تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۰ - ۰۶:۲۸

العالم نوشت:

دمشق در پاسخی به اقدامات و مواضع مداخله جویانه قطر از جمله درخواست اعزام نیروهای عربی به سوریه و حمایت از آنچه "ارتش آزاد سوریه" خوانده می شود، توصیه کرد که از فراهم کردن زمینه دخالت خارجی در امور سوریه اجتناب کند.

اقدامات و مواضع مداخله جویانه دولت قطر در امور کشورهای منطقه و حتی شمال آفریقا که با وزن سیاسی ، نظامی و حتی جغرافیایی آن هیچگونه نسبت و همخوانی ندارد، با واکنش های تندی در میان ملت های عرب مواجه شده است و در کشورهایی مانند تونس مردم می گویند که قطر به اندازه یک توپ پینگ پنگ نیز ارزش ندارد.

خبرگزاری رسمی سوریه(سانا) به نقل از یک منبع مسئول در وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد که دمشق از اظهارات مقامات قطری از جمله درخواست اعزام نیروهای عربی به سوریه شگفت زده شده است.

این مقام سوری تاکید کرد که این گونه درخواست ها فقط باعث بحرانی تر شدن اوضاع سوریه ، از دست رفتن تلاش های عربی و زمینه سازی دخالت های خارجی در امور سوریه می شود.

وی با تاکید به این که سوریه با هرگونه اقدامی که به حاکمیت آن ضربه بزند مقابله می کند، گفت: جای تاسف است که خون مردم درخاک سوریه برای خدمت به برخی طرح های دشمنان ریخته شود و امروز توطئه ها علیه سوریه برای همه جهانیان آشکار شده است.

تحرکات امیر قطر برای تکرار سناریوی لیبی در سوریه

شیخ " حمد بن خلیفه آل ثانی " امیر قطر روز شنبه گذشته موافقت خود را با ارسال نیروهای عربی به سوریه اعلام کرد که نخستین اقدام در نوع خود از سوی یک مقام ارشد عربی به شمار می آید.

وی در پاسخ به سئوال شبکه سی بی اس آمریکا مبنی بر اینکه آیا لازم است نیروهای عربی به سوریه اعزام شوند؟ ، گفت: برای پایان دادن به بحران باید تعدادی از نظامیان عربی به سوریه اعزام شوند.

درهمین حال روزنامه " فایننشال تایمز" نوشت: شیخ حمد از راه حل های سیاسی و طرح اتحادیه عرب قطع امید کرده و توجه خود را بر روش های دیگر بویژه حمایت از ارتش آزاد سوریه (مخالفان) معطوف کرده است.

فایننشال تایمز افزود: این اقدام قطر تکرار سناریوی لیبی است که دوحه از مخالفان قذافی در آن مقطع حمایت مالی و نظامی کرد.

این روزنامه اضافه کرد: اظهارات اخیر امیر قطر درباره اعزام نیروهای عربی به سوریه شاید فراهم کردن دخالت نظامی باشد که در زمان حاضر چنین دخالتی هم از سوی غربی ها و هم کشورهای عربی بعید به نظر می رسد.
26149

منبع: العالم