فارس نوشت:

کشورهای عضو اتحادیه اروپا امروز در راستای اعمال فشار بیشتر بر ایران به منظور وادار کردن کشورمان به صرف نظر از برنامه هسته‌ای خود، با اعمال تحریم تدریجی بر نفت ایران و بانک مرکزی موافقت کردند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، بنا بر اعلام یک منبع دیپلماتیک، کشورهای عضو اتحادیه اروپا در جلسه صبح امروز در راستای اعمال فشار بر ایران به منظور صرف‌نظر این کشور از برنامه هسته‌ای خود، در خصوص اعمال تحریم‌ تدریجی بر نفت ایران و تحریم بانک مرکزی توافق کردند.
به گفته همین منبع، طی نشست امروز سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل، توافق اصلی در خصوص اعمال تحریم بر نفت ایران حاصل شد و در نشست وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا این توافق رسما تأیید خواهد رسید.
بر اساس این گزارش، طبق توافق اعضای اتحادیه اروپا، از این پس انعقاد هرگونه قرارداد جدید از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا با بخش نفتی ایران ممنوع خواهد بود و تمامی قراردادهای جاری میان اروپا و بخش نفت ایران نهایتاً تا اول ژوئیه لغو خواهد شد.
طبق گزارش‌های موجود، کشورهای عضو اتحادیه اروپا روزانه حدود 450 هزار بشکه نفت خام از ایران وارد می‌کنند و بسیاری از کشورهای این اتحادیه به شدت به ذخایر نفتی ایران وابسته هستند و همین مسئله نیز درست در زمانی که اروپا با بحران بدهی‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، نگرانی‌ها را در خصوص هزینه‌های اقتصادی تحریم‌های جدید علیه نفت ایران برای اتحادیه اروپا افزایش داده است.
اتحادیه اروپا تاکنون در خصوص تصویب و یا عدم تصویب تحریم‌های جدید علیه نفت ایران دچار شکاف بودند و کشورهای اسپانیا، یونان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی واردکننده نفت ایران با این تحریم‌ها مخالفت کرده بودند.
کشورهای غربی و در رأس آن‌ها آمریکا تا کنون تحریم‌های یک‌جانبه بسیاری را علیه ایران به بهانه متوقف کردن برنامه هسته‌ای کاملاً صلح آمیز ایران تصویب کرده‌اند، اما این تحریم‌ها بیش از اینکه به عنوان یک عامل بازدارنده عمل کند، نه تنها موفق نبوده بلکه به شکوفایی و خودکفایی بیشتر ایران نیز انجامیده است.
علاوه بر این، جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری کامل و همه‌جانبه‌ای را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته و آژانس نیز در گزارش‌های مکرر خود درباره برنامه هسته‌ای ایران، بر عدم انحراف این برنامه و تطابق کامل آن با توافقات بین‌المللی تأکید کرده است.
/2929
 

منبع: فارس

برچسب‌ها