیان اینکه عوامل مختلف دخیل در این سانحه به دقت و تعمق در حال بررسی است، گفت: «باتوجه به اینکه باید اطلاعات تکمیل و نظریه دقیق در این زمینه اعلام شود نیازمند فرصت و زمان هستیم؛ از سوی دیگر به دنبال این هستیم که از این سانحه تجربه کسب کنیم تا دیگر تکرار نشود لذا دستیابی به علت اصلی حادثه زمانبر است.»
او با اشاره به اینکه تیم کارشناسان سانحه ایران که برای بازخوانی نوار مکالمات خلبان (CVR) و نوار فنی موتور هواپیما (FDR) به روسیه اعزام شده بودند، به کشور بازگشتهاند، گفت: «دومین تیم بررسی سانحه طی چند روز آینده به این کشور اعزام خواهد شد چراکه قطعات هواپیمایی که به این کشور ارسال شده بود به تازگی از گمرک روسیه ترخیص شده و در آزمایشگاههای روسیه مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته است.» به گفته مجیدی، نوار CVR وFDR در روسیه خوانده شده اما کارشناسان روسی درخواست فرصت بیشتری داشتهاند و ما نیز موافقت کردیم.
معاون کارآفرینی و مدیریت بحران وزیر راه و ترابری خاطرنشان کرد: «پنج کارشناس هواپیمایی روس در حال بررسی نوار FDR هستند و قطعات هم در حال آزمایش است. برای اعلام نظریه نهایی، نظریه روسها لازم است و باید فرصت کافی برای دستیابی با تعمق و آرامش برای علت سانحه داده شود.»
به گفته رئیس کارگروه حمل و نقل سازمان مدیریت بحران کشور روسها هنوز مکالمات خوانده شده کابین خلبان را مکتوب اعلام نکردهاند.